• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (ABC) skrev 2021-05-08 13:51:06 följande:
    Menar du att FoHM ska gå ut och dementera alla intervjuer som gjorts i press och övrig media då nya rön kommer fram?

Det skulle vara en bra idé. Folk förhåller sig ju till pandemin i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer, så det skulle verkligen vara på sin plats att FHM går ut mycket tydligt då ny kunskap har kommit fram som leder till att man behöver tänka om.

I Finland svängde man tvärt om angående munskydd till exempel, och de används nu också i skolor.

svenska.yle.fi/artikel/2020/11/09/munskydden-...

Och för att återgå till det jag började den här debattrundan med: Vetenskapsforum covid-19 skulle gärna se att FHM tydligare hade lyft riskerna med aerosolsmitta och nyttan med munskydd och god ventilation sådana situationer.

english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-...
    Scenariot som beskrivs i El Pais är väl precis det som rekommenadtionerna är till för att minska effekterna av.  Håll avstånd, trängs inte i mindre utrymmen, ersätt inte avstånd med munskydd, umgås inte med massa nya människor utanför bubblan, maxantal människor på olika etablissemang och lokaler.

Skolor i Sverige har sedan länge krav på fungerande ventilation enligt normer som inte är samma som i äldre egna hem.

"Six people get together in a private home, one of whom is infected.
    Some 31% of coronavirus outbreaks recorded in Spain are caused by this kind of gathering, mainly between family and friends.

After four hours without safety measures

Irrespective of whether safe distances are maintained, if the six people spend four hours together talking loudly, without wearing a face mask in a room with no ventilation, five will become infected, according to the scientific model explained in the methodology.

If face masks are worn, four people are at risk of infection. Masks alone will not prevent infection if the exposure is prolonged.

Ventilation of space and reduced duration

The risk of infection drops to below one when the group uses face masks, shortens the length of the gathering by half and ventilates the space used."

"At the beginning of the pandemic, it was believed that the large droplets we expel when we cough or sneeze were the main vehicle of transmission. But we now know that shouting and singing in indoor, poorly ventilated spaces over a prolonged period of time also increases the risk of contagion. This is because speaking in a loud voice releases 50 times more virus-laden particles than when we don’t speak at all. These aerosols, if not diffused through ventilation, become increasingly concentrated, which increases the risk of infection."

Ingening av detta har inte redan diskuterats i tråden och har redan tagits upp av FoHM och de rekommendationer som getts är till för att minimera spridningen genom att vi alla ska undvika situationer som sprider smitta och företags och arrangörer ska begränsa sin verksamhet så att smittspridning minimeras.
  • Padirac
    klyban skrev 2021-05-09 13:27:02 följande:

Dock är nya fakta och forskning nått som ofta per automatik gör gammal fakta/forskning obsolet.

Vad det är för prestige är det då ingen som vet, man anpassar sig efter det man kan se på och ta på.
    Och inte om fantasier som någon i Finland tror sig ha om Sverige och sen är det mestadels bara desinformation, för det blir desinformation om man skriver samma fel om och om igen utan bry sig om fakta och forskning på ett sakligt sätt.

Dock är det galet intressant att man inte förstår den lättförstådda Tegnell, verkar som allt ska medvetet missförstås.
    För annars berättar man att man inte har de kunskaperna som krävs för ämnet.

Sällan jag sett hur så många så medvetet försöker få pandemin till nått annat.
    Och hur komemr de reagera om det blir 1-2 till av pandemi som det brukligheten brukar bli på dessa pandemier.
    För vi ens då se ett enda fakta rätt och med tanke på hur det ser ut redan nu?
    Jag räknar kallt med att klustret igen kommer attackera Regeringen och FHM, för man har inget intresse att komma fram till nått med COVID-19.
    Utan agendan är politisk, inte medicinsk och uppenbart också.

Vi andra tänker på andra människor och att de skador pandemin gör mer än i sig självt, och fastar inte i politisk slure.
    För en sådan berättar inget om COVID-19 har vi lärt oss, som asymptomatisk smitta, aerosolsmitta som helt plötsligt ska vara luftburen fast den saknar det epitetet i att sprida sig.
    Sen alla fel som att vi skulle ha ett ministerstyre, att vi skulle haft en flockimmunitet, osv...osv..., det är sällan man ser människor har så fel och många gånger medvetet fel också.

Det hade ju hedrat 'kritikerklustret' om de dementerade alla sina grodor och 'missförstånd'  - men jag har hört att det är alldeles för mycket prestige i vägen för att någonting sådant skulle inträffa ... Drömmer
    Pope Joan II skrev 2021-05-09 13:04:56 följande:
    Ja, det hade ju hedrat dem. Men det förefaller vara på tok för mycket förhindrande prestige i vägen för att något i den stilen skulle kunna inträffa. 
    FoHM har upprepade gånger påpekat att den info de ger är den info som finns för tillfället och att kunskapsläget ändras, smittan i sig ändras och smittspridning liksom åtgärder förändras. 

Att tro att heder (och skam?) och prestige är den del av rapportering av kunskap, smittläge och åtgärder verkar vara långsökt. Att tro att heder (och skam?) och prestige är den del av samhällsarbetet liknar på något sätt en kultur som finns inom SDs politiska sfär och länder vars samhälle genomsyras av heder och andra värderingar än de majoritesvärderingar som finns i det svenska samhället

www.iffs.se/media/23025/cultural-map-2020_eng.pdf

• Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-09 13:39:07 följande:
    Omni:

M-kritik efter Hallengrens intervju: Ganska allvarligt

Moderaterna riktar hård kritik mot socialminister Lena Hallengren (S) efter ett uttalande i Ekots lördagsintervju.

Hallengren sa att Folkhälsomyndighetens scenarion inte diffar särskilt mycket från hur det blev i verkligheten. Smittan blev dock 20 gånger högre än det värsta scenariot, skriver Expressen.

Det är ett försök att skriva om historien. Det är ganska allvarligt att den ansvariga ministern gör så, säger Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall.

Enligt Expressen så visade Folkhälsomyndighetens värsta scenario att Sverige skulle få 43 566 fall av covid-19 mellan den 20 juli 2020 och den 1 september 2021. Med fyra månader till målgången är utfallet redan mer än 20 gånger högre med 933 248 fall.

Lena Hallengren säger att hon menade Folkhälsomyndighetens scenario för hösten 2020. Expressen skriver dock att även smittan under hösten blev mångdubbelt högre än Folkhälsomyndighetens scenarion.

Det är hedrande att återge hela sammanhanget   

Det allvarliga är att Ms politiker i detta läge väljer att bortse från sammanhanget och ljuger ihop en egen story  - när Ms politiker ljuger som en generad SD-rasist har förfallet inom politken gått långt. för långt..
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-05-09 13:34:23 följande:
    Fast kortvuxen var ett ganska harmlöst invektiv - men samtidigt ett i raden av invektiv där avsändaren inte förstår eller förmår att avgöra gränsen för vad man kan veta eller inte.

Företeelsen som sådan är ju dessutom vanligast i populistiska sammanhang och då oftast i brist på andra uttrycksmedel.

Igår blev jag förresten återigen attackerad av ett munskydd. Inne på en färghandel där jag stod och studerade burkarna när ett munskydd kom och ställde sig precis intill. Jag har gett upp numer, sa inget, utan gick bara iväg och ställde mig och väntade tills munskyddet irrat vidare.

En eloge till FHM som aldrig helt fallit till föga för dumheterna.
    Jag tror att avsänderaren anser sig kunna veta både det ena och andra Drömmer- okända personers längd kan deduceras ( eller kanske induceras  - vad vet jag ) från inlägg på ett forum. invektivet i sig kan synas vara harmlöst, men normaliseringen av både kunskapsförakt (den där deduceringen eller induceringen av andras längd utifrån text..) och ohöljt förakt för människor baserat på längd  är inte så harmlöst som det lätt vill göras till. Den människosyn som visas upp är inte 'hedrande' 
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-09 13:31:03 följande:
    Du kan ju tänka dig hur illa ute vi skulle ha varit om vi haft munskydd också! I alla fall enligt de sakliga experterna i den här tråden. smile2.gif
    ABC länkade (som vanligt - mycket hedrande) till en utmärkt artikel i ElPais där munskyddens (begränsade begränsande) effekt påpekades - avständ och frånvaro av trängsel i trånga oventilerade utrymmen där människor inte skriker, sjunger eller ropar för att överrösta buller slår munskydd med 400%s skyddseffekt.
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-09 13:51:50 följande:
    Inte lätt för regionerna att planera efter att ha matats med så felaktiga underlag. 
    Tror du att FoHM sitter på facit över hur smittan sprids i framtiden? 

- och som sagt; de olika scenarierna fångade väl väl in förloppet och gav berörda parter möjlighet att planera för det som kunde komma.
  • Padirac
    klyban skrev 2021-05-09 13:59:56 följande:

Inte bara att de inte dementerar sina fel, utan de upprepar dom även istället för att göra avbön på ett felaktigt påstående.
    Och så gör klustret om det till desinformation stället, och sen har dom övergett att diskutera ämnet.
    Jag är fundersam till en dels medverka i tråden, och just deras ointresse för ämnet.
    Men om det blir som det brukar med pandemier, så har vi 2-3 år till med problem framför oss.
    Och frågan är nog inte om klustret kommer beskylla FHM och regeringen detta, utan det är hundraprocentigt att det sker.
    Och trots allt är mycket av deras fel om saker som är enkla att ta reda på själva och inse hur galen desinformation det är.

Det är de återkommande små lögnerna som bäddar för att de stora lögnerna inte synas.. När desinformation och falska påståend normaliseras försvinner verkligheten från debatten.

Kanske vill desinformatörerna förstöra debatten då de överbevisas om och om igen med falska påståenden?  

Corona-krisen utnyttjas av de som ser vinster i att skapa splittring och missförtronde - det finns gott om nyttiga i*r som okritiskt plockar upp desinformation.. 
  • Padirac

Det behövs inte mycket bete för att fånga de fiskar som försvarar påhopp och deducering (eller inducering kanske det var) av fakta från irrelevant text och egna fördomar. 

Liten krusning på ytan bara så kommer fiskarna fram från sina gömslen under och bakom stenarna i forsen

• Padirac
    FDFMGA skrev 2021-05-09 15:09:19 följande:
    Ja, det är en sorglustigt men egentligen djupt obehaglig tradition.

Inte desto mindre blev jag lite nostalgisk och letade rätt på en tråd från 2013 då vinbarens vänners ordförande hade röstat efter behag då RFSL hade en omröstning om bästa partiet för homosexuella.

Självklart blev det SD. Och självklart hamnade vinbaren i affekt och började kalla dem som invände mot resultatets giltighet för bögdjävlar.

Nåväl, tror man sig inte vara allvetande så är det ju omöjligt att veta varför somliga föraktar kortvuxna och andra bögar.

Detta apropå benägenheten att ta till invektiv då den språkliga verktygslådan inte räcker till.

Och så kommer jag att tänka på hen som blev så upprörd att hen visste att jag satt i min kvart med en kanyl i armvecket när jag skrev mina inlägg.

Det finns folk till alltSkrattande
    Onekligen finns det folk till allt 

Text i inlägg är nog  kan vara ett kraftfullare verktyg för spådomar än teblad och fiskrens, men det förutsätter att förmågan att tolka och förstå data och datas relevans och innebörd för att det ska kunna ge mer pålitliga förutsägelser än det ger att tillskriva enskilda ord eller meningar betydelser samma dignitet och innehåll som delar av fiskens innanmäte

Fiskhälsa, D. dendriticum

Självklart är den som försvarar bögars rätt att inte förminskas pga sin sexualitet, den som försvarar kortvuxnas rätt att inte förminskas pga sin längd, den som försvarar judars rätt att inte gasas ihjäl själv en kortvuxen judisk bög. Tomte

• Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-09 13:51:50 följande:
    Inte lätt för regionerna att planera efter att ha matats med så felaktiga underlag. 
    "Socialminister Lena Hallengren tackar nej till en intervju men hälsar i ett sms via sin pressekreterare:

”Det jag talade om i intervjun är den andra vågen och Folkhälsomyndighetens scenarier som presenterades förra sommaren efter ett uppdrag från regeringen, där fokus skulle ligga på just hösten 2020. 

I ett scenario räknade myndigheten med en andra våg under hösten, som sedan inföll även om den kom senare och blev kraftigare. 

Myndigheten följde sedan upp med en modellering i november och har också presenterat scenarier vid fler tillfällen. De ska fungera som ett planeringsunderlag för myndigheter, regioner och kommuner men ska inte ses som prognoser.”"

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin