• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-06 14:18:06 följande:
    Jag kan inte läsa artikeln, så jag vet inte hur missvisande eller sanningsenlig den är gällande innehållet. Exakt på vilket område är det som man menar att omvärlden nu tar efter Sverige?

Är det virusexperterna eller artikelskribenten som har missförstått omvärlden? Här kan man i vilket fall som helst se resultatet av de svenska myndigheternas arbete med att noggrant undvika att informera sakligt om andras länders metoder och strategier.

Man (Finland) stängde inte ner för att nedstängningen i sig skulle vara strategin, utan för att köpa sig tid så att man skulle kunna bygga upp sin strategi utan att allt för många skulle behöva dö i onödan innan man har allt på plats. Men det är ju möjligt att vissa länder nu har gett upp alla kostnadskrävande metoder och bara förlitar sig på avstånd och handtvätt, och på det sättet tar efter Sverige?

I tidigare inlägg har jag räknat upp en hel del detaljer som skiljer sig åt mellan Finland och Sverige i hur man hanterar pandemin, och man kan verkligen inte säga att Finland skulle göra som Sverige. Generellt sett kan man se att Sverige satsar väldigt mycket på att räkna på och möta immuniteten i befolkningen, medan Finland satsar på att så få som möjligt ska smittas.

Visst, det kan ju hända att också Finland i något skede tvingas ge upp och låta smittan gå igenom befolkningen, men där är vi inte ännu.
    Synd, det är en intressant artikel med ett flertal infallsvinklar. T ex säger chefen för Belgiens FHM att man inte kan jämföra ett glesbefolkat land i Europas utkant med ett tätbefolkat i dess mitt. Han tycker också att landskampen i coronabekämpning är absurd och att man inte kan utvärdera och jämföra förrän pandemin är över - om ens då, skulle jag vilja tillägga.

Mark Ryan (WHO) framhåller att Sverige fattat beslut på vetenskapliga tolkningar av fakta, inte politiska tolkningar av fakta.

Grundtesen är väl att det som utmärker Sverige är förtroendet och frivilligheten, att man kan få till ett effektivt sätt att smittskydda genom dialog mellan befolkning och myndigheter - utan att tillgripa tvång.

En annan förutsättning för omvärderingen av Sveriges strategi är att man just har släppt polariseringsbehovet - att man alltså inte menar att Sverige låter smittan gå genom befolkningen.

Så här säger WHOs särskilda sändebud för covid-19:

- Myndigheterna i Sverige ansåg att de hade tillräckligt goda relationer med medborgarna för att uppnå önskade förändringar. De behövde inte använda regler och tvång. Det är anmärkningsvärt.

Och apropå polarisering. Många i Sveriges grannländer har ju fått en betydligt mer negativ syn på Sverige än de hade innan - och som jag förstår det har många svenskar fått en betydligt mer negativ syn på våra grannländer än de hade innan.

Det kanske blir en bestående konsekvens av landskampen i coronabekämpning.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-06 14:39:21 följande:
    Det stämmer säkert. Men kringeffekter blir det ju oberoende av om man stänger ner samhället eller inte. Var tanken här att inga andra än covid-19 patienterna själva skulle ha råkat illa ut, ifall man inte hade infört restriktioner?

Typen av samhälle man lever i har ju också en viss betydelse för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi kan sitta hemma i en månad och få pengar på kontot och maten levererad till dörren under den tiden, medan folk som lever i slumområden måste ut och skaffa mat och vatten varenda dag.
    Tanken är väl att relativt få kommer att drabbas av kringeffekter i länder som Finland och Sverige - men att de ekonomiska effekterna av nedstängningar kommer att slå hårt mot mindre rika länders befolkningar. Andra kringeffekter är t ex inställda vaccinationsprogram. DN hade för en tid sen en artikel där en expert uppskattade antalet dödsfall på grund av inställda hälsosatsningar till 80.000, enbart i malaria och enbart i Nigeria.

Man kan inte värdera liv brukar det sägas, men om jag blev tvungen att ta ställning skulle jag värdera en treårings framtid högre än en 88-årings.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-06 14:39:21 följande:
    Det stämmer säkert. Men kringeffekter blir det ju oberoende av om man stänger ner samhället eller inte. Var tanken här att inga andra än covid-19 patienterna själva skulle ha råkat illa ut, ifall man inte hade infört restriktioner?

Typen av samhälle man lever i har ju också en viss betydelse för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi kan sitta hemma i en månad och få pengar på kontot och maten levererad till dörren under den tiden, medan folk som lever i slumområden måste ut och skaffa mat och vatten varenda dag.
    Det är klart att dessa effekter ökar med restriktionerna. Länder som har haft lockdown bör ju drabbas hårdare. Vissa av dessa är ju just specifika för stängda skolor. 
  • Anonym (Hm)

Ok att resa till England nu som London över några dagar?

Enligt invånarna i London är det grönt.

Enligt media orange! :)

• pyssel
    Pope Joan II skrev 2020-09-07 10:15:15 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jpJ1O/folkhalsomyndigheten-avfardade-msbs-coronascenario

Onekligen en olycklig hållning att inta i begynnelsen av ett utbrott av en okänd sjukdom.

Ja, verkligen. Läste precis detta också. Det som återkommer är paradoxen att infantilisera folket ("inte oroa") och det egna ansvaret (t.ex smittspåra själv). Ska det styrslas upp i en ände och betonas fullt eget ansvar i en annan, så är det just de föregående förhållandena som borde vara de omvända.
    #inteensamaldrigglömd
  • FDFMGA

Larmen har duggat tätt sen i våras, sjukvården skulle kollapsa,föräldrar borde bilda gemensamma aktionsgrupper för att få okunniga myndighetr och regeringen att inse att skolorna  utgör veritabla smitthärdar.

Här på FL skrev formunets mest ihärdiga SD-aktivist att det bara återstår veckor innan Sverige med bred marginal har passerat Belgien, Storbritannien, Italien och Spanien i statistiken över andelen döda i covid-19.

Idag återgår Region Stockholm till normalläge - antalet smittade som behöver sjukhusvårtd är så få att inga extra åtgärder - som inte den vanliga verksamheten kan hantera - behövs.Solig

www.svd.se/region-stockholm-avslutar-stabslage

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-09-07 10:15:15 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jpJ1O/folkhalso...

Onekligen en olycklig hållning att inta i begynnelsen av ett utbrott av en okänd sjukdom.

Det är ingen hållning man presenterar där, utan som myndighet förklarar sin expertis.
    Även måste man också förstå att expertis av denna arten hanterar bevis, och de saknades.
    Sen den beklagliga att lugna där man är för vaga.

Dock drar man en del felaktiga slutsatser av denna MSB enkät, det är bara hypotetiskta frågor.
    Vad vi inte visste då att vi redan hade en bred samhällsspridning, som inte syntes än.

pyssel skrev 2020-09-07 10:29:46 följande:
    Ja, verkligen. Läste precis detta också. Det som återkommer är paradoxen att infantilisera folket ("inte oroa") och det egna ansvaret (t.ex smittspåra själv). Ska det styrslas upp i en ände och betonas fullt eget ansvar i en annan, så är det just de föregående förhållandena som borde vara de omvända.

Inte oroa, det har jag alltid retat mig på, men lärt mig folk är dumma och springer köper toapapper istället för att låta hjärnan arbeta.

Så det är delat då en del behöver lugnas, hur man tillfredsställer dessa två vet jag inte ens hur det ska gå till.
    Man ska vara medveten om att såna här varningar dyker upp varje år.
    Och vi vet vad ropa varg leder till, folk slutar att bry sig.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-07 12:08:25 följande:
    Larmen har duggat tätt sen i våras, sjukvården skulle kollapsa,föräldrar borde bilda gemensamma aktionsgrupper för att få okunniga myndighetr och regeringen att inse att skolorna  utgör veritabla smitthärdar.

Här på FL skrev formunets mest ihärdiga SD-aktivist att det bara återstår veckor innan Sverige med bred marginal har passerat Belgien, Storbritannien, Italien och Spanien i statistiken över andelen döda i covid-19.

Idag återgår Region Stockholm till normalläge - antalet smittade som behöver sjukhusvårtd är så få att inga extra åtgärder - som inte den vanliga verksamheten kan hantera - behövs.Solig

www.svd.se/region-stockholm-avslutar-stabslag...

Det är alltid intressant att vi kan föra en kommunikation med folket och det tar sitt ansvar i stort.(För det är alltid några stolpskott som är i förnekelse eller skiter i det)

Jag förväntar mig nya utbrott, men är förvånad att vi inte reda fått ett rejält.

• klyban

Man ska stärka äldrevården hör jag med 4 extra miljarder, men frågan är om det räcker för framtida hanteringar på virus och skydda de äldre.

Inte kollay i detalj vad man vill satsa på i äldrevården, och om nu det finnes redan nu.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin