Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Anonym (ABC) skrev 2021-05-30 13:34:18 följande:
Min nyanserade bild av den svenska pandemihanteringen baserar sig på ministrars, myndigheters, övriga experters och journalisters uttalanden och texter. Och i allt detta har funnits väldigt mycket märkligt och motstridigt. Ibland får jag en känsla av att vissa till och med är stolta över Sveriges många coronafall.Nu är Sveriges incidens ca 400, och man börjar öppna upp samhället. Norrbotten med incidensen 700 hade velat hålla kvar restriktionerna, men fick inte.
www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nystedt-...
En kommun i Finland som fick ett utbrott stängde när man kom upp i incidensen 160. Det berättar en hel del om hur man förhåller sig till smittspridningen i våra respektive länder.
yle.fi/uutiset/3-11934140
Jag tror att du blandar ihop stolthet med frånvaro av grundlös och osaklig kritik, men jag vet inte vad som rör sig inne i dina tankar och känslor så utveckla gärna dintt resonemang om stolthet. Det förekommer till och från i tråden argument som har med skam och stolthet att göra- skamning med historiskt felaktigt påstådda företeelser pch skeenden. Jag uppfattar att dina ord om stolthet ämnar till samma sak, att de som du påstår är stolta över en stor smittspridning ska känna skam.. men jag kan ha fel, utveckla gärna.
Det märkliga och motstridiga som du ibland påkallar uppfattar jag att de beror på en begränsad förståelse för svensk förvaltning - hur mycket har inte du och jag pratat om lagar, myndigheter och ministrar mm? - och enskilda cherry picked meningar som du snickrat ihop med inte sällan egna författade konspirationsteorier. Ett exempel på det senare är väl de där stoltheten du nu har en känsla av att någon - okänt vem eller vilka - har.
Andra gånger tar du enskilda personers åsikter som belägg för myndigheters och ansvarigas uppfattningar, åter andra gånger blandas tidsföljder ihop som belögg för arguemnt med omvänd eller ihopblandad tidsordning - så ja, det är klart att allt detta ger en motstridig och mycket märklig bild..