• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-17 08:20:08 följande:

Att förmedla sina problem och symtom är ofta ett problem i sjukvården, inget nytt ens före COVID-19.

Min sambo var sjuk i mars. Coronasymtom men fick inte göra nåt test så vi vet inte. Efter varit feberfri och hyfsat pigg 2 dgr så kom febern och tröttheten tillbaka. Jag läste på 1177 under avsnittet om feber att man då ska kontakta vården vilket vi gjorde genom att ringa 1177. Vi fick kalla handen. Som tur var gick det över ett par dagar. Så min gissning är att du behöver åtminstone vara blå om läpparna för att vård. En bekant var sjuk samtidigt i lunginflammation. Inget test där heller.

Så det är ju inte så konstigt att onödigt mycket folk strök med under de första månaderna. Nu verkar det vara lättare att få testa sig men vem vet?
  • Anonym (***)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 07:47:58 följande:

Så oerhört tragiskt. Ingen vårdplats, blev inte testad, för sent insatt behandling. Slutresultatet kan ha blivit vad det blev ändå naturligtvis, sjukdomar gör som de vill, men det illustrerar sorgligt väl vad "plana ut kurvan" i vissa fall betyder. Det betyder inte att sjukvården klarar uppgiften, det betyder att en del, förmodligen många, människor inte fått den vård de skulle behövt. 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tvabarnsmamman-yanina-fran-sollentuna-blev-bara-39-ar-avled-i-misstankt-covid-19/

Varför länkar du till låsta artiklar?

Har sjukvården uttalat sig, eller är det en artikel där man bara får veta ena sidan av saken?
  • Pope Joan II
    Anonym (***) skrev 2020-06-17 09:49:05 följande:
    Varför länkar du till låsta artiklar?

Har sjukvården uttalat sig, eller är det en artikel där man bara får veta ena sidan av saken?
    Alla kan läsa artiklar om pandemin. Väljer du att inte göra det så är det ju din sak och inget jag behöver bemöda mig med. 
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2020-06-17 08:54:28 följande:
    Min sambo var sjuk i mars. Coronasymtom men fick inte göra nåt test så vi vet inte. Efter varit feberfri och hyfsat pigg 2 dgr så kom febern och tröttheten tillbaka. Jag läste på 1177 under avsnittet om feber att man då ska kontakta vården vilket vi gjorde genom att ringa 1177. Vi fick kalla handen. Som tur var gick det över ett par dagar. Så min gissning är att du behöver åtminstone vara blå om läpparna för att vård. En bekant var sjuk samtidigt i lunginflammation. Inget test där heller.

Så det är ju inte så konstigt att onödigt mycket folk strök med under de första månaderna. Nu verkar det vara lättare att få testa sig men vem vet?
    Spelar det så stor roll om det var Corona eller inte? Huvudsaken är väl att om man är riktigt dålig så måste man ju få träffa läkare eller direkt få ta sig till sjukhuset. Jag menar, så länge det inte finns någon behandling (sedan igår lär det ju finnas nu, vilket är jättebra förstås), så gäller det ju att behandla/lindra symptom. 

Det enda man behöver avgöra där är ju om personen behöver komma in till sjukhus.  
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2020-06-17 10:57:44 följande:

Spelar det så stor roll om det var Corona eller inte? Huvudsaken är väl att om man är riktigt dålig så måste man ju få träffa läkare eller direkt få ta sig till sjukhuset. Jag menar, så länge det inte finns någon behandling (sedan igår lär det ju finnas nu, vilket är jättebra förstås), så gäller det ju att behandla/lindra symptom. 

Det enda man behöver avgöra där är ju om personen behöver komma in till sjukhus.  

Spelar så klart ingen roll alls. Men om rådet på regionens egen hemsida är att kontakta läkare vid en återkommande feber så bör ju det utredas och hade säkerligen gjorts om det varit normala omständigheter.
  • Anonym (***)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:55:45 följande:
    Alla kan läsa artiklar om pandemin. Väljer du att inte göra det så är det ju din sak och inget jag behöver bemöda mig med. 
    Varför är jag förvånad?
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2020-06-17 11:09:20 följande:
    Spelar så klart ingen roll alls. Men om rådet på regionens egen hemsida är att kontakta läkare vid en återkommande feber så bör ju det utredas och hade säkerligen gjorts om det varit normala omständigheter.
    Precis. Att det inte är som under normala omständigheter, det förvånar mig inte, ärligt sagt. Det var det jag hade förväntat mig. Jag menar så här: Det är klart att sjukvården har fokus på pandemin och dem drabbade, så folk med mindre allvarliga åkommor kanske får stå tillbaka, vänta längre. Det är inte konstigt.

Däremot är det förstås jätteviktigt att prioritera rätt, att uppmärksamma dem fallen där det faktiskt kan bli kritiskt. Och där kan det också vara så att om man nu skulle testa folk med lite konstiga symptom på corona, då vet man ju numera att det kan slå om snabbt och förvärras. Eller bli värre andra veckan efter att ha ebbat ut nästan. Jag tror att man kommer att testa mera nu, eftersom man har fått till möjligheterna att göra det nu. I mars fanns inte allt på plats verkligen. Det som stod på hemsidor klarade inte vården av i realiteten. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 07:47:58 följande:

Så oerhört tragiskt. Ingen vårdplats, blev inte testad, för sent insatt behandling. Slutresultatet kan ha blivit vad det blev ändå naturligtvis, sjukdomar gör som de vill, men det illustrerar sorgligt väl vad "plana ut kurvan" i vissa fall betyder. Det betyder inte att sjukvården klarar uppgiften, det betyder att en del, förmodligen många, människor inte fått den vård de skulle behövt. 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tvabarnsmamman-yanina-fran-sollentuna-blev-bara-39-ar-avled-i-misstankt-covid-19/

En gripande artikel - där ett syfte är att visa att det döljer sig människor bakom statistiken. Här en 39-årig tvåbarnsmamma och mannen och barnen som blev kvar och vars liv slogs sönder.

Den sortens artikel skulle förlora i värde om sjukvården kunde ge sin version, tack vare patientsekretessen är det en omöjlighet.

Så mannens version att hon aldrig blev testad för covid-19 och att hon blev hemskickad från sjukhuset med motiveringen att det var fullt behöver man inte ifrågasätta - men heller inte ta för given.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin