Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Inte mycket substans i ditt copy-pastande av textmassor som det finns någon anledning till att kommentera. Jag ser det mer som ett utslag av den kognitiva dissonans som många i Sverige verkar ha drabbats av, som ger ett desperat behov att hitta ursäkter och bortförklaringar till det svenska misslyckandet.
Men för att bara kommentera det som handlar om mitt ursprungliga inlägg. Danska regeringen säger att dom vill öppna så att sjukvården klarar en befarad fyrdubbling av antalet covid-inlagda på landets sjukhus vid en tredje våg. Det har man uppskattat till 800. I förhållande till befolkningsantalet svarar det till ca 1500 i Sverige, vilket inte är så långt från dagens antal på 1300. Deras smärtgräns är således bara lite över den nivå, där vi är nu.
Mamma borde ha varit vaccinerad för länge sedan, hon tillhörde ju priogrupp ett, säger dottern till 93-åriga Siri Eriksson. Siri Eriksson väntade förgäves på vaccin, men hon tillhörde den grupp som Region Stockholm prioriterat ner till förmån för chefer och annan personal.
Det pyr säkert i Region Stockholms ledning när kreti och pleti börjar ifrågasätta regionens beslut. Ingen region i Sverige har ju lyckats lika väl som Stockholm med att anlita konsulter eller ge släkt och vänner lukrativa uppdrag eller bygga världens dyraste sjukhus.
Enbart begreppet Värdebaserad vård borde få alla stockholmare att hylla regionens ledning i stället för påstå att de sköraste borde vaccineras först elelr ifrågasätta varför de äldre i Stockholm dött undan i avsevärt högre utsträckning än i övriga Sverige.
Det verkar som någon slags korruption pyr i Stockholm det får man nog lugnt tillstå att säga.
Och där man tar beslut som gynnar ens egen person över ens invånare man har uppdraget att sköta hälsan för.
Konstigt du inte fick ett svar på detta.
Eftersom Johan Carlsson inte kan gå in och ta över Stockholms region och kan tvinga vad som gäller.
Så vad består sprickan av?
Vad som gäller med munskydd vet vi redan och den problematik det har.
Intressant att texten bestod till stor del av den statistik hur Sverige ligger till i Europa och den faktan kring detta.
Och när det kommer till tidigare pandemier så har vi dessa erfarenheter också av någon anledning, där man ser Norge, Finland och Danmark som får mindre smittspridning än oss.
Vad det beror på kan man undra, lyckas man hitta den anledningen så kanske man kan göra nått åt det.
Men som jag förstår det så är ingen närmare en lösning där än för ett decennium med Spanska sjukan.
Och varför man ska vända ryggen till dessa fakta i tidigare pandemier är det ingen som vet, och är att skjuta sig i foten att inte titta på och analysera.
Överdödlighet i Europa:
I korruption så är man villig att se sina egna låga behov som det viktigaste och sina "invånares" behov nått som man inte behöver bry sig om speciellt mycket.
Det är lite på samma sätt som sjukvården kom fram till de skött sig så bra och när de stod för en överdriven majoritet av de döda i Sverige.
Och de enda de skäms över är att de inte lyckats dölja det och blev avslöjade, att äldre inte får ett vaccin verkar de inte bry sig över ens.
Ja, tydligen. Tänk hur det kan bli.
Idag väntar väl fler dåliga nyheter antar jag. Det där med att införa rätt åtgärder vid rätt tidpunkt tycker jag för min del att de bör undvika att yttra med tanke på att de misslyckats med sin föresats.
Fråga: I flera regioner rekommenderar man ökade användning av munskydd, hur ser du på det?
? Den kan öka medvetenheten om att vi befinner oss i en pandemin, men det är inte den effektmässigt viktigaste åtgärden, säger Tegnell.
Ok, så munskydd används i Sverige för att öka medvetenheten om pandemin (om nu någon skulle ha missat det de senaste månaderna), men inte för att minska smittspridningen. Det är ju annorlunda mot hur alla andra länder betraktar munskyddsanvändningen.
Så vitt jag vet är alla länder eniga om att hålla avstånd är det viktigaste, samt naturligtvis inte vandra omkring smittad. Efter dessa självklara regler, anser andra länder att munskydd spelar den största rollen. Anders anser att munskydd används i PR syfte. Intressant ...