Anonym (Alice) skrev 2020-04-05 01:33:45 följande:
De är gifta. Jag skulle inte vilja adoptera bort ett barn till ett par i "kaos". Känns inte tryggt för barnet. Inte säkert att de kan göra det heller om pappan vägrar gå med på adoptionen. Man kan ju inte överlåta barn hur som helst. Det är ju en individ och inte en begagnad bok, liksom...
Sen vet vi ju inte om mamman kan hitta en egen lägenhet snabbt nu i både bostadsbrist och i dessa coronatider kan de ju knappast bara "åka till ett annat land"... TS säger att bf "närmar sig". Det kan ju betyda allt ifrån kanske två månader till bara nån vecka. Om läget är så osäkert som det är, kanske det bästa för barnet är att faktiskt stanna med TS.
Ah! Där hade jag inte ögonen med mig, tack!
Ok, de är gifta. Men om vi leker med tanken att det var bio-mamman som var gravid, så skulle det ju vara samma kaos för de blivande föräldrarna, men ingen skulle drömma om att ta barnet ifrån henne bara för att hon inte löst en ny lägenhet? Även om t ex hennes mamma eller syster hade mer ordnade förhållanden och praktiskt skulle kunna ta hand om barnet bättre...
Jag tänker att i grunden så tar vi inte barn ifrån folk som vill ha dem och är kapabla att ta hand om dem. TS har bedömt att detta var en person som var kapabel att ta hand om ett barn, tänkt igenom det så noga att hon är surrogat till personen... Vidhåller att är det inte för TS anknytning till barnet, utan endast oro över det juridiska (och möjligen en bostadsfråga, men sådant löser ju sig bio-mamman kan tillfälligt flytta in hos annan familj t ex) så är det moraliskt fel att behålla barnet. Det var ju inte för att TS ville ha ett barn som hon gjorde detta, det var inte TS barnlängtan eller att TS kände sig redo och förberedd för ett barn.
Kanske är det gravidhormoner som spelar in i osäkerheten just nu?
Oavsett behöver vi mer info ifrån TS, som verkar ha lämnat tråden. Skulle inte förvåna mig heller om detta var en påhittad historia, som detta till trots är intressant att diskutera.