• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • pyssel
    klyban skrev 2020-09-07 12:22:30 följande:

Inte oroa, det har jag alltid retat mig på, men lärt mig folk är dumma och springer köper toapapper istället för att låta hjärnan arbeta.

Så det är delat då en del behöver lugnas, hur man tillfredsställer dessa två vet jag inte ens hur det ska gå till.

Man ska vara medveten om att såna här varningar dyker upp varje år.

Och vi vet vad ropa varg leder till, folk slutar att bry sig.

Att vara uppriktig är inte att "ropa varg", men visst finns det alltid folk som beter sig skräckslagen eller bisarrt vid fara. Tycker ändå inte det är skäl att infantilisera hela befolkningen. Vi lever i ett informationssamhälle och det är inte bra om de seriösa informatörerna resonerar så.

Jag håller inte med dig att det är "samma varje år" från myndigheter. Däremot är det "samma varje år", eller snarare vecka och månad, från kvällstidningar med "Ditt magont/yrsel/torr hud" etc "kan vara okänd sjukdom".. Desto större skäl för våra statliga organ att använda sig av rak och krass information och inte linda in vare sig faror eller hur "duktiga svenskar är". För inte tusan är folk tillräckligt duktiga på att hålla avstånd och inte gnida sig i ansiktena här, söder om Stockholm, och vad man kan se av nyhetsrapporteringen inte i Stockholm, Göteborg eller norrut heller. Förutom de här balkongreportagen med duktiga 70plussare.

Det är mer dumt med alla näskliare och ansiktsstrykare bland oss andra än en dum, men harmlös, våg av pasta- och toapappershamstring i mars, april.
    #inteensamaldrigglömd
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2020-09-07 13:30:17 följande:
    . För inte tusan är folk tillräckligt duktiga på att hålla avstånd och inte gnida sig i ansiktena här, söder om Stockholm, och vad man kan se av nyhetsrapporteringen inte i Stockholm, Göteborg eller norrut heller. Förutom de här balkongreportagen med duktiga 70plussare.

Det är mer dumt med alla näskliare och ansiktsstrykare bland oss andra än en dum, men harmlös, våg av pasta- och toapappershamstring i mars, april.
    Här ligger det en gravad hund, skulle Refaat El-Sayed ha kunnat säga om han varit pangdemist.

Ingen lockdown, nästan inga munskydd, ine mycket till kollektiv immunitet och folk struntar i distanshållningen.

Inte desto mindre minskar smittspridningen och sjukvården återgår till normalläge.

Covid-19 tycks vara ett ovanligt elakt virus som trotsar de skarpaste analyser kritikerklustret förmår att formuleraSkrattande
  • Dr Nail

En uppdatering:

Kontaktade Socialstyrelsen och nej, de har inte gjort något alls som rör svenskarnas inställning till att ha en smittspårningsapp.

Så mysteriet kvarstår: vem säger att vi är negativt inställda och varför?

• pyssel
    FDFMGA skrev 2020-09-07 14:15:10 följande:

Här ligger det en gravad hund, skulle Refaat El-Sayed ha kunnat säga om han varit pangdemist.

Ingen lockdown, nästan inga munskydd, ine mycket till kollektiv immunitet och folk struntar i distanshållningen.

Inte desto mindre minskar smittspridningen och sjukvården återgår till normalläge.

Covid-19 tycks vara ett ovanligt elakt virus som trotsar de skarpaste analyser kritikerklustret förmår att formulera

Så kan ju föredettingar också "läsa mellan raderna" - med munskyddet över ögonen. Eller hur var det nu en riktig stockholmare bär det
    #inteensamaldrigglömd
  • klyban
    pyssel skrev 2020-09-07 13:30:17 följande:
    Att vara uppriktig är inte att "ropa varg", men visst finns det alltid folk som beter sig skräckslagen eller bisarrt vid fara. Tycker ändå inte det är skäl att infantilisera hela befolkningen. Vi lever i ett informationssamhälle och det är inte bra om de seriösa informatörerna resonerar så.

Jag håller inte med dig att det är "samma varje år" från myndigheter. Däremot är det "samma varje år", eller snarare vecka och månad, från kvällstidningar med "Ditt magont/yrsel/torr hud" etc "kan vara okänd sjukdom".. Desto större skäl för våra statliga organ att använda sig av rak och krass information och inte linda in vare sig faror eller hur "duktiga svenskar är". För inte tusan är folk tillräckligt duktiga på att hålla avstånd och inte gnida sig i ansiktena här, söder om Stockholm, och vad man kan se av nyhetsrapporteringen inte i Stockholm, Göteborg eller norrut heller. Förutom de här balkongreportagen med duktiga 70plussare.

Tycker inte jag heller, men det är ofta man ser detta kring såna här saker och lugna folk istället för prata om den reella risken som man kanske möter.
    Man kunde bara ha svarat att det är svårt och bedöma i nuläget då fakta saknas.

Ja, det är såna här varningar varje år, och FHM har adresserat frågan att den ska lyftas upp på dagordningen men aldrig fått gehör.(För ens nu kan vi hoppas)
    Så vi har sett en oro för frågan och länge nu, och här kan skuld läggas på mer än en i politiken att inte tagit detta på allvar, kanske man gör det nu.

Dessa toapapper köp är av ren psykologi, där man vill göra nått men vet inte vad, och där av någon jävligt konstig anledning hamnar toapapper :p
    Finner såna beteenden mycket roande faktiskt, själv köper jag 2-3 paket varje gång när det är slut oavsett.
    Men köpte faktiskt ett extra paket, då det var på extrapris i affären, men det hade jag gjort oavsett.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-09-07 14:42:29 följande:
    En uppdatering:

Kontaktade Socialstyrelsen och nej, de har inte gjort något alls som rör svenskarnas inställning till att ha en smittspårningsapp.

Så mysteriet kvarstår: vem säger att vi är negativt inställda och varför?

MSB?
    Jurydiken?

• FDFMGA
    pyssel skrev 2020-09-07 14:52:28 följande:
    Så kan ju föredettingar också "läsa mellan raderna" - med munskyddet över ögonen. Eller hur var det nu en riktig stockholmare bär det
    Mm, det är ganska vanligt att jag blir kallad "Före detta" i diskussioner med nyauktoritära, jag ser det mest som en form av språklig voodoo. Alltså försök till nålstick när man saknar andra uttrycksmedel.

Läser mellan raderna gör jag dock inte, jag hjälper dig bara att förstå innebörden av det du skrevSkrattande

Jag ser inte många stockholmare med munskydd, vare sig över ögonen eller över mun och näsa. Men jag tror ändå att andelen har blivit större. Jag gissar att detta beror på att personer som tillhör riskgrupperna nu vågar sig ut i större utsträckning.

Jag är emellertid inte alls säker på att bärarna har tagit del av rönen om att munskydden ska hindra bäraren att smitta andra, inte skydda från smittaSkrattande
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-09-07 12:24:36 följande:

Det är alltid intressant att vi kan föra en kommunikation med folket och det tar sitt ansvar i stort.(För det är alltid några stolpskott som är i förnekelse eller skiter i det)

Jag förväntar mig nya utbrott, men är förvånad att vi inte reda fått ett rejält.

Kanske kommer något i Skåne - det finns väl en viss risk att man där får in smitta från Danmark. 
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-07 15:29:07 följande:
    Kanske kommer något i Skåne - det finns väl en viss risk att man där får in smitta från Danmark. 

Haha, om det sker så blir det ett riktigt antiklimax.
    Dock lite förvånad att vi inte fått större utbrott.(Och utan munskydd Flört )

• pyssel
    FDFMGA skrev 2020-09-07 15:15:08 följande:

Mm, det är ganska vanligt att jag blir kallad "Före detta" i diskussioner med nyauktoritära, jag ser det mest som en form av språklig voodoo. Alltså försök till nålstick när man saknar andra uttrycksmedel.

Läser mellan raderna gör jag dock inte, jag hjälper dig bara att förstå innebörden av det du skrev

Jag ser inte många stockholmare med munskydd, vare sig över ögonen eller över mun och näsa. Men jag tror ändå att andelen har blivit större. Jag gissar att detta beror på att personer som tillhör riskgrupperna nu vågar sig ut i större utsträckning.

Jag är emellertid inte alls säker på att bärarna har tagit del av rönen om att munskydden ska hindra bäraren att smitta andra, inte skydda från smitta

Läser du i n t e mellan raderna så hittar du varken munskyddstvång eller andra "nyauktoritära idéer", bara mina observationer och återberättelser, väl så goda som dina, gällande trängsel, greja med mun och näsa bland folk och att inte ta på allvar eller förstå sig på huvudbudskapet från FHM: Fysisk distansering. Att "inte oroa folk" är då ingen bra strategi.

Jag tror de flesta har koll på att mask/munskydd, enligt upprepade uppgifter i media, främst skyddar mot att sprida smitta och att det behövs visir/skyddsglasögon för att ge samma skydd för bäraren. Om inte annat får munskydd folk att backa lite för att de antingen tror man har Covid-19 eller cancer.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin