• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (haha)
    FDFMGA skrev 2020-06-16 18:15:35 följande:
    Haha, jag har så svårt att förstå varför man som du väljer att ge personer öknamn. som t ex att kalla Klyban "ad hominem".

Din sista mening är lite svårförståelig, men vill du diskutera vidare kanske du kan ta i den diskussionen  tråden du länkade till så kan jag säkert hjälpa dig tillrättaSolig

Lycka till med marknadsföringen förresten, glöm inte att budskapet måste vara kort och kärnfullt!
    Vad är "pangdemister" då???? Du håller ju alltid på och förolämpar och hånar samtidigt som du verkar tycka att du är mycket bättre än andra??????
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-06-16 20:19:49 följande:
    Tja, jag upphör aldrig att förvåna mig över att man kan vara så navelskådande att man upprörs över att ett inlägg man skrivit tas bort och måste delge omvärlden denna oerhörda skymfSkrattande

Det är ju ingen katastrof precisSolig

Det slutar ofta med min person för vissa.
    Vet inte varför en del är så besatta v min person, men aldrig skickar pm till mig.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-06-16 18:05:38 följande:

Nej, det finns ganska gott om personangrepp i den här tråden, men nej, mitt inlägg var inte ett personangrepp, inte ditt heller, det jag svarade på alltså. 

Man kan väl påstå att du gjorde valde att driva med en åsiktsriktning, eller åsiktskluster, som det väl ibland benämns i den här tråden och jag gjorde detsamma men en annan åsiktsriktning eller intresseklubb som det ibland benämns i den här tråden.

Men jag kan alltså inte se att det finns ens en tillstymmelse till personangrepp i vare sig ditt eller mitt inlägg.

Min uppfattning är för övrigt att det ibland brister i förmågan att skilja mellan person och åsikt på FL, i synnerhet i trådar som handlar om SD, invandring, klimathot och pandemier.

Att skilja på åsikt och person är grundläggande för att kunna ha en diskussion. Samtidigt är det lättare sagt än gjort på internet, där både du och jag är bara lite text på skärmen snarare än "personer".

Men.....om man åtminstone försöker då är det en bra början.
  • Anonym (Hmm)

Ser väl lite skrynkligt ut just nu men vi får väl se i slutänden ...
    Rätt eller fel - vem vet just nu.
    Corona kan komma tebax och då kanske vi är bäst rustade i hela världen.
    Vem vet i dagsläget?
    En mutation kan döda oss alla - eller hur? Mooooaaaahahaha, typ

• FDFMGA
    Anonym (haha) skrev 2020-06-16 20:20:27 följande:
    Vad är "pangdemister" då???? Du håller ju alltid på och förolämpar och hånar samtidigt som du verkar tycka att du är mycket bättre än andra??????
    Det finns kanske inte någon tydlig gräns mellan relevant, kunnig och välformulerad kritik av Sveriges smittskyddshantering och pangdemism - men ren pangdemism innebär enligt mitt sätt att se att man skjuter vilt och blind, vilket innebär att träffsäkerheten blir därefter.

Pangdemism är egentligen inte enbart begränsad till coronatrådar utan mer ett nyauktoritärt förhållningssätt till omvärlden. Huruvida pangdemismen är smittsam eller inte kan diskuteras, men skulle det vara så illa att den är smittsam så tycks vi svenskar ha en relativt väl utvecklad gruppimmunitet mot pangdemism.
  • Pope Joan II

Så oerhört tragiskt. Ingen vårdplats, blev inte testad, för sent insatt behandling. Slutresultatet kan ha blivit vad det blev ändå naturligtvis, sjukdomar gör som de vill, men det illustrerar sorgligt väl vad "plana ut kurvan" i vissa fall betyder. Det betyder inte att sjukvården klarar uppgiften, det betyder att en del, förmodligen många, människor inte fått den vård de skulle behövt. 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tvabarnsmamman-yanina-fran-sollentuna-blev-bara-39-ar-avled-i-misstankt-covid-19/

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 07:47:58 följande:
    Så oerhört tragiskt. smile4.gif Ingen vårdplats, blev inte testad, för sent insatt behandling. Slutresultatet kan ha blivit vad det blev ändå naturligtvis, sjukdomar gör som de vill, men det illustrerar sorgligt väl vad "plana ut kurvan" i vissa fall betyder. Det betyder inte att sjukvården klarar uppgiften, det betyder att en del, förmodligen många, människor inte fått den vård de skulle behövt. 

www.dn.se/nyheter/sverige/tvabarnsmamman-yani.../

Det betyder att man aldrig lyckades förmedla symtomer, enskilda fall representerar inte alla fall.
    Och självfallet har man misslyckats just här.

Och man ställer sig frågan hur undviker man detta i framtiden, är det språket som var orsaken, så kanske man får hitta ett sätt att förmedla sig bättre.

• Pope Joan II
    klyban skrev 2020-06-17 08:07:49 följande:

Det betyder att man aldrig lyckades förmedla symtomer, enskilda fall representerar inte alla fall.
    Och självfallet har man misslyckats just här.

Och man ställer sig frågan hur undviker man detta i framtiden, är det språket som var orsaken, så kanske man får hitta ett sätt att förmedla sig bättre.

Nej, det betyder det inte. Men du har som vanligt inte läst artikeln, så hur skulle du kunna veta det. 

Hon arbetade som diakon. 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 08:19:06 följande:
    Nej, det betyder det inte. Men du har som vanligt inte läst artikeln, så hur skulle du kunna veta det. 

Hon arbetade som diakon. 
    Att förmedla sina problem och symtom är ofta ett problem i sjukvården, inget nytt ens före COVID-19.
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2020-06-17 08:20:08 följande:
    Att förmedla sina problem och symtom är ofta ett problem i sjukvården, inget nytt ens före COVID-19.
    Du som så jättegärna svarar på frågor kan väl svara på den här: har du läst artikeln om Yaninas sjukdomsförlopp och tragiska död? 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin