• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2021-02-01 20:44:13 följande:
    Jag vet vad ministerstyre är, och jag vet vad det betyder. Du däremot vet inte vad du pratar om.

Du har rakt igenom fel på alla punkter och du ger dig inte hur överbevisad du än blir.

Vi har inget ministerstyre i Sverige, och du fått förklarat för dig mer än en gång vad som Regeringen kan göra och av andra än mig.
    Du ignorerar detta var gång, men det ändrar inte att vi inget ministerstyre har.

Allt är enkelt för alla att leta se själva, så vad din desinformation om Boverket ska ge oss, det är ingen som vet.
    Flera har förklarats för dig, men du vägrar lyssna då det förstår desinformationen för dig.

Vilket strategi vi har är också enkelt att kolla upp för alla, och det är inte flockimmunitetsstrategi vi har.
    Och ja, flockimmunitet är det som avslutar en pandemi, och detta har man vetat om i säkerligen 100år, vem vet kanske tom mer.

FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-01 20:31:11 följande:
    Inlägg 14696 - Strategin handlar om mer än bara de som har virus, och hålla nere smittan att sjukvården hinner med och där har man varit ~100% framgångsrik.

Nja, men nu påstår ju regeringen att nej, det var inte strategin, utan den var att minimera smittan så mycket som möjligt. Dvs orelaterat till sjukvårdskapaciteten. 

Boverket - har du någon länk till där de påstår att Sverige är tätbebott?

Vad ligger medel i EU-UK på nu, och vad ligger Sverige på? Och varifrån hämtar du denna information? Har frågat innan men du svarade aldrig. 

FDF har förklarat detta flera gånger, du har allt du behöver där.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-02-01 20:44:13 följande:
    Jag vet vad ministerstyre är, och jag vet vad det betyder. Du däremot vet inte vad du pratar om.

Du har rakt igenom fel på alla punkter och du ger dig inte hur överbevisad du än blir.

Glömde en sak, Sverige ligger på medel i EU/UK och om man väljer lyfta blicken och se sig omkring.
    Det betyder att vi är inte bäst och inte sämst, utan ungefär däremellan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2021-02-01 22:28:38 följande:
    Det tar du lämpligen med klyban.

Har inget och säga om meteoriter och annat sånt Flört
    Undra om de förstår skillnaden mellan en fråga om ursprunget och ett påstående fakta om ursprunget av COVID-19.
    Det är en fråga, och har inget svar idag.

Jag hoppas det kom fram, men jag får väl upprepa det att det är en fråga man ställer, som inget svar har än.
    Hoppas nu alla vet om detta nu, för jag för känslan av att man drar för höga växlar av det som vanligt.
    Verkar som allt ska bli svart och vitt och annars kan man inte

Jag kanske hade fel att det var du som berättade om demograferna innan?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-02-01 22:57:06 följande:
    Det spelar ingen roll vad man skriver, du bara fortsätter mala på ruta 1. Det är helt tydligt att du inte har förmåga att förstå lagen mot ministerstyre. Trots att jag förklarat för dig många gånger. Jag har citerat regeringskansliet, men inte ens det kan du ta till dig. Så illa är det faktiskt.

Boverket sysslar väl knappast med desinformation, det är du som gör det. Hela jävla världen vet att Sverige är glesbefolkat, utom du då.

Du har fortfarande inte kunnat förklara vad en flockimmunitetsstrategi är. Du kan heller inte svara på varför du basunerar ut vilken strategi Sverige INTE har. Det är väldigt många strategier vi inte har. T.ex ingen kexchokladstrategi. 

Säg mig, hur ska vi uppnå flockimmunitet om vi inte har med det i strategin? Verkar ganska korkat, eller hur? Är Tegnell korkad? Är du korkad? Skiter björnen i skogen?

Regeringen kan inte utöva ministerstyre över kommun, landsting, region eller myndighet.
    Och vad de kan göra för ändra nått har redan många berättat för dig innan.
    Ingen vet varför du för desinformation över nått som är så enkelt att ta reda på.

Boverket bekräftar de demografer som är lyfta innan, du kan tom själv se det.
    Ja, om du ens hade haft det intresset.

Vi har ingen flockimmunitetsstrategi, och har aldrig haft, och att en pandemi avslutas med en flockimmunitet vet vi redan sedan mycket länge.
    Strategin är upprepad hundratals gånger på PK, kanske du ska titta på en?
    Annars finns den även hos FHM, så inga ursäkter där för dig.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-02-01 23:25:08 följande:
    Regeringen är en vandrande katastrof:

Den 7 april 2020 publicerades en artikel på regeringens webbplats med titeln Strategi med anledning av det nya coronaviruset, där det gick att läsa:

Det övergripande målet med regeringens arbete är att minska takten på smittspridningen, det vill säga att platta till kurvan så att inte väldigt många blir sjuka samtidigt.

Under måndagen uppmärksammades det att formuleringen var borttagen från artikeln, och stycket hade ändrats till:

Det övergripande målet med regeringens arbete är att minska smittspridningen i samhället.

Är det en flockimmunitetsstrategi regeringen menar att vi har?

Du haft svaret i evigheter nu, och ändå upprepar samma fel.
    Varför bär du så mycket desinformation, är informationen så svår och återge?
    Det intressanta är att det inte är regeringens strategi heller, då du även får in felet att vi skulle ha ett ministerstyre över FHM.
    Det intressanta är att strategindelen om att sjukvården ska hinna med, är följd til ~100% och vi aldrig behövt avvisa folk ifrpån en IVA-plats.

Anonym (Proctor) skrev 2021-02-01 23:37:48 följande:
    Man frågar sig: Är du på riktigt?

INGEN har påstått att regeringen kan utöva ministerstyre över kommun och region. Landsting finns inte, har du svårt att förstå det? Regeringen kan ge direktiv till och avsätta GD på en myndighet. Inte heller detta verkar gå in. Hur länge ska du fortsätta tjata om saker du uppenbart inte har koll på?

Gick in på boverket och de är på min sida i detta. sverige är glesbefolkat.

Regeringen verkar inte veta vad de har för strategi eftersom den tycks ändras lite random på hemsidan. Svetsarn har noll koll. Så är det med det.

Där berättar du nu att det inte är Regeringens fel, men snart påstår du igen att Regeringen ska avgå och ha utövat ministerstyre.
    Vi har inget ministerstyre, och det har med än en  berättat för dig och även förklarat för dig vad en Regeringen KAN göra.

Spelar det för roll om du går in på Boverket och tittar på fel sak?
    Du fått berättat för dig vad det handlar om, så gå tillbaka igen och igen tills du tittar på rätt saker.

Om svetsarn har noll koll, hur mycket koll har du då tycker du?

Menar nu när du för all den desinformationen att vi skulle ha ett ministerstyre, eller att vi skulle ha en flockimmunitetsstrategi, att vi inte skulle ha den demograf som är lyft.
    Eller att när man lyft blicken mot EU/UK och inse vi är på medel, som då betyder att vi är varken bra eller dåliga.
    Desinformationen som du ger är lått kollad som fel, och ändå upprepar du den?

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-02 12:06:24 följande:
    Jo, det är skillnad att ha som målsättning att inte överbelasta sjukvården, eller att minimera smittan så mycket som möjligt. Regeringen säger nu att uttalandet nedan (fr DN) inte stämmer, utan att målet var alltid att stoppa smittan så mycket som möjligt. Det där med att vi vill ha en lugn och försiktig spridning låter ju illa och är att sätta ribban lågt. Plus låter som om man vill påskynda flockimmuniteten med mer spridning.

Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell. (Mars 2020)

www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/orden-.../

Det har vi ju sagt hur länge som helst, och att vården ska hinna med och det har lyckats till ~100%.

Låter som, låter rätt irrelevant.

• klyban
    Dr Nail skrev 2021-02-02 13:41:02 följande:
    Hallengren:

"Vi har ingen strategi, vi har inte haft någon strategi och vi kommer inte att ha en strategi som säger vi tycker att det är okej med viss smittspridning."

Alla vet att den urspungliga strategin var att låta den smittas i "lagom takt" för att uppnå flockimmunitet utan att överbelasta sjukvården. Det vet alla.

Hon ljuger smutsigt.

Intressant, vet inte alla att pandemier avslutas med just flockimmunitet?
    Eller låtsas man om att inte veta detta på vissa ställen?

Verkar som man vill blanda ihop allt kring denna delen till en sörja, som strategi har flockimmunitet varit en katastrof.
    Kanske man ska lyssna till de som gett strategin och FHM, än Hallgren?

Det vi vet sedan innan pandemier av denna typen är att de avslutas med en flockimmunitet.
    Ställer mig väldigt frågande vad vad man vill sagt genom glömma dessa bitar och hur fallerad den strategi har varit och att man upprepat om och om och om igen att vi ingen sådan har och sen tro vi ska glömma av att pandemier mättas till slut.
    Förstår det ligger en stark agenda bakom här, men spelar det ens någon roll längre, uppenbarligen har vi aldrig haft en sådan strategi, då resultatet talar för sig självt att vi inte ens varit nära än.

Och vi vet om sedan beprövad erfarenhet att flockimmunitet är det som stoppar en pandemi i andra änden.
    Blanda om korten undra om man ens inbillar sig det skulle funka, kanske man ska prata om/med FHM i fortsättningen?
    Så man får det korrekta från början.

• klyban
    Padirac skrev 2021-02-02 18:41:32 följande:
    Så tråden och kritkerna har rebootat och återgått till flockimmunitetskonspirationen igen...

Trots snart 1500 sidor och 15 tusen inlägg är regressionen total - snart kommer de vanliga ämnena att loopas igen då..

Såg eller hörde ni pressträffen idag? FoHMs SB besvarade en del av missförstånden som odlas i denna tråd. Klart sevärt..

Det är lite märkligt - i ordets riktiga betydelse - att det ska vara så svårt att begripa att en vantolkning av uttalanden inte gör vantolkningen sann - det är lite sandlådementalitet om vem som har sagt vad och påståenden om vad andra 'faktiskt' har sagt och mest av allt menat med vad de sagt.

Jag missade den, är den på SVT?

Jag ser hur de försöker blanda om grytan, och sen tror nått ändrar sig.
    Inser att flertalet bara kan se svart och vitt, och frågan är vad är det som driver dom till denna desinformation och vad inbillar man sig säga med nått som är så enkelt att kolla upp själv.
    Och hur tror de att man ska glömma av många många decenniers vetenskap om hur pandemier avslutas.

Det är en semantiklek, precis som man försökte semantik på luftburen COVID-19, och tro det skulle ändra epiteten i vetenskapen på luftburen och droppsmitta.
    Det är i dessa semantiklekar man börjar fundera på vad det är som driver desinformationen, jag ställt frågan ett par gånger och man påstår att så är det inte.

Sen ser man kritik mot Regering på saker som inte faller under deras direkta ansvar och så försöker man säga vi har ministerstyre.

Och sen börjar man om från början igen och går på repeat med samma fel, i tron att nått ändra sedan senast.
    Ringer dom till varandra och säger denne veckan ska vi köra denna talepunkten.(fast den är fel)

Finner allt detta konstigt, då det finns kritik och ge, men det kanske inte skoj för dom att upprepa nått som vi alla håller med om.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-02 19:24:08 följande:
    @Klyban.
    Nu har jag frågat ett antal gånger utan att få svar, så jag inser att du har ingen grund för de 57 inlägg där du hävdat detta om Boverket och medel i EU-UK. 
    Hur är det med den faktagrundade röda tråden för att nå konsensus? 
    Ser klent ut på faktasidan, mycket snack och ingen fakta att backa det upp med.  

Påståenden ni motsätter er som andra gett, återfinns på Boverket.
    Det är en myndighet som bekräftar dom påståenden.

Medel i EU/UK har presenteras mer än en gång. vill du diskutera dessa, så kan du vackert plocka fram de beräkningar som presenteras för dig.

Vi är i ett läge där ni får komma upp till bevis, jag förstår att ert narrativ inte funkar sedan länge, men är ska ni förstå det?
    Kanske om vi går över medel tillräckligt så ni kan påvisa det, men inget som tyder på att det kommer ske de närmast månaderna.
    Så vi står kvar på samma punkt, upp till bevis, och det finns inlägg i ämnet, så finns igen ursäkt där.

Och det som är mest beklagligt, det är att ni verkar oerhört ledsna över att det inte går sämre för Sverige än vad det gör, och det är för mig verkligen  verkligen udda.

Så, du har inlägg som beskriver allt dessa, gå tillbaka dit och återuppta faktan där, jag kommer köra kortversionen tills döddagar och tills nått  verkligen har ändrat sig.
    Och det är ganska lustigt man överger dessa inlägg med fakta, för börja om igen, som tidigare fakta skulle försvinna.
    Undrar vart man sett det diskussionssättet innan? Nån som vet?

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-02 19:16:14 följande:
    Om du inte förstår, måste jag väl göra en Andrea, och förklara det självklara.

Det finns 200 vårdplatser, sen utökas kapaciteten till 230.

A - Målet är att inte överbelasta.
    Först är det ok med 195 patienter, sen är det ok med 225.
    Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det. Vi är nöjda om målet nås.

B - Målet är att minska antalet patienter så mycket som möjligt.
    0 patienter är målet (kan inte uppnås, men det är ändå målet). Detta ändras inte även om antal vårdplatser utökas. 
    Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det. Vi är nöjda om målet nås. 

Det är skillnad på dessa två strategier och dom är motsägelsefull.

Säger citatet mer om jag citerar hela intervjun? Kan göra det, men du kan också kolla själv, via länken. Det finns ingenting där som ändrar det jag citerade.

Såklart man utökar IVA-platserna då man fann ett behov av det, ändrar dock inget om strategin.
    Eller vad är det du försöker säga men inte klarar av?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin