• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 07:53:47 följande:

Barnet är hennes juridiskt men hon är inte förälder för det

Betyder det att de som adopterat inte heller är föräldrar i din bok?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 08:42:08 följande:

Jag ville ha råd från lagkunniga.

Ni som hoppar på mig, hur skulle det ens gå till om jag ger henne barnet? Han vill ju inte, jag kan väl knappast bestämma att hon får barnet hur som helst? Planen var ju att han registreras som pappa och hon sen adopterar ?hans? barn, men vägrar han så går det ju inte.

Mamman är inte en oskyldig part i deras problem heller.

Jag har inte gjort något fel, men jag orkar inte mer svängar nu! Jag mår jättedåligt av det här och ångrar att jag ens gick med på det, jag har ingen egen önskan att behålla deras barn, men mina nerver tål inte mer skit. Behåller inte jag barnet hamnar det antagligen i systemet så vitt jag förstått och det vill jag inte.

Se om du kan hitta nån förenjng eller organisation som kan hjälpa dig. Det som skulle kunna ge juridiska problem för dig är beroende på den lagstiftning som finns i det land där surrogatet reglerats.

Jag hoppas att du kan hitta stöd, både emotionellt och hur allt funkar juridiskt med hänsyn till det andra landets lagar.
  • Anonym (...)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 08:42:08 följande:

Jag ville ha råd från lagkunniga.

Ni som hoppar på mig, hur skulle det ens gå till om jag ger henne barnet? Han vill ju inte, jag kan väl knappast bestämma att hon får barnet hur som helst? Planen var ju att han registreras som pappa och hon sen adopterar ?hans? barn, men vägrar han så går det ju inte.

Mamman är inte en oskyldig part i deras problem heller.

Jag har inte gjort något fel, men jag orkar inte mer svängar nu! Jag mår jättedåligt av det här och ångrar att jag ens gick med på det, jag har ingen egen önskan att behålla deras barn, men mina nerver tål inte mer skit. Behåller inte jag barnet hamnar det antagligen i systemet så vitt jag förstått och det vill jag inte.

Vilket system?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (...) skrev 2020-04-05 08:52:07 följande:

Vilket system?

Hon menar väl att barnet kan bli omhändertaget av sociala myndigheter om vare sig mamman (hon enligt svensk lag) eller pappan vill ta hand om det.
  • Anonym (Sanna)

Förresten ts - jag har utgått från att du menat att ni genomfört lagligt surrogatskap i ett land där det är tillåtet och att paret är medborgare i det landet.

Inser nu att jag kan ha missförstått. Är ni alla svenska medborgare och det enda som skett utomlands är det "tekniska"?

Ni har gjort det helt på eget bevåg utan att vara del av npgot formellt surrogatsystem?

I så fall är det ju bara svenska lagar som gäller. Det innebär att du och den genetiska pappan kommer att registreras som barnets föräldrar.

Hurlättdet skulle vara att adoptera bort barnet till kvinnan i paret vet jag inte. Om det är du vill, kanske du kan kontakta RFSL ellee liknande och se om de kan hjälpa dig med rådgivning.

• Anonym (Vidrigt)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 08:50:48 följande:

Betyder det att de som adopterat inte heller är föräldrar i din bok?

Läs vad jag skrev innan din hemska människa.

Ett par som adopterar väljer ett barn att vara föräldrar åt, då detta barn har blivit övergivet och inte har några föräldrar (trotts att det finns en biologisk anknytning) men detta barn är övergivet. Tills ett adoptivpar adopterar detta barn och blir föräldrar (juridiskt) men även i hjärtat.

Det barn du bär på som inte är ditt även fast du har juridisk rätt HAR EN BIOLOGISK mamma som vill ha detta barn, som har betalat för allt runt omkring och som trodde kunde lite på dig tills du har valt att behålla någon annans barn som vill ha sitt barn. Det är så äckligt gjort av dig. Du lämnade ut din kropp av egen vilja till en kvinna som inte kan bära sitt egna barn och du väljer då att ta hennes barn bara för att juridiken är på din sida.

