Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Så här röstade riksdagen vid beslut om apoteksmarknadens avreglering och när kravet på lagerhållning av läkemedel och medicinsk utrustning slopades.
Rapportens slutsats (den rapport som beskrivs i den artikel du länkar till) är att barn troligen har en mindre roll när det gäller att sprida sjukdomen.
Jo, det stämmer säkert. Men det finns ju två komponenter i smittspridningen: En sjuk som sprider smittan, och en frisk som blir smittad. Sen har vi fenomen på populationsnivå, och fenomen på individnivå. Din källa säger ?smittas?, och jag gissar att diskussionen rör sig på populationsnivån.
För den som sitter med ett covid-19 sjukt barn i famnen är det fullständigt irrelevant information att barn inte smittas lika lätt som vuxna. Risken för att jag som förälder ska hamna i det läget är inte så stor, men OM jag hamnar där, vilken är då min risk att bli smittad av mitt barn?
Vi använder karantän i Sverige, eller har du glömt att råden är lagligen bundna?
Och som är gå inte ut om du har symtom, och det är nu alltid det skiftar över till de om som säger sig inte ha symtom, men det har man kommit fram i intervjuer med smittade som sagt detta och att det visar sig att så inte är fallet när man är klar.
Och även om det är så att någon enstaka är asymptomatiska, så är en extrem majoritet inte.
Vi har gjort lite för inkomstfrågan genom ta bort karensdagen, men man borde nog slänga på ~10%.
Även om det är mindre sannolikt att barn smittas av covid 19 kan man smittas om barnet väl blivit sjukt men är det ett argument för att stänga skolor? Barn umgås ofta på fritiden och det har visat sig att barn i länder där skolor har stängt har umgåtts ändå vilket har minskat värdet av skolstängningningarna.
Nyttan av en skolstängning måste ställas mot att det skulle drabba föräldrar med samhällsviktiga funktioner och jag tycker att Sveriges beslut att hålla skolorna öppna har varit rätt.
Om Europa drabbas av en andra våg av covid 19 kommer de flesta länder troligen hålla skolorna öppna.
Detta är en anledning till jag anser att vi ska sluta prata om politik, och istället prata om lösningar som håller för en pandemi.
Sen sure är det politiker som ska genomföra det också, men peka finger åt alla håll och kanter i politiken för hitta syndabockar, det ger oss inte mycket för framtiden.
Tvärtom mer då vi är upptagna med en pseudodiskussion som aldrig kommer elda till nått vettigt.
Och vi måste ställa MASSOR av frågor om COVID-19 och pandemier, och kanske börja lyssna på FHM mer och deras råd, för de har varnat om detta länge nu att beredskapen är dålig och pandemier troligtvis kommer.
Dr Carrol berättar att förr var detta mer 100år event, men desto mer befolkningen ökar desto oftare kommer de.
Vi duckade faktiskt par sars och mers, men även svininfluensa gav oss en lättare genrep av vad som komma skall, kanske en falsktrygghet uppstod där.