• Anonym (Alice)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Självklart kan du behålla barnet om du vill, och du behöver inte betala tillbaka en krona. Du kommer ses som mamman efter att det föds. Även om pappan inte vill ha barnet kommer han fortfarande ses som pappa och ska betala underhåll.

Det är inte förkastligt eller fel på något sätt. Du ?stjäl? inte barnet. Att surrogaten väljer att behålla barnet är en risk man får ta.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Lej) skrev 2020-04-04 23:21:36 följande:

Jag är förvånad, varför skulle TS betala tillbaka? Hon är inte skyldig ett öre...

Men att behålla barnet? Nej TS, du kommer att ångra bittert, tyvärr... Jag själv är gravid nu, jag vet att man bondar med barnet, men det är inte ditt barn. Det är inte något du kan dölja från barnet i framtiden, hen kommer att avsky dig för att kidnappa från sin biologisk mamma som önskade henne/honom så mycket. Det är 100% recept för en människa med identitetskris. Nej, det är världens sämsta idé, konsekvenserna kommer att bli hemska för barnet. Inte idag, inte imorgon men i framtiden. Utan tvekan. Ge barnet till deras föräldrar, säg till att om de inte vill ha det adopterar du. Men nej, du är inte barnets mamma.

Och fråga en jurist, berätta sedan snälla! Sjukt intressant och komplicerad situation. Du gjorde något som är olagligt i Sverige, lagstiftningen utgår ifrån det. Därför räknas du som föder barnet automatiskt som mamma. Men om du blev surrogat lagligt i ett annat land kan inte den svenska lagstiftningen appliceras här som vanligt. Jag kan inte tro att du vinner om mamman tar det till domstolen, och det kommer att kosta skjortan för dig.

Alltså, TS kan omöjligt kidnappa barnet då det ÄR hennes barn.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-05 00:25:23 följande:

Moraliskt förstår jag inte varför TS inte kan adoptera barnet till den biologiska mamman som vill ha det. Pappan har dragit sig ur, so what? Om TS behåller kommer barnet bara att ha en förälder, samma som om bio-mamman får barnet.

Eftersom barnet är juridiskt TS i Sverige borde TS kunna adoptera bort det till bio-mamman i Sverige, oavsett vad bio-pappan vill. Han kanske ångrar sig senare i vilket fall.

Hon kan ju knappast adoptera bort barnet till frun om mannen inte vill när de fortfarande är gifta. Och om bf är nära nu hinner dom kanske inte skilja sig innan födseln och då måste ju TS ändå ta hand om bebisen och kommer bonda med hen så då kommer det ju bli svårare för alla om hon ska behöva lämna ifrån sig barnet sedan.

Sen skriver ju TS att det har varit så mycket ?kaos? under graviditeten så hon kan ju ha andra anledningar till att hon vill behålla barnet själv.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-05 00:58:39 följande:
    Vet vi är de är gifta? För mig är det myclet info som saknas i den här historien... Håller paret på att gå isär över det här är det klart att det är mycket "kaos" till exempel... men detta är ju bara spekulationer, som så myclet annat i tråden.

Så länge det inte är något som gör att bio-mamman är olämplig som mamma tycler jag TS moraliskt borde försöka på alla sätt det går att låta henne bli mamma till barnet. Åk till ett land där bio-mamman räknas och skriv på papper där och lämna över barnet... Jag vet inte, jag hittar på!

Men TS ville ju någonstans göra det här för sina vänner. Bara för att en vän har fått någon slags livskris betyder det ju inte att hon inte kan försöka upprätthålla avtalet för den andras skull. Hade TS skrivit att hon höll på att knyta än en massa till barnet och ville behålla det av andra anledningar anser jag att vi hade haft ett annat läge... nu verkar det ju som att enda motsättningen är mannen. Då måste vi ju kunna stötta TS men försöka se om vi inte också kan hjälpa barnet och bio-mamman på samma gång... de dem alla tre mest av vad som var menat från början.
    De är gifta. 
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-04 14:41:12 följande:

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. 

Jag skulle inte vilja adoptera bort ett barn till ett par i "kaos". Känns inte tryggt för barnet. Inte säkert att de kan göra det heller om pappan vägrar gå med på adoptionen. Man kan ju inte överlåta barn hur som helst. Det är ju en individ och inte en begagnad bok, liksom...

Sen vet vi ju inte om mamman kan hitta en egen lägenhet snabbt nu i både bostadsbrist och i dessa coronatider kan de ju knappast bara "åka till ett annat land"... TS säger att bf "närmar sig". Det kan ju betyda allt ifrån kanske två månader till bara nån vecka. Om läget är så osäkert som det är, kanske det bästa för barnet är att faktiskt stanna med TS. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-05 01:50:11 följande:
    Ah! Där hade jag inte ögonen med mig, tack!

Ok, de är gifta. Men om vi leker med tanken att det var bio-mamman som var gravid, så skulle det ju vara samma kaos för de blivande föräldrarna, men ingen skulle drömma om att ta barnet ifrån henne bara för att hon inte löst en ny lägenhet? Även om t ex hennes mamma eller syster hade mer ordnade förhållanden och praktiskt skulle kunna ta hand om barnet bättre...

Jag tänker att i grunden så tar vi inte barn ifrån folk som vill ha dem och är kapabla att ta hand om dem. TS har bedömt att detta var en person som var kapabel att ta hand om ett barn, tänkt igenom det så noga att hon är surrogat till personen... Vidhåller att är det inte för TS anknytning till barnet, utan endast oro över det juridiska (och möjligen en bostadsfråga, men sådant löser ju sig bio-mamman kan tillfälligt flytta in hos annan familj t ex) så är det moraliskt fel att behålla barnet. Det var ju inte för att TS ville ha ett barn som hon gjorde detta, det var inte TS barnlängtan eller att TS kände sig redo och förberedd för ett barn.

Kanske är det gravidhormoner som spelar in i osäkerheten just nu?

Oavsett behöver vi mer info ifrån TS, som verkar ha lämnat tråden. Skulle inte förvåna mig heller om detta var en påhittad historia, som detta till trots är intressant att diskutera.
    Skulle mammans "livskris" vara riktigt illa (och pappan inte vill ha barnet) skulle väl sjukhuset göra en orosanmälan och i värsta fall kommer ju soc och tar barnet? Vi vet ju liksom inte vad mer som händer i parets liv om TS beskriver det som kaos. Vi kan ju faktiskt inte utgå från att dom är kapabla att ta hand om ett barn i nuläget. 

Sen är det ju inte enbart upp till TS vem som ska få adoptera barnet. Som sagt, går pappan inte med på det kan inte barnet adopteras bort. Sen kan jag inte tro att TS får adoptera bort barnet utan att frun har blivit godkänd som adoptivmamma, vilket hon troligtvis inte blir om hon t.ex. inte har en stabil hemmiljö.

Att det är högre krav på adoptivföräldrar än "vanliga gravida par" är ju bara en bra sak? Man ska ju inte bara få ge bort barn till vem som helst. Vore paret själva gravida kan det ju inte hjälpas om barnet skulle födas in i deras kaos, men nu kan man ju det. I nuläget kanske det är för barnets bästa att barnet stannar med TS. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Why not) skrev 2020-04-05 14:02:29 följande:
    Oj det lät jobbigt men inte omöjligt. Nu vet vi inte alla detaljer men jag förutsätter att TS känner båda i paret väl med tanke på vad de valt att göra tillsammans. Att ts kunde få och fick moderskänslor för bebisen borde inte heller komma som en blixt från klar himmel. Om de båda sitter ner och får tid på sig att diskutera och fundera så kanske de skulle känna att det var en bra lösning för de två.

För barnet tror jag att det skulle vara den bästa lösningen också, vilket andra redan haft tankar kring. Ts kommer ha svårt att förklara sig för barnet om hon behåller det för sig själv, den andra mamman likaså. Om det ens är möjligt för den andra mamman att bli förälder som det ser ut nu?

De sitter helt klart i en ovanlig situation, kanske är det en ovanlig lösning som behövs? (förutsatt att alltihop inte är påhittat såklart)
    Jag vill inte tala för TS nu, men hon har sagt att "det har varit sånt kaos fram och tillbaka" och att frun inte har varit oskyldig i allt det här. Tycker att det finns mycket som tyder på att något gemensamt föräldraskap med frun inte är det bästa i det här fallet.

Plus, varför ska TS vända ut och in på sig själv för dessa människor? Hon har redan gått igenom nästan en hel en graviditet och snart en förlossning för deras skull. Varför ska hon även gå med på att bli varannan vecka-förälder eller gå in i ett lesbiskt skenförhållande med den här kvinnan, speciellt när vi inte har den blekaste vad som faktiskt har hänt? 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Happy) skrev 2020-04-06 16:06:22 följande:
    Hårklyverier... Underförstått så menar alla att TS låter den genetiska mamman adoptera sitt barn. Det tror jag du också förstår.
    Sen kanske det inte låter sig göras hur enkelt som helst. Jag vet inte mycket om juridiken vid adoption men utgår ifrån att det är en ganska omfattande process för att få adoptera ett barn. 
    Hårklyverier..? Det är ju inte helt och hållet upp till ts att bestämma vem som får adoptera hennes barn?

T.ex. bara för att vännen är gift får hon ju knappast adoptera barnet om hennes man inte godkänner det (vilket han inte lär göra om han inte vill ha barnet). Vem vet hur lång tid en skilsmässa för det här paret kan ta? Om frun kan fixa egen bostad snabbt och ha en stabil tillvaro för bebisen? Sen vet vi inte vad mer som har hänt under graviditeten och hur "kaoset" som TS beskriver det kan påverka om frun ens får adoptera barnet eller inte.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?