• Pierott

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Anonym (Marie) skrev 2020-04-04 15:11:22 följande:

Om jag inte kan betala tillbaka då? Jag har ju genomgått massa först innan och sen gått igenom en tuff graviditet för deras skull, det är inte mitt fel att de kastat omkull allt.

Fast vill modern fortf ha barnet så ska hon självklart få barnet. Du ställde upp på detta för deras skull och då får du lägga dina personliga känslor åt sidan.
  • Pierott
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-04-04 15:17:03 följande:

Det är inte så lagen fungerar. Barnet är TS i första hand. Hon måste aktivt avsäga sig vårdnaden för att adoptera bort det. Det spelar ingen roll vad de andra vill.

Men vad lagen säger är ju inte vad deras överenskommelse var, det är den jag syftar på.
  • Pierott
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 15:20:05 följande:

Intressant att du inte säger något om mannen som mitt i en graviditet ändrar sig och drar sig ur. Om kvinnan också ändrar sig - är TS lika omoralisk då om hon tar hand om barnet hon får bära och föda ensam? Ska hon liksom bara stå på stand by och se vad de här personerna känner för i stunden?

Om båda drar sig ur har knappast ts nått annat val än att antingen behålla eller i sin tur adoptera bort till nån annan. Jag svarade på frågan om vad ts borde göra, vad mannen gjort och gör är inget jag spekulerar i. Eller måste man svara på precis allt en ts skriver? Kan man inte välja själv vad man vill svara på? Är det inte lite diktatoraktigt av dig?
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 15:21:07 följande:

Deras överenskommelse var väl att de som par skulle adoptera barnet som TS föder? Inte att en av dem skulle dra.

Om en drar finns det fortf en som vill ha barnet.
  • Pierott
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 15:29:13 följande:

Varför är det plötsligt hennes val och hennes ansvar om de andra drar sig ur? Om paret är föräldrar är den logiska och moraliska slutsatsen att det inte går att dra sig ur, inte sant?

Och ska vi spinna vidare på moral så är det självklart så att om TS gått med på att föda ett barn för att hjälpa två vänner och deras förhållande visar sig vara så uselt att de inte håller ihop ens i de 9 månader graviditeten varar så är det väl sannerligen klokt att som gravid fundera på vart det här barnet kommer hamna. För seriöst låter det inte.

För att om båda drar sig ur har hon knappast så mycket annat val eller hur? Hon kan ju knappast abortera ett barn i slutet av graviditeten. Nu har dock inte båda dragit sig ur så det är inte ens aktuellt att grotta ner sig i det ämnet, det finns fortf en kvinna som vill ha barnet ts bär på.

Precis som med allt annat här i livet kan det ändras fort, vad du tror om morgondagen kan ändras över natten. Vi vet inte varför han inte vill ha barnet så vi behöver inte spekulera i det heller.
  • Pierott
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 16:12:17 följande:

Det är en synnerligen envägsriktad moral du har där man bara är en behållare för barnet och ett stort svin om man inte lämnar ifrån sig det så länge någon känner för att ha det. Men samtidigt utan val om de övriga ändrar sig nån gång på vägen.

Men du är något på spåren även om du inte verkar reflektera över det. Man är sin kropp. Man kan inte välja bort sin kropp. Man kan inte sluta vara gravid lika lättvindigt som en ickegravid kan vandra iväg. Att då beskylla TS för att vara omoralisk i en situation där hon är utan valmöjligheter är som du förstår absurt.

Visa gärna där jag skrivit att ts är ett stort svin, jag har visst missat det.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?