• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-22 23:25:27 följande:
    Jo, det kan hända. Samtidigt skulle jag inte klandra nån epidemiolog för att missta sig med några detaljer. Det är mycket här som ingen vet, och jag är övertygad om att de gör sitt bästa.
    Det gör dom helt klart, man får också påminna om att det är massor av frågor som inte har svar än och att man håller på att ställa dess frågor.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-06-22 21:13:10 följande:
    Som om inte Sverige hade stängt ner fabriken om man fick över 1000 personer smittade i en enda fabrik! Dock tror jag inte att vi ens skulle få det. Det låter skumt att över 1000 människor jobbar så tätt ihop och sedan fick man inte ens tag på alla, hörde jag, för att de flesta inte kunde språket.  
    Japp Sverige hade nog inte stängt ner någonting ifall man fick utbrott, det man hade gjort var att påminna alla att tvätta händerna och hålla avstånd för skulle man stänga ner nåt i Sverige skulle folk svimma av kränkthet och gnälla om gulag och kommunistmetoder, etc, etc... för i Sverige värnar man om rätten att smitta andra så som det behagar en förstår du.

Jag tycker inte det låter skumt alls, det är bara ytterligare ett exempel på att alla inte alltid följer rekommendationer och därför kan man inte förlita sig på enbart uppmaningar och rekommendationer. Tyskarna verkar ha fattat det och därför stänger de ner hela skiten och sätter folk i obligatorisk karantän oavsett hur kränka de känner sig. I lättkränkthetens mecka Sverige så förlitar man sig istället på nån slags naiv tro om att alla alltid gör som de bli ombedda, alltid och utan undantag eftersom alla vet ju att Svenskar är så mycket smartare och ansvarsfullare än andra människor i världen Oskyldig
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-06-22 21:10:39 följande:
    Precis. Där ser man igen hur oberäknelig det är. Plötsligt är det över 1000 arbetare på ett enda företag smittade. 
    Japp och det har nog alla fattat det är därför man har konstant monitorering så man snabbt kan fånga upp såna utbrott och det är därför det är bra om länder har en bra organisation som agerar snabbt och effektivt vilket vi tyvärr helt saknat i Sverige.

Det är liksom det som är den stora skillnaden mellan att ha en fungerande strategi och smittspridningen under kontroll och att inte ha det, har man den under kontroll så kan man snabbt upptäcka såna utbrott och få bukt på dem. I Sverige har vi snarare pyrande småbränder överallt, dvs inte smittan under kontroll så utbrott är ju mer eller mindre vardag och inget man gör något åt annat än repetera rekommendationerna såklart bara ifall någon råkat missa det samt hoppas på att vården just där har hunnit förbereda sig...
  • Dr Nail

Under tiden: förtroendet för FHM är lägre än någonsin. Det har blivit allt svårare att bortförklara våra fullständigt katastrofala siffror.

• Anonym (Giggi)

Ja vi har inte någon kontroll på smittan. Och Sverige verkar inte vilja få kontroll heller.

För vi ska fortsätta skicka våra barn till skolorna och fortsätta gå till våra jobb, och det även om vi tillhör riskgrupper eller har smittade familjemedlemmar.

Och därmed tvingas vi dagligen riskera våra liv när vi spelar en slags rysk roulette.

• Anonym (man)
    Dr Nail skrev 2020-06-23 12:56:36 följande:

Under tiden: förtroendet för FHM är lägre än någonsin. Det har blivit allt svårare att bortförklara våra fullständigt katastrofala siffror.

Japp, men det kommer de fortsätta med så länge de kan för vad är alternativet?

Sätta in hårdare restriktioner för att få kontroll på spridningen? Men vänta nu är inte det vad resten av världen gjorde och som vi påstod var helt fel och vårt sätt mycket bättre? Det skulle innebära att man får krypa till korset och erkänna att man valde fel och att det kostat samhället en jävla massa döda helt i onödan... när den vallen spricker kommer ju sktfloden bara forsa med gud vet vilja konsekvenser och det vill ju ingen makthavare utsätta sig för. Då är det ju bättre att spela dum och spela vidare på sin roll i parodin, vem vet man kanske kommer undan någorlunda hel.
  • Anonym (man)
    Dr Nail skrev 2020-06-23 12:56:36 följande:

Japp, men det kommer de fortsätta med så länge de kan för vad är alternativet?

Sätta in hårdare restriktioner för att få kontroll på spridningen? Men vänta nu är inte det vad resten av världen gjorde och som vi påstod var helt fel och vårt sätt mycket bättre? Det skulle innebära att man får krypa till korset och erkänna att man valde fel och att det kostat samhället en jävla massa döda helt i onödan... när den vallen spricker kommer ju sktfloden bara forsa med gud vet vilja konsekvenser och det vill ju ingen makthavare utsätta sig för. Då är det ju bättre att spela dum och spela vidare på sin roll i parodin, vem vet man kanske kommer undan någorlunda hel.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-06-22 21:13:10 följande:
    Som om inte Sverige hade stängt ner fabriken om man fick över 1000 personer smittade i en enda fabrik! Dock tror jag inte att vi ens skulle få det. Det låter skumt att över 1000 människor jobbar så tätt ihop och sedan fick man inte ens tag på alla, hörde jag, för att de flesta inte kunde språket.  
    Det är väl det att de bodde trångt, i malmö vet jag att utländska arbetare fått sova på golvet tillsammans, i en lagerlokal på golvet, var uppe i media nyligen. Inte så fint ur smittskyddssynpunkt, utöver alla andra sätt det är skamligt.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin