• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-06 14:13:46 följande:

Så du tycker att jag helt enkelt ska ge bort barnet och hoppas att allt annat bara löser sig? Att hon inte på något sätt räknas som vårdnadshavare är oviktigt?

Så får man inte göra.
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-06 14:14:58 följande:

Så får man inte göra.

Jag vet det.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-06 14:13:46 följande:
    Så du tycker att jag helt enkelt ska ge bort barnet och hoppas att allt annat bara löser sig? Att hon inte på något sätt räknas som vårdnadshavare är oviktigt?
    Varför vill du inte försöka lösa det med mamman, din vän.. då som vill ha barnet? Varför är du orolig för att hon ska stämma dig?
  • Anonym (Marie)
    Miss Skywalker skrev 2020-04-06 14:23:56 följande:

Varför vill du inte försöka lösa det med mamman, din vän.. då som vill ha barnet? Varför är du orolig för att hon ska stämma dig?

Men hur löser man det? Jag ser ingen bra utväg alls. Jag vet inte om hon kommer göra det, men hon hotar med det om jag behåller barnet.
  • DVQ
    Miss Skywalker skrev 2020-04-06 14:23:56 följande:

Exakt hur ska ts "försöka lösa det"?

Om varken ts eller barnets far vill ta hand om barnet är nästa steg ett familjehem. Detta utses av socialtjänsten. Även om ts möjligen kan önska att barnet ska hamna hos hennes vän är det långt ifrån säkert att soc anser det vara barnets bästa. Något i den här soppan har ju uppenbarligen fått ts att tvivla på om det verkligen skulle vara bra för barnet. Soc kan dela den uppfattningen.

Jag personligen hoppas att soc INTE ger vårdnaden till vännen/beställaren om barnet skulle behöva bli placerat. Det kanske får en avkylande effekt på andra potentiella beställare som anser sig ha rätt att hyra kvinnors kroppar och behandla barn som handelsvaror som man nu tydligen ska kunna avbeställa också om man ser till mannens beteende i det här fallet.
  • Anonym (Happy)

Vilken komplicerad situation ni försatt er i!

Hade du tänkt uppge barnets biologiske far som far till barnet och kräva på underhåll? Eller tänker du inte uppge någon far till barnet? 
    Vad händer om den biologiska mamman och pappan lyckas pussla ihop sitt förhållande i framtiden och han ändrar sig och kräver delad vårdnad? För det borde han rimligtvis ha juridisk rätt till. Ska du ha delad vårdnad med dem då?
    Nej, jag tycker att det låter som att det enda rimliga att du låter den biologiska mamman få sitt barn när det är fött.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Happy) skrev 2020-04-06 14:54:46 följande:

Vilken komplicerad situation ni försatt er i!

Hade du tänkt uppge barnets biologiske far som far till barnet och kräva på underhåll? Eller tänker du inte uppge någon far till barnet? 

Vad händer om den biologiska mamman och pappan lyckas pussla ihop sitt förhållande i framtiden och han ändrar sig och kräver delad vårdnad? För det borde han rimligtvis ha juridisk rätt till. Ska du ha delad vårdnad med dem då?

Nej, jag tycker att det låter som att det enda rimliga att du låter den biologiska mamman få sitt barn när det är fött.

Hur ska det gå till?

Med vilken befogenhet skulle ts kunna ge ett nyfött barn till någon annan?

Ett barn har egna rättigheter och en förälder kan inte "ge bort" ett barn på det sätt som många i tråden föreslår.
  • Anonym (förälder)

Men återigen, ni har väl gjort allt via en klinik och då finns det regler hur allt ska gå till och ni måste ha skrivit ett kontrakt och där står det ju vem som givit sperma och ägg, bägge är kända.
    Som sagt det vanliga vid surrogat är att det är den blivande pappans spermier men en okänd ägg donator då det ofta är så att kvinnan inte kan bli gravid, det är det inte i detta fall, här är både sperma och äggdonatorerna kända.

Ts kommer att registreras som mamma men mannen kommer att registreras som pappa, du kan inte mörka det eftersom det finns papper på det och i din förlossningsjournal kommer det stå att du fått donerade ägg.
    Alltså kan du inte uppge fader okänd.

Pappan kan inte dra sig ur, det enda han kan göra är att vägra träffa barnet men han kommer att bli registrerad som pappan och få betala underhåll.
    Du kommer att få ensam vårdnad men han kan när som helst begära umgänge och även gå till rätten angående delad vårdnad. Det behöver han inte få men umgänge kommer han att få så länge han inte är kriminell.
    Men tiden kan han begära varannan vecka och kommer dom att fortsätta sitt förhållande kan det bli så att du får dela tiden med barnet med dom.
    Men även om dom inte gör det kan alltså pappan kräva umgänge.
    Det blir konstigt att pappan som givit sina spermie obligatoriskt blir pappa medans kvinnan som givit sina ägg inte blir det men så är situationen eftersom det inte är lagligt i Sverige utan anlitar man surrogat blir den som föder barnet registrerad som förälder tillsamman med pappan och sen måste kvinnan (som i det här fallet)
    adoptera (det som egentligen tillsammans med pappan är hennes biologiska barn)

Men i praktiken skulle det alltså kunna bli så om du behåller barnet att pappan begär umgänge på halva tiden tillsammans med sin fru vars ägg du fått och att du alltså får dela tiden med dom som då egentligen är dom biologiska föräldrarna även fast du fött barnet.

Det är ju just sådana saker som kan uppstå som gör att man måste tänka igenom allt och skriva ordentliga kontrakt, vilket kliniker gör.
    Pappan kan alltså inte dra sig ur.

I andra länder där det är lagligt som USA, finns andra regler än i Sverige.

• Anonym
    Anonym (förälder) skrev 2020-04-06 15:24:48 följande:

Men återigen, ni har väl gjort allt via en klinik och då finns det regler hur allt ska gå till och ni måste ha skrivit ett kontrakt och där står det ju vem som givit sperma och ägg, bägge är kända.
    Som sagt det vanliga vid surrogat är att det är den blivande pappans spermier men en okänd ägg donator då det ofta är så att kvinnan inte kan bli gravid, det är det inte i detta fall, här är både sperma och äggdonatorerna kända.

Ts kommer att registreras som mamma men mannen kommer att registreras som pappa, du kan inte mörka det eftersom det finns papper på det och i din förlossningsjournal kommer det stå att du fått donerade ägg.
    Alltså kan du inte uppge fader okänd.

Pappan kan inte dra sig ur, det enda han kan göra är att vägra träffa barnet men han kommer att bli registrerad som pappan och få betala underhåll.
    Du kommer att få ensam vårdnad men han kan när som helst begära umgänge och även gå till rätten angående delad vårdnad. Det behöver han inte få men umgänge kommer han att få så länge han inte är kriminell.
    Men tiden kan han begära varannan vecka och kommer dom att fortsätta sitt förhållande kan det bli så att du får dela tiden med barnet med dom.
    Men även om dom inte gör det kan alltså pappan kräva umgänge.
    Det blir konstigt att pappan som givit sina spermie obligatoriskt blir pappa medans kvinnan som givit sina ägg inte blir det men så är situationen eftersom det inte är lagligt i Sverige utan anlitar man surrogat blir den som föder barnet registrerad som förälder tillsamman med pappan och sen måste kvinnan (som i det här fallet)
    adoptera (det som egentligen tillsammans med pappan är hennes biologiska barn)

Men i praktiken skulle det alltså kunna bli så om du behåller barnet att pappan begär umgänge på halva tiden tillsammans med sin fru vars ägg du fått och att du alltså får dela tiden med dom som då egentligen är dom biologiska föräldrarna även fast du fött barnet.

Det är ju just sådana saker som kan uppstå som gör att man måste tänka igenom allt och skriva ordentliga kontrakt, vilket kliniker gör.
    Pappan kan alltså inte dra sig ur.

I andra länder där det är lagligt som USA, finns andra regler än i Sverige.

Fel, ts är biologisk mamma. Den andra kvinnarn är genetisk mamma.
  • Anonym (Happy)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-06 15:22:16 följande:
    Hur ska det gå till?

Med vilken befogenhet skulle ts kunna ge ett nyfött barn till någon annan?

Ett barn har egna rättigheter och en förälder kan inte "ge bort" ett barn på det sätt som många i tråden föreslår.
    Hårklyverier... Underförstått så menar alla att TS låter den genetiska mamman adoptera sitt barn. Det tror jag du också förstår.
    Sen kanske det inte låter sig göras hur enkelt som helst. Jag vet inte mycket om juridiken vid adoption men utgår ifrån att det är en ganska omfattande process för att få adoptera ett barn. 
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?