• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Anonym (ooo)

Ditt barn = du kan behålla, men du måste ställa in dig på att betala tillbaka allt de lagt ut och det är väl ganska rimligt att man gör. 

Stämning kan jag inte uttala mig om, men de kanske avstår  att kräva dig på skadestånd och liknande, om du frivilligt erbjuder dig att betala det de lagt ut. 

• Anonym (L)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-04 14:46:16 följande:

Ditt barn = du kan behålla, men du måste ställa in dig på att betala tillbaka allt de lagt ut och det är väl ganska rimligt att man gör. 

Stämning kan jag inte uttala mig om, men de kanske avstår  att kräva dig på skadestånd och liknande, om du frivilligt erbjuder dig att betala det de lagt ut. 

Är det verkligen TS barn om det tillkom genom vännernas spermier och ägg?

Jag kan inte juridiken men det verkar grymt att kvinnan som bidragit med sina ägg, väntat och längtat efter ett barn, nu ska förvägras det. Det är ju vännernas biologiska barn med deras DNA, eller missförstår jag?
  • Anonym (Williams mamma)

Juridiskt tror jag att du har rätt att behålla barnet. Moraliskt tycker jag att det vore förkastligt. (Förutsatt att den genetiska modern inte är direkt olämplig som förälder.)

• Anonym (Marie)

Om jag inte kan betala tillbaka då? Jag har ju genomgått massa först innan och sen gått igenom en tuff graviditet för deras skull, det är inte mitt fel att de kastat omkull allt.

• Pierott
    Anonym (Marie) skrev 2020-04-04 15:11:22 följande:

Om jag inte kan betala tillbaka då? Jag har ju genomgått massa först innan och sen gått igenom en tuff graviditet för deras skull, det är inte mitt fel att de kastat omkull allt.

Fast vill modern fortf ha barnet så ska hon självklart få barnet. Du ställde upp på detta för deras skull och då får du lägga dina personliga känslor åt sidan.
  • Anonym (Anonym 666)
    Pierott skrev 2020-04-04 15:13:18 följande:
    Fast vill modern fortf ha barnet så ska hon självklart få barnet. Du ställde upp på detta för deras skull och då får du lägga dina personliga känslor åt sidan.
    Det är inte så lagen fungerar. Barnet är TS i första hand. Hon måste aktivt avsäga sig vårdnaden för att adoptera bort det. Det spelar ingen roll vad de andra vill.
  • Anonym (Stina)

Nej TS måste inte betala tillbaka några pengar. Så funkar det inte. Man köper inte ett barn.

Och nej det är inte vidrigt att bära någon annans barn och sen ändra sig. Särskilt inte när familjeförhållandena hos paret helt har ändrats och den ena föräldern plötsligt ändrat sig efter att TS genomgår en graviditet för att de vill ha barn.

TS: du kan inte bli stämd. Enligt svensk lagstiftning är barnet ditt.

• Pierott
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-04-04 15:17:03 följande:

Det är inte så lagen fungerar. Barnet är TS i första hand. Hon måste aktivt avsäga sig vårdnaden för att adoptera bort det. Det spelar ingen roll vad de andra vill.

Men vad lagen säger är ju inte vad deras överenskommelse var, det är den jag syftar på.
  • Anonym (Stina)
    Pierott skrev 2020-04-04 15:13:18 följande:

Intressant att du inte säger något om mannen som mitt i en graviditet ändrar sig och drar sig ur. Om kvinnan också ändrar sig - är TS lika omoralisk då om hon tar hand om barnet hon får bära och föda ensam? Ska hon liksom bara stå på stand by och se vad de här personerna känner för i stunden?
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?