Fy fan!

Hur ska du förklara det för barnet sen? Att du tog dig rätten att ta ifrån barnet sin riktiga mamma?

När jag läser vad du skriver så tänker jag på en sådan kvinnna som kidnappar gravida kvinnor och tar deras barn och låter mammorna dö sen. Det vill säga sjuka individer.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 09:05:53 följande:

Ett par som adopterar väljer ett barn att vara föräldrar åt, då detta barn har blivit övergivet och inte har några föräldrar (trotts att det finns en biologisk anknytning) men detta barn är övergivet. Tills ett adoptivpar adopterar detta barn och blir föräldrar (juridiskt) men även i hjärtat.

Det barn du bär på som inte är ditt även fast du har juridisk rätt HAR EN BIOLOGISK mamma som vill ha detta barn, som har betalat för allt runt omkring och som trodde kunde lite på dig tills du har valt att behålla någon annans barn som vill ha sitt barn. Det är så äckligt gjort av dig. Du lämnade ut din kropp av egen vilja till en kvinna som inte kan bära sitt egna barn och du väljer då att ta hennes barn bara för att juridiken är på din sida.

Fy fan!

Hur ska du förklara det för barnet sen? Att du tog dig rätten att ta ifrån barnet sin riktiga mamma?

När jag läser vad du skriver så tänker jag på en sådan kvinnna som kidnappar gravida kvinnor och tar deras barn och låter mammorna dö sen. Det vill säga sjuka individer.

Fy vad hemskt du uttrycker dig

Du förstår att ts inte har rätt att ge bort barnet hur som helst va?

Ts är i en situation där pappans fru skulle anhörigsadoptera barnet från ts. Så att pappan och hans fru blir juridiska föräldrar. För att det ska gå behöver båda föräldrarna gå med på adoptionen, även pappan. Pappan har ändrat sig och vägrar att ta hand om sitt bsrn och att gå med på en anhörigadoption.

Kvar står ts med ett barn som hon i juridisk mening ör förälder till. Hon har naturligtvis ingen rätt att ge bort barnet till någon annan och befinner sig precis som hon skriver i en situation där barnet riskerar att hamna i ett familjehem om hon inte tar hand om det.

Hon är ju i en fruktansvärt jobbisg situation och det är verkligen inte rätt tillfälle att uttrycka sig som du gör.

Har du några konkreta tips på vad hon kan göra?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 09:05:53 följande:

Fy fan!

Men herregud, allt jag vill är barnets bästa.

Berätta då, hur kan hon få barnet när pappan nekar?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-05 09:00:47 följande:

Förresten ts - jag har utgått från att du menat att ni genomfört lagligt surrogatskap i ett land där det är tillåtet och att paret är medborgare i det landet.

Inser nu att jag kan ha missförstått. Är ni alla svenska medborgare och det enda som skett utomlands är det "tekniska"?

Ni har gjort det helt på eget bevåg utan att vara del av npgot formellt surrogatsystem?

I så fall är det ju bara svenska lagar som gäller. Det innebär att du och den genetiska pappan kommer att registreras som barnets föräldrar.

Hurlättdet skulle vara att adoptera bort barnet till kvinnan i paret vet jag inte. Om det är du vill, kanske du kan kontakta RFSL ellee liknande och se om de kan hjälpa dig med rådgivning.

Vi är alla svenska medborgare ja, det var en äggdonation.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-05 09:19:35 följande:

Vi är alla svenska medborgare ja, det var en äggdonation.

Då förstår jag situationen bättre. Jag förstår att du befinner dig i en ltroligt jobbig situation. Och som du säger är ju det viktigaste barnets bädta i detta läge. Jag vet inte om du kan få stödsamtal eller liknande genom nån organisation, jag kan tyvärr för lite om detta men hoppas att du finner stöd.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?