Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Vad är det för svensk studie då som du syftar på? Du har inte gett någon källa, så det är svårt att veta. Och även länk till det här som du diskuterar, för jag vet ju inte var det står.
Jag vet att det har funnits ett utbrott på skolan där prinsessan Estelle går, veckan efter sportlovet. Men det har funnits några till, tror jag.
Tyskland har nu ett R0-tal 2,88, betyder det att man ska stänga ned igen då?
Exakt...
Tyskland:
The authorities have introduced strict measures to try and stem the spread. The affected plant, run by German meat giant Tönnies, has been temporarily closed at short notice and all employees are being quarantined as well as their household members.
Sverige:
Coronautbrott i Norrbotten... hur hanterar man det?
Man förstärker vården. Dvs man gör inte ett skit för att försöka spåra och stoppa spridningen utan man bara förstärker kapaciteten för att försöka få smittade att överleva...
Det är därför jag tror vår väg är den som är den man kommer hänvisa till senare, just för smittan bara återintroducerar sig, och kostnaderna för stänga ned drabbar folket på mer sätt en ett.
Sen finns det säkerligen varianter som kanske är bättre av denna väg, men i någon form tror jag de flesta länder hamnar i nått liknande.
Vi har ju lite tur som i Sverige och en hel del andra länder med sociala skyddsnät.
Som gör att vi borde inte svälta ihjäl, men sen har du nästa steg och ohälsa att inte ha jobb, eller psykisk ohälsa som blir värre under en pandemi.
En del tror det bara är ett virus och tänka på, men så är det inte, den större bilden och komplexiteten är mångfalt större viruset.
Jag säger bara att man HAR gjort studier, som man ska kunna använda för att utvärdera om det gjorde någon skillnad att stänga skolorna. Det var förstås inte exakt samma sak nu som utbrottet i en skola i Skellefteå. Tyskland har nog ett annat system där, så han kanske tyckte då att Sveriges sätt att hantera det var konstigt.
Jo, han pratar nästan alltid om någon studie i sin blogg. Jag hittade texten till det som sas i video-bloggen. Du hittar det han säger om Sverige på s. 8 och 9. Kanske vill du ju skicka det genom google translate.
www.ndr.de/nachrichten/info/coronaskript212.pdf
Kort sammanfattning av det viktigaste:
Han säger att antikroppststudier bland barn inte ger så mycket i länder där man hade lockdown, för då kunde ju inte barnen smitta sig ute i samhället särskilt mycket. Däremot är det väldigt intressant att jämföra med Sverige där man inte hade lockdown.
Han säger att han vill poängtera att han tycker synd om Anders Tegnell, för han tar självklart inte besluten ensam, eller överhuvudtaget. Just grupper som den runt Anders Tegnell gör väldigt bra epidemiologiska undersökningar. Just den praktiska epidemiologin är särskilt bra i Sverige. I de flesta länderna har man gjort antikroppsstudier med frivilliga och då får man ett helt snett urval av folk - ofta de som har haft symptom och vill veta om de nu har haft Corona. I Sverige har man däremot gjort så att man har tillfrågat personer, man har valt ut dem. Sedan kunde de tacka nej, men många har ju ändå gjort det. Och det är då ett så mycket bättre urval, för att det representerar den vanliga befolkningen mycket bättre.
Såna studier har man nu gjort redan under tre (tids)perioder. Hos dem vuxna var det 6,5 %, tydligt mer än i Tyskland, men fortfarande långt ifrån flockimmunitet. Hos gamla människor var det mindre, men det kan man förvänta sig att man skyddat dem. Men det intressanta var att det var 7,5 % hos barn upp till 19 år.
Intressant också. Det står länkar till dem olika studierna han pratar om, dock inte till den svenska (ännu). Det kanske inte är helt klart. Men jag kan ge länken för alla hans podd-delar, det finns länkar till STUDIER i slutet av varje del!
www.ndr.de/nachrichten/info/Coronavirus-Update-Die-Podcast-Folgen-als-Skript,podcastcoronavirus102.html
Det är därför jag tror vår väg är den som är den man kommer hänvisa till senare, just för smittan bara återintroducerar sig, och kostnaderna för stänga ned drabbar folket på mer sätt en ett.
Sen finns det säkerligen varianter som kanske är bättre av denna väg, men i någon form tror jag de flesta länder hamnar i nått liknande.
Vi har ju lite tur som i Sverige och en hel del andra länder med sociala skyddsnät.
Som gör att vi borde inte svälta ihjäl, men sen har du nästa steg och ohälsa att inte ha jobb, eller psykisk ohälsa som blir värre under en pandemi.
En del tror det bara är ett virus och tänka på, men så är det inte, den större bilden och komplexiteten är mångfalt större viruset.
Menar du antikroppsstudien som nämns bland mycket annat i artikeln? Konstigt förresten, tyska experten Drosten pratade om samma studie, och jag kollade siffrorna - han sa nämligen att det var högst förekomst av antikroppar hos barn, nämligen 7,5 %. Och 6,5 hos dem vuxna och hos dem gamla 2,9.
Men det är ju förstås inget belägg för att någon skulle ha förtigit utbrott i skolor....