• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 07:54:36 följande:
    Om Sverige har lyckats så bra som du påstår så borde du hylla KD och M. Trots regeringens dåliga politik som orsakar okontrollerbar smittspridning så har M och KD lyckats hååla ned dödstalen till EU-snitt-nivå.

Du glömde en hel del där, och du låtsades om att alla dina fel inte fanns?
    Gillar hur du nu säger emot dig själv, det är talande.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 15:53:17 följande:
    Har nu kollat i smittskyddslagen. Föga förvånande står inget om att regeringen ska vara saktfärdig.

DÅ får du titta igen och denna gång titta på rätt saker och det som är återkopplat till populisten MO.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 15:57:40 följande:
    De som har behov av en vek ledare är iallafall nöjda. Man får se det positiva.

Sverige har inte ministerstyre. över kommun, landsting och regioner, de har andra folkvalda.

Och med tanke på hur ofta du har sagt detta felet, så konstaterar jag att du inte vet hur det Svenska samhället är uppbyggt politiskt.
    Och här får du tacka KD och M i Stockholm för dödat 40%  av alla COVID-19 döda i Sverige.
    Verkar som du glömde av den detaljen.

Vi har varken ministerstyre eller flockimmunitet i Sverige.

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2020-12-08 16:54:23 följande:
    Flockimmunitetsstrategin måste få ett slut!

Peet Tüll tidigare chef för socialstyrelsen smittskyddsenhet varnade Tegnell för flockimmunitetsstrategin! Det kommer att resultera i tusentals döda! Tegnell funderade en stund innan han konstaterade att vi på FHM har landat i alternativ tre, flockimmunitetKräks

Avskeda inkompetensen och sätt in kunnigt folk, NU!'

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgg13r/tegnell-v...

Vi har ingen flockimmunitet strategi i Sverige och har aldrig haft.

De strategier vi har/haft, de är den vi har nu som ska hålla nere smittan så sjukvården hinner med.
    Och den initiala strategin i början var en smittspårningsstrategi.

Anonym (realist) skrev 2020-12-08 16:47:50 följande:
    18820 fall och 133 döda rapporterade idag. Inlagda på sjukhus nu över 2200! Det är lika illa som när det var som värst i våras. Och vår regering talar om att "hålla i och hålla ut"?

Det kommer inte att ta slut, flockimmunitetsstrategin har havererat totalt! Vi behöver få bort FHM och Anders Tegnell nu. Dom pratar om platå trots att alla indikatorer ökar hela tiden. Avskeda dom och sätt in seriöst folk, det dör ju fan flera varje vecka i Sverige än det gjort i Norge och Finland under hela pandeminSkrikandes 

Nope, idag hamnar ~10% på IVA mot ~25% innan som fick vårdas på sjukhusen.

Svårt och hitta mer seriöst folk än Tegnell, så hur resonerar du det utan glömma en massa?

Anonym (man) skrev 2020-12-08 17:09:32 följande:
    Fast skillnaden är att kritikerklustret sträcker sig över större delen av planeten medan Tegnells fanclub är ganska liten och en lokal företeelse I Sverige och även där begränsad till bara en del av befolkningen.  Bara det borde ju säga en hel del för någon med kapacitet att tänka objektivt.

Men det är klart att om man förblindas av nationalism eller kronisk rädsla för att ens "flumrättigheter" att smitta andra som man vill ska begränsas så blir det ju svårt att tänka objektivt Drömmer

Hur du och övriga fanklubben uppfattar saker tror jag vi alla redan förstått...

Räknar du tummar? Jag trodde det var sånt som främst fjortisar gjorde. Personligen är jag mer intresserad av det som skrivs än antal tummar.

Bryr mig inte ens om Tegnell som person, men förstått sedan länge man vill göra Tegnell till ett invektiv.
    Men sen kommer fakta och förstör detta.

AndreaBD skrev 2020-12-08 17:17:25 följande:
    För 150nde gången. VI HAR INGEN FLOCKIMMUNITETSSTRATEGI!

Visst är det intressant att man upprepar nått vi aldrig haft.

Och missförstår VARJE ord som är sagt om flockimmunitet.
    Och än mer hur man kan missat hundratals upprepningar om vad vår faktiska strategi är, och att hela samhället är viktiga och inte bara de med virus.
    Och det är här de börjar jämföra med dessa länder som hade en helt annan initial smitta än oss.

• klyban
    Anonym (haha) skrev 2020-12-08 17:54:26 följande:
    hoppas jag har fel i att du verkar så hiiiimla nöjd med att det dör massor av människor, bara det innebär att Sverige hamnar på en bättre placering

Intressant att man tar fram känsloargumentation när man återger fakta.

För mig är de döda och skadade och de sjuka, nått som har alla mina sympatier(och ligger bakom precis allt jag skriver här), även de som blir drabbade av pandemin sekundärt.
    Och det är därför vår strategi är en fungerande strategi, andra valt en annan och får ett liknande resultat eller värre i vissa fall andra lite bättre.

Anonym (man) skrev 2020-12-08 17:51:24 följande:
    Ungefär som dna konspirationsteorier om att lockdown är diktatur, Anderas teorier om andras dubbla nicks och Klybans teorier om högerextremister?

Ja dessa teorier är onekligen väldigt lustiga Drömmer

Svårt och se vad detta har med COVID-19 och göra, är det nått du kan utveckla?
    En fråga som svaret nej, så inte ens en teori i det läget.

AndreaBD skrev 2020-12-08 17:54:42 följande:
    Nej, det är klart. 

Undrar om någon har en bra sida som granskar dem där vaccinen som är på gång, och inte för vetenskapligt svårt? 

Det intressanta inom klustret, så är man även vaccinationsmotståndare.
    Och den diskussionen är lika osaklig.

Ni skulle sett de objektiva SVT och Dokument utifrån där man tog sig an att infiltrerar vaccinationsmotståndarna, och där var Tegnell med och stängde ned dom och där sen SVT tog vid och utsåg sig som vaccinationsmotståndare och ville filma rörelsen.
    Bör finans att titta på SVT play precis nu, men hur länge vet jag inte, men eget material säger mig mycket längre.

Tyvärr är inte ett vaccin en sköld mot COVID-19, men kanske kan hjälpa till lite.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-12-08 17:58:38 följande:
    Jasså, så du menar att våra grannländers framgångar inte är sakliga?

Finns säkert skillnader men i så fall relativt små i jämförelse med andra länder. Nordiska länder är ganska lika varandra. Det är därför de är betydligt lämpligare länder att jämföra Sverige med än andra.

Och som vi sagt 200 ggr, lagen är integ ursäkt för att låta tusentals människor dö. Vill man rädda folk så kan man göra det OM man vill. Det har snart gått ett år sen pandemin startade och på hela den tiden har man inte kunna röja undan eventuella hinder menar du?

Jag tror inte det är lagen som är problemet, det är oviljan att ändra strategi som är problemet.

Ta bara detta med att vi fick en helt annan hand tilldelat oss, den går inte glömma av i en saklig diskussion.
    Vill du mindre ska dö, då får du propagera för ett ny smittoberedskap, men denna grupp är inte speciellt intresserad att lägga pengar på problem, utan mer var man för sig självt.

Och detta är ett politiskt uppdrag för alla, men vi vet ju redan att SD har exkluderat sig själva genom anse dela ut flygblad i Turkiet var viktigare än delta i krisövningen i Riksdagen.

Lagen är ett hinder för en hel del saker, det är fakta.

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2020-12-08 18:44:45 följande:
    Ojojoj, inte vackra siffror när man ser på nya konstaterade fall.
    Sjudagarsgenomsnitt, senaste sju dagar och sju dagar innan:

Sverige, fall per dag
    senaste sju dar: 5291 +5,1%
    föregående sju dar: 5034,4

Norge
    332,7 -19%
    410,6
    Finland
    397,1 -12,4%
    453,3
    Sverige bara ökar, katastrofen är ett faktum. Flockimmuniteten kommer inte att infinna sig!

Byt strategi nuSkrikandes
    Du hittar ingen jämförelse i Norge och Finland som funkar på oss och pga den hand vi blev tilldelad oss före vi ens visste viruset var här.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-08 19:24:00 följande:
    Inte vad jag känner till, men jag är lite vaccintroende så jag tror inte att covidvaccinen kommer att innebära en repris på Pandemrix. Men jag tror ju heller inte att vi kommer att uppnå flockimmunitet tack vare vaccinen, men de kommer att innebära en välsignelse för din mamma och min förälder, alltså för riskgrupperna - och det är inte kattskit som min mormor brukade säga.

En kul grej med klustrets mässande om att Sveriges flockimmunitetsstrategi har havererat är ju att om man köper konspirationsteorin så har den verkligen havererat.

Efter en hyfsad start har vi fått se oss frånsprungna av land efter land i racet och långt borta i fjärran strävar Belgien framåt i ensamt majestät mot målet flockimmunitet. Ser man till de metoder de mest framgångsrika länderna har tillämpat så verkar det som munskyddstvång och tuffa restriktioner är en framgångsrik strategi för att uppnå flockimmunitet.
    Hur stor var prevalensen av större biverkningar och permanenta och av pandemrix?
    FDFMGA skrev 2020-12-08 19:31:40 följande:
    Nej, varför skulle jag vara det. Menar du att klustret jublar över de som dör i Sverige, enkom för att man känner att detta visar att Sveriges strategi är fel.

En ganska obehaglig anklagelse mot dina åsiktsfränder i så fall.

Det är udda att man kommer med den och när hela diskussionen är underförstådd med att det är beklagligt.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 20:27:16 följande:
    Haha, jag är helt säker på att det inte står något om MO i smittskyddslagen.

MO skriver sanningen, försök lära dig av honom.

Det är regeringens dåliga politik som orsakat onödigt många döda. Regionerna har gjort det bra utifrån de dåliga förutsättningar regeringen gett dem.

Som vad och i den sakligadiskussionen?

Vem sagt att MO ska stå i smittskyddslagen, inget som jag kan se.

Vi har inget ministerstyre.
    Stockholm står för ~40% av de döda, så speciellt bra går det inte för kommunen, landstinget och regionstockholm.
    Och där är de folkvalda som styr ifrån M och KD, du argumenterar emot dig själv!

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 20:37:17 följande:
    Det är fascinerande med anhängarna. Vi har ju redan ett resultat. Det har gått käpprätt åt helvete. Men anhängarna ger sig inte. Tegnell har rätt oavsett hur många som kvävs till döds. 

Den där egenskapen som sossar har är nog samma egenskap som får dem att älska Tegnell. Här har vi en faktaresistent burdus översittande hanne som rackar ned på alla som ifrågasätter. Honom ska vi ha. 

Politik trumfar inte fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.
    På tal om faktaresistens då!

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 21:04:08 följande:
    Du har ju inte ens frågat någon vad de skulle vilja lägga pengar på.

Sverige lägger ju stora pengar på diverse onödiga saker som egentligen bara skapar problem, klart man kan fördela om lite.
    Har du inga förslag, så vill du inte heller lägga pengar för framtiden.
    Vad man lägger på annat är 100% irrelevant för pandemiberedskap och att detta kostar pengar.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 21:09:57 följande:
    Du har sagt att MO är namngiven i smittskyddslagen. 

Kan du snälla sluta påstå att vi har ministerstyre, alla vet att Sverige inte ha det.

Men ministerstyre eller ej. Det är regeringen som är ansvarig för Corona-strategin och det har inte fungerat. Alls. Regionerna har tvingats jobba arsel av sig för att hantera regeringens dåliga beslut. Vi är bland de sämsta länderna i världen, trots att vi är ett väldigt glesbefolkat land.

Nope.

Vi har inget ministerstyre, och det betyder att ansvaret ligger inte i första hand på regering, då de är lekmän.
    Vi har ingen flockimmunitetsstrategi, och detta har upprepats hundratals gånger av Tegnell & co.

FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-08 21:21:24 följande:
    Det är märkligt hur man ibland känner igen tongångarna i denna tråd, från andra trådar där vänsterpopulister hyllat den förtryckande kulturrevolutionen i Kina och där vänsterklustrets kvädovisor över det demokratiska samhällets nackdelar ringar över nejden. 
    Det är ju populärt i vissa kretsar att konspirera över åsiktsfrihetens förespråkare, och racka ner på de icke-regimtrogna. Att ta åt sig information och åsikter från andra länder har då klassificerats som osolidariskt och rent av farligt för den nationalromantiska andan. Extremistvänsterns anhängare brukar ju inte förneka sig.

Kan du förklara relevansen med COVID-19 och detta inlägg?
    Åsikter på forskning och fakta är inte förenliga och om man ignorerar fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-08 23:27:31 följande:
    Klart jag har förslag. Mitt första är att satsa på avgångsvederlag till Tegnell. In med kompetens istället.

Varför fortsätter du tjata om ett ministerstyre som inte finns?

Regeringen är absolut ansvarig för allt den gör + det den inte gör, men borde ha gjort. Hur man kan hävda att regeringen inte ansvarar för sina egna beslut framstår allt mer som en gåta. Dessutom försöker du påskina att andra inte förstår hur Sverige fungerar. Trovärdigheten blir inte stor när du hävdar att regeringen inte har något ansvar.

Som du förstår FHM är en faktadriver och forskningsdriven myndighet, att spraka Tegnell ändrar inte detta då Tegnell inte är den enda som deltar i besluten.

Sverige har inget ministerstyre eller flockimmunitets strategi, det är den detaljen som vi måste berätta och när man har idéer om att tex Regering har nått ministerstyre i Stockholm kommun, landsting och region, där dom folkvalda är M och KD.
    Dessa står för ~40% av de döda i Sverige.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-09 00:00:11 följande:
    Jamen låt oss gemensamt förneka detta. Då har det inte hänt.

Eller ska vi kanske fundera över om regeringens strategi är så lyckad?

Det finns redan fastställda uppgifter, titta på dom en gång till och återkom.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin