• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-19 13:41:42 följande:
    Jag brukade varje dag lyssna på deras pressträffar men blev inte mycket klokare. Så jag slutade.
    Då beror det på dina förkunskaper, eller brist på dem. Jag har inte alltid koll på alla myndigheter och vad de gör, men om man känner att man inte förstår det tillräckligt bra, så är det ju bara att läsa på. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-19 14:43:50 följande:
    Fast det där med att folk blir mer benägna att ta risker med munskydd, som att inte hålla avstånd tror jag är garanterat bullshit, ursäkta franskan.

Tänk lite: munskydd signalerar att vi befinner oss i en pandemi. Folk kommer hålla MER avstånd när de ser munskydd, inte mindre...
    Tror jag inte. Många människor gör exakt det som sägs, och inte mer. Säger man: Håll två meters avstånd, så gör folk det i bästa fall. Måste man ha munskydd, så som det är plikt i en del länder (i affärer och lokaltrafik), då kommer många att tycka att man nog överdriver, och börja slarva. Inte alla är ängsliga. 

Folk skulle också till att börja med springa runt och försöka få tag på masker, vilket innebär fler människor samtidigt i vissa affärer. Men det där är ett typiskt exempel igen på strategin att bara göra något om man kan utgå ifrån att det gör nytta. Vad är det för fel med det? 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-19 14:40:56 följande:
    Sånt som jag förstår blir bra, tack ^^

Sånt som jag gillar har vi nog släppt för länge sedan.

Det är ju det jag inte vet? Du märker att jag ställer frågor. Och det av en anledning.
    Skaffa dig grundläggande kunskap, så förstår du. Det är ditt bord, inte deras. Samtidigt kan man kanske inte heller förvänta sig att man måste förstå allt i detalj. Framför allt om man inte har lust att lägga tid på det, och det verkar du inte ha. Du orkar ju knappt fråga efter enskilda saker här. 
  • Anonym (. 3)
    Fast det där med att folk blir mer benägna att ta risker med munskydd, som att inte hålla avstånd tror jag är garanterat bullshit, ursäkta franskan.

Tänk lite: munskydd signalerar att vi befinner oss i en pandemi. Folk kommer hålla MER avstånd när de ser munskydd, inte mindre...
    Tänk efter själv höörudu.

Folk blir MER riskbenägna om de har skydd (oavsett vilket nästan).
    Har folk skyddshanskar på soig så tänker de att de är skyddade och skyddar omgivningen och där slutar folk tänka.
    Undersökning efter undersökning visar att smittspridningen ÖKAR med skyddshandskar på.
    Viktigt att veta i pandemin därför att det avslöjar hur människor tänker och agerar.

Självklart tänker och agerar de lika vad gäller munskydd! Självklart blir det inte ett helt nytt tänk bara för att det handlar om munskydd.
  • Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-06-19 15:07:41 följande:

Skaffa dig grundläggande kunskap, så förstår du. Det är ditt bord, inte deras. Samtidigt kan man kanske inte heller förvänta sig att man måste förstå allt i detalj. Framför allt om man inte har lust att lägga tid på det, och det verkar du inte ha. Du orkar ju knappt fråga efter enskilda saker här. 

Kolla, om du vill fortsätta ha en diskussion då får du göra det utan FHM-gissningar angående min kunskapsnivå.

Vet inte om du märkt det men folk som systematiskt använder personangrepp hamnar på ignorelistan därför att jag är ointresserad av tjafs.
  • Dr Nail
    Anonym (. 3) skrev 2020-06-19 15:27:12 följande:

Tänk efter själv höörudu.

Folk blir MER riskbenägna om de har skydd (oavsett vilket nästan).

Har folk skyddshanskar på soig så tänker de att de är skyddade och skyddar omgivningen och där slutar folk tänka.

Undersökning efter undersökning visar att smittspridningen ÖKAR med skyddshandskar på.

Viktigt att veta i pandemin därför att det avslöjar hur människor tänker och agerar.

Självklart tänker och agerar de lika vad gäller munskydd! Självklart blir det inte ett helt nytt tänk bara för att det handlar om munskydd.

Ja, och bilbälten gör oss till sämre förare enl. samma logik. Men likförbannat använder vi dem och det är INTE en j-a rekommendation.
  • Iarwain

Dr Nail skrev 2020-06-19 16:37:14 följande:
    Vet gör jag inte, men här kommer info om en ny italiensk studie angående hur avnändandet av munskydd påverkar social distansering.

www.cleveland.com/coronavirus/2020/06/masks-s...
    Det där är inte studien.
    Här är den https://arxiv.org/abs/2005.12446
    Den kan säkert stämma men är ej ännu "peer-reviewed".

Men studien säger ingenting om vår benägenhet att gå ut, vilket är vad jag förstår vad FHM är oroliga för.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban

Folk kan inte ens använda munskydd, och det ökar risken för smitta.
    Och tror du inte mig, titta på folk som använder munskydd, både TV och i verkligheten.
    Och en sak man ABSOLUT inte ska göra är att bege sig ut i samhället som sjuk.

Följer man förhållningarna vi fått, så behövs inga munskydd.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-19 16:40:35 följande:
    Ja, och bilbälten gör oss till sämre förare enl. samma logik. Men likförbannat använder vi dem och det är INTE en j-a rekommendation.

Dock bilbälten så har vi gedigen kunskap och att det rädda M A S S O R av liv.
    Så hur inbillar du dig att det ens är en jämförelse?
    Och även så använder extrem majoriteten bälten rätt och då de som använder.

Hur kan du ha så makalöst svårt och förstår problematiken med munskydd?
    Och varför ge havererade jämförelser?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin