• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-02-24 08:55:08 följande:
    sverigesradio.se/artikel/skidturister-bidrar-...
    Ja, det vet vi ju att det skulle ske sedan innan, då det blir så när folk samlas och anser att de inte ska göra det smittsäkert som Löfven.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-02-24 08:47:00 följande:
    Ja, det är nog inte de kognitiva förmågorna i sig som brister utan det är de andra mentala förmågorna som får en del på frågestunden att framstå som oöppnade buteljer .. stora känlsor och viljor rider människan. inte minst i svåra tider
    Äsch, det var ju den nya nyhetstidningen Bulletin som ställde frågan.

Vad kan man förvänta sig av en tidning som plagierar pressmeddelanden under eget namn och där det i övrigt dräller av åsiktsjournalistik om den förfärliga invandringen och de förfärliga invandrarna. Som ett försök att medverka till att foga samman ett brunblått politiskt block blir nog den skavadern aldrig flygduglig.

Men positivt att Ivar Arpi lämnade SvD för Bulletin - det innebär att Svenskan blivit några snäpp bättre.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-23 21:03:01 följande:
    Jag uttryckte mig tydligen otydligt. Vi tar det en gång till:

Det förblev också oklart om den italienska varianten kom åt att spridas i Sverige i våras eller inte. Tegnell kunde inte förklara varför FHMs egna skriftliga rapporter om förekomsten av den italienska varianten vecka 44 inte verkar stämma överens med det som FHM har gått ut med i medierna, nämligen att den italienska varianten inte spred sig alls.

Datakällorna gällde överdödligheten. Inte den italienska varianten.

Det finns olika typer av journalister. Jag gillar dem som är pålästa och ställer sakfrågor. Intetsägande frågor om vad Tegnell tänker om ditt och datt, och frågor om när man får krama mormor kunde med fördel slopas.
    Frågan var dock antagligen för invecklat för att kunna avgöras på en presskonferens. Tegnell måste nog också se det skriftligt för att kunna bedöma det.
  • pyssel
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-23 18:42:53 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/inbjudan-till-presstraff-om-covid-19-23-februari-2021/

53-54 minuter

?Det diffar på flera tusen. - - - 7100...? Sedan blev han avstängd mitt i en mening.

Det förblev också oklart om den italienska varianten kom åt att spridas i Sverige i våras eller inte. Tegnell kunde inte förklara varför FHMs egna rapporter inte verkar stämma överens med det som har sagts i media.

Tackar! Svt klippte tidigare.
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 20:32:35 följande:

Nä nä. Det sades inget i den stilen. FHM genom Tegnell har samma syn på munskyddsanvändning nu som de haft hela tiden. 

Regionernas egna smittskyddsläkare uppenbarligen begs to differ. De är väl också närmre personalen, och de senare kan ju inte orka med situationen över tid. 

Tidningen Läraren, precis innan Bulletin, fick ett mkt tråkigt och motsägelsefullt politikersvar vad gäller munskydden. Urdåligt.
  • klyban
    pyssel skrev 2021-02-24 17:18:33 följande:

Tidningen Läraren, precis innan Bulletin, fick ett mkt tråkigt och motsägelsefullt politikersvar vad gäller munskydden. Urdåligt.

Vad är urdåligt med det?

Jag tror alla idag vet om solfjädern i forskningen och den problematik som munskydd har visat sig ha, och övertydligt i länder som Peru.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-02-24 17:18:33 följande:
    Pope Joan II skrev 2021-02-23 20:32:35 följande:

Nä nä. Det sades inget i den stilen. FHM genom Tegnell har samma syn på munskyddsanvändning nu som de haft hela tiden. 

Regionernas egna smittskyddsläkare uppenbarligen begs to differ. De är väl också närmre personalen, och de senare kan ju inte orka med situationen över tid. 

Jag tycker att det rakt igenom pandemiåret har saknats respekt för lärargärningens utmaningar. Lärarkollektivet har blivit väldigt nonchalant bemötta. 
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2021-02-24 17:28:06 följande:

Jag tycker att det rakt igenom pandemiåret har saknats respekt för lärargärningens utmaningar. Lärarkollektivet har blivit väldigt nonchalant bemötta. 

Väldigt. Jag kan ibland tycka att lärare gnäller väl mycket i vissa frågor, men sannerligen inte i denna. Urdåligt från Fohm och med ett svar från Tegnell där han motsade sig själv. Pinsamt och provocerande.
  • klyban
    pyssel skrev 2021-02-24 17:43:27 följande:
    Väldigt. Jag kan ibland tycka att lärare gnäller väl mycket i vissa frågor, men sannerligen inte i denna. Urdåligt från Fohm och med ett svar från Tegnell där han motsade sig själv. Pinsamt och provocerande.
    Nej, Tegnell motsade sig inte alls.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-02-24 17:23:55 följande:

Vad är urdåligt med det?

Jag tror alla idag vet om solfjädern i forskningen och den problematik som munskydd har visat sig ha, och övertydligt i länder som Peru.

Tro och populism kontra vetenskap.

Nyss hemkommen från Ica och idag var det fler munskydd som drällde omkring än någonsin. Tyvärr - just "min" Ica-butik har annars varit en plats där nästan alla ansträngt sig att hålla avstånd. Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att folk med munskydd beter sig som de vore skyddade från smitta och heller inte potentiellt smittsamma - man skulle ju kunna tro att munskydden skyddar bäraren från sunt förnuft och att det är därför man trängs.

Annars talar ju statistiken sitt tydliga språk. Sverige har med all säkerhet EU.s lägsta munskyddsfrekvens och Sverige har samtidigt en överdödlighet som tillhör Europas lägsta.
  • pyssel
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-23 21:31:08 följande:

Orkade inte lyssna mycket på senaste dravlet. Jaha, så Anders står på sig. 

Tur åtminstone att smittskyddsläkarna upptäckt att Sverige har ett smittsamt, dödligt virus som det skulle vara skönt att bli av med.

Såg nyligen en presskonferens här med ett par personer från regeringen. Pågick ungefär 40 minuter och alla möjliga frågor besvarades. Ingen sammanfattning om dagens läge i världen, olika delar av landet eller hela landet, för den infon tror dom att folk kan hitta själva. Ingen uppmaning om att tvätta händerna, hålla avstånd el.dyl., för det tror de att folk kommer ihåg från tidigare presskonferenser. Inget snack om att plana ut någon kurva och ha tillräckligt med IVA platser.

I stället diskussion tex om hur mycket olika åtgärder påverkar antalet smittade, anledning till åtgärder, när åtgärder ska ändras (info 1-2 veckor innan ändringar), hur det går med leverans av vaccination etc.  

Irritationen över det centrala organet ligger och pyr.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin