Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Anonym (KB) skrev 2021-06-05 19:22:20 följande:
Danmark gjorde tydligen en annan bedömning och körde sin final utan publik pga coronaläget. Det måste man väl ändå säga är att ta det säkra före det osäkra på ett föredömligt sätt?Vad i Svensk lagstiftning hindrade FoHM från att rekommendera detsamma här i Sverige inför finalen på Friends arena?
De får/kunde inte gå emot den lilla data som fanns kring ev antal smittade i Sverige och jobba förebyggande, dvs anamma försiktighetsprincipen (som de gjorde i Danmark om jag förstått saken rätt. För de måste väl anammat försiktighetsprincipen när de valde att köra utan publik?)
Smittskyddlagen är mycket tydlig i fråga om vilka restriktioner som får sättas på enskilda personer om de är känt smittade (inte att förväxla med att de är möjligt smittade) och regeringen har ju använt sig av ordningslagen för att begränsa antalet deltagare på olika evenemang.
Jag tror inte att det fanns lagutrymme för det du frågar efter ang melodifestivalen, inte heller var data och kunskap up to par med det faktiska smittläget. Sverige har som sagt ingen civil krislag, sen uppfattar jag också att Sverige har en dålig beredskap och kontinuitetsplanering överlag för olika kriser i försörjning och samhällsfunktion.