• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FDFMGA skrev 2020-12-13 14:52:10 följande:
    Ingen orsak, och mot bakgrund av hur många språk du upplever att du behärskar så finns det många "statistiker" att välja bland (som någon av språkspjutspetsarna skrev, själv skulle jag i min språkliga okunnighet skriva mycket statistik).

Nåväl, Sverige är genomsnittligt drabbat av covid-19 ur ett statistiskt EU/EU-perspektiv, vilket kanske innebär att din kompis här i tråden inte alltför hårt propagerar för att regeringen är som använt dasspapper om hen tar till sig statistiken

Hoppas du för en givande söndag med statistikernaSolig

Tänkte samma sak, för det borde vara uppenbart att det nu är ett tungt arbete pga allt extra som kommit i deras knän.
    Känns som hur självklart som helst faktiskt.

• klyban
    Padirac skrev 2020-12-13 14:53:06 följande:
    Vem tror att sjukvården inte är under stor press?

Tänkte samma sak, för det borde vara uppenbart att det nu är ett tungt arbete pga allt extra som kommit i deras knän.
    Känns som hur självklart som helst faktiskt.

Citerade fel först.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-13 15:04:57 följande:
    Sjukvården i Sthlm är under hård press även i normalläget, det vill säga utan pandemier.

Enligt Region Stockholms favoritkonsultbolag är vården i regionen av god kvalitet men patienterna och personalen är missnöjda, tillgängligheten låg medan pappersvändarna blivit allt fler.

Lite som när Stockholms stad utvärderade hur äldreomsorgen fungerat under pandemin och man kom fram till att alla kvalitetsmål uppfyllts.

Något de anhöriga till de som dött kanske inte riktigt håller med om.

Ja, då blir ju det bara än värre för dom.
    Men bara antar det kommer någon som tror det är Regeringens fel detta, fast det ligger helt på de folkvalda i kommun, landsting och region.
    Deras region i Stockholm verkar ha en satans massa konstigheter för sig.

Vem sköter Stockholm stad?
    Udda sak och säga faktiskt, det ödmjuka vore ju säga nått har gått fel och vi får försöka fixa detta.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-13 15:58:14 följande:
    Ja, det verkar som FHM och regering satt  sjukvården i en onödigt jobbig situation.

Jaså hur?

Genom inte ha en flockimmunitetsstreategi, eller kommun, landsting och region styrs inte av Regeringen.
    Utan av de folkvalda på respektive ställe, vilket betyder också vi har inget ministerstyre.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-13 16:00:44 följande:
    Det beror på hur folk sköter sig, skriver du.

Jag skulle säga att det beror på regeringen i de olika länderna. Hur agerar de? Vilka åtgärder vidtar de? Har folket förtroende för regeringen? (I Sverige, not so much)

Ansvaret ligger på kommun, landsting och region, och behöver man hjälp frågar man efter den.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-13 16:02:55 följande:
    Dessutom säkerställer regeringens dåliga politik att sjukvården tvingas ta hand om allt fler onödiga ärenden.

Kommun, landsting och region sköter sjukvården och är under M och KD styre i Stockholm, som står för ~39% av alla de döda i Sverige.

FDFMGA skrev 2020-12-13 16:07:29 följande:
    En blågrön allians där den ansvariga för äldrevården är KD-politikern och trygghetsborgarrådet Erik Slottner.

Titeln är såvitt jag kan förstå allvarligt menad och ingen satir.

Har undrat i många år nu vad som hänt med KD, partiet helt utan empati har det visat sig.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-13 16:13:36 följande:
    Så bra då. Jag har nog helt enkelt lite högre krav på en regering än mer vänsterorienterade element.

Det är så enkelt du inte förstår hur samhället fungerar, och med att du trott att vi har en flockimmunitet, och trott/tror vi har ministerstyre.
    Du kommer aldrig någonsin får rätt så länge du hoppar över de som är ansvariga.

pyssel skrev 2020-12-13 16:43:45 följande:
    Ja, det gör vi, vilket skulle bevisas:

Vi ställer oss frågande, ja. Men dina tre lärare i tråden kanske kan sträcka upp dig om du inte har "sämre motivation än tidigare elever". (Jag lägger dock alla mina ägg i den inlärningsresistenta korgen).

Vi har inget ministerstyre,, och klippa och klistra mina inlägg ändrar inte detta faktum.

pyssel skrev 2020-12-13 17:34:24 följande:
    Intressant.
    www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954...
    Rapporteras överst på AB
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-n...

Och andra studier säger det omvända, vilket säger forskningen inte är entydig.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-13 18:17:57 följande:
    Du landstingsgubben, det får du rikta till någon mottagare där det blir relevant att välja ut person som föremål för den infon.

Munskyddsforskningen ger inget entydigt svar, och därför har vi inget munskyddstvång.
    Du kan alltid använda munskydd själv, det är inte olagligt.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-13 18:17:57 följande:
    Du landstingsgubben, det får du rikta till någon mottagare där det blir relevant att välja ut person som föremål för den infon.

Forskningen är inte entydig, det är därför vi inget munskyddtvång har.
    Och ser man på Peru ett land som verkligen hade hög grad av munskydd, så verkar det spridit sig mer och fortare.
    Vi väntar på forskningen fortfarande, men det ska inte hindra sig att ta på ett munskydd, det är inte olagligt för dig att göra.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-13 18:38:16 följande:
    Du tar det med fel person. Men jag ska hjälpa dig på ditt eget språk: Det är inte olagligt för dig att låta bli munskydd. Du får än så länge göra som du vill. Så nu vet du det också, tack vare mig. Glöm nu inte att jag har berättat detta.

Jo, jag vet att det inte är olagligt att ta på sig ett munskydd.
    Och jag vet att forskningen varken stödjer eller förkastar munskydd, det är vad inte entydig forskning betyder.
    Och lyfter man blicken ser vi exempel där man mer eller mindre bevisar i peru att munskydd är ingen magisk sköld mot COVID-19, utan där ser det ut som munskydden sprider smittan.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-13 18:41:11 följande:
    Ebba Bush har viktigare saker för sig.

Där beställde nån in 300 hot shots, sen är det lite blurry, skrev Ebbas vän influencern Margaux Dietz som sen fick åka hem med Ebba i Säpobilen efter festen på Stureplan.

Ebba har också hamnat i tvist med en åldring som påstår att Ebba lurat honom att skriva bort hans gård på henne medan Ebba hävdar att åldringen mycket väl visste vad han skrev på.

Expressen har haft artikelserie om Ebbas tvist med åldringen

www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch.../

För övrigt godkände inte Lantmäteriet Ebbas ansökan - men de kanske har gjort det i ett senare skede. Jag har inte följt med ordentligt. Jag är inte särskilt intresserad av KD:s bostadspolitikGlad

Det är en hel del märkliga beteenden där, och låter inte som kristna ens.
    Empati är inte längre ett ledord inom de kristna har man märkt.

Läste det om gården med, verkade man skulle utnyttja en gammal mans gård, till egen agenda.(vad den nu är)
    Men nått säger mig det handlar om att Ebba kan tjäna grova pengar, det brukar vara dessa fuskkristnas mål med allt dom gör.

Men nått som gör mig riktigt perplex, det är just hur KD försämrar vården i Stockholm.
    Vad är syftet, och har man samtidigt övergett sina partiideal?
    Men i och med COVID-19, så har man insett att KD kommer alldeles för ofta upp i dessa försämringar.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-13 18:49:41 följande:
    Nu berättar jag igen för dig att det inte är olagligt att inte ha munskydd i ditt privata liv. Hur många ggr ska jag behöva upplysa dig om detta enkla.. suck. Jag provar att ta det minst en gång till: Du bryter ingen lag om du inte vill ha munskydd i trängsel, det vet du också om du "lyfter blicken", lite. *Hoppas det går in nu*

Jo, jag vet det är inte olagligt att ha på sig munskydd, så du kan ha munskydd på och även i ditt privatliv.
    Så du kan ta på dig munskydd, och du behöver inte ens ta det med mig.
    Forskning är annars ej entydig, och därför vi inte har ett tvång.

Ja, och lyfter du blicken så ser du Peru och då ställer man sig frågande till varför det är så svårt och förstår forskningen är inte entydig.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin