• Anonym (L)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Anonym (ooo) skrev 2020-04-04 14:46:16 följande:

Ditt barn = du kan behålla, men du måste ställa in dig på att betala tillbaka allt de lagt ut och det är väl ganska rimligt att man gör. 

Stämning kan jag inte uttala mig om, men de kanske avstår  att kräva dig på skadestånd och liknande, om du frivilligt erbjuder dig att betala det de lagt ut. 

Är det verkligen TS barn om det tillkom genom vännernas spermier och ägg?

Jag kan inte juridiken men det verkar grymt att kvinnan som bidragit med sina ägg, väntat och längtat efter ett barn, nu ska förvägras det. Det är ju vännernas biologiska barn med deras DNA, eller missförstår jag?
  • Anonym (L)
    Anonym (Gh) skrev 2020-04-04 16:20:22 följande:

Surrogat är förbjudet enligt lag i Sverige och en kvinna som bär ett barn anses vara förälder. Den -biologiska kvinnan- har här inga rättigheter trots att det är hennes ägg. Den enda chansen hon haft var att adopterade barnet men då måste TS godkänna detta (oavsett pappan är med på detta eller ej).

Vill TS behålla barnet har hon all laglig rätt att göra det.

Det är den biologiska mamma som istället brutit mot lagen (trots att hon inte kommer straffas för detta av rättsväsenet då ingreppet skedde i utlandet)

Vilket är det rätta.

Biologi och DNA är skitsamma, barnet i magen har iaf efter v20 börjat bonda med TS, lär sig hennes hjärtljud och hennes röst. Band byggs. Bebisen känner inte av att de inte delar samma gener. För barnet är TS mamman.

Fast pappan kommer inte att kunna smita undan ändå. Myndigheterna har en skyldighet att faställa faderskapet och vägrar han DNA-test kan det bli vite. Visst kan TS hävda att hon inte vet vem pappan är men det är ingen okomplicerad process.

Det är intressant med surrogat i det avseendet. Jag förstår att TS räknas som modern men ett DNA-test skulle ju visa att hon inte är det. Man undrar om lagstiftningen kommer att ändras p.g.a. situationer av det här slaget. Sannolikt inte men det är en intressant tanke.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?