• Anonym (Marie)

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?
  • Anonym (Marie)

Om jag inte kan betala tillbaka då? Jag har ju genomgått massa först innan och sen gått igenom en tuff graviditet för deras skull, det är inte mitt fel att de kastat omkull allt.

• Anonym (Marie)

Jag ville ha råd från lagkunniga.

Ni som hoppar på mig, hur skulle det ens gå till om jag ger henne barnet? Han vill ju inte, jag kan väl knappast bestämma att hon får barnet hur som helst? Planen var ju att han registreras som pappa och hon sen adopterar ?hans? barn, men vägrar han så går det ju inte.

Mamman är inte en oskyldig part i deras problem heller.

Jag har inte gjort något fel, men jag orkar inte mer svängar nu! Jag mår jättedåligt av det här och ångrar att jag ens gick med på det, jag har ingen egen önskan att behålla deras barn, men mina nerver tål inte mer skit. Behåller inte jag barnet hamnar det antagligen i systemet så vitt jag förstått och det vill jag inte.

• Anonym (Marie)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 07:53:47 följande:

Barnet är hennes juridiskt men hon är inte förälder för det

Betyder det att de som adopterat inte heller är föräldrar i din bok?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 09:05:53 följande:

Läs vad jag skrev innan din hemska människa.

Ett par som adopterar väljer ett barn att vara föräldrar åt, då detta barn har blivit övergivet och inte har några föräldrar (trotts att det finns en biologisk anknytning) men detta barn är övergivet. Tills ett adoptivpar adopterar detta barn och blir föräldrar (juridiskt) men även i hjärtat.

Det barn du bär på som inte är ditt även fast du har juridisk rätt HAR EN BIOLOGISK mamma som vill ha detta barn, som har betalat för allt runt omkring och som trodde kunde lite på dig tills du har valt att behålla någon annans barn som vill ha sitt barn. Det är så äckligt gjort av dig. Du lämnade ut din kropp av egen vilja till en kvinna som inte kan bära sitt egna barn och du väljer då att ta hennes barn bara för att juridiken är på din sida.

Fy fan!

Hur ska du förklara det för barnet sen? Att du tog dig rätten att ta ifrån barnet sin riktiga mamma?

När jag läser vad du skriver så tänker jag på en sådan kvinnna som kidnappar gravida kvinnor och tar deras barn och låter mammorna dö sen. Det vill säga sjuka individer.

Men herregud, allt jag vill är barnets bästa.

Berätta då, hur kan hon få barnet när pappan nekar?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-05 09:00:47 följande:

Förresten ts - jag har utgått från att du menat att ni genomfört lagligt surrogatskap i ett land där det är tillåtet och att paret är medborgare i det landet.

Inser nu att jag kan ha missförstått. Är ni alla svenska medborgare och det enda som skett utomlands är det "tekniska"?

Ni har gjort det helt på eget bevåg utan att vara del av npgot formellt surrogatsystem?

I så fall är det ju bara svenska lagar som gäller. Det innebär att du och den genetiska pappan kommer att registreras som barnets föräldrar.

Hurlättdet skulle vara att adoptera bort barnet till kvinnan i paret vet jag inte. Om det är du vill, kanske du kan kontakta RFSL ellee liknande och se om de kan hjälpa dig med rådgivning.

Vi är alla svenska medborgare ja, det var en äggdonation.
  • Anonym (Marie)

Nej, bara nej, jag är verkligen inte intresserad av något gemensamt föräldraskap med någon av dem. Ska jag ha barnet ska jag ha det själv, annars får de hålla sin del av avtalet.

Det handlar inte om några moderskänslors vara eller icke vara från min sida, jag vill bara barnets bästa.

• Anonym (Marie)
    Anonym (Alli) skrev 2020-04-06 14:11:14 följande:

Jag tänker att hon kan låta den genetiska mamman som vill ha barnet bli ensamstående, med förhoppning om att pappan ändrar sig, lika väl som att TS blir ensamstående mamma. Varför är hon garanterat bättre än den som önskar barnet från början och jobbar för att det ska bli till liksom?

Så du tycker att jag helt enkelt ska ge bort barnet och hoppas att allt annat bara löser sig? Att hon inte på något sätt räknas som vårdnadshavare är oviktigt?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-06 14:14:58 följande:

Så får man inte göra.

Jag vet det.
  • Anonym (Marie)
    Miss Skywalker skrev 2020-04-06 14:23:56 följande:

Varför vill du inte försöka lösa det med mamman, din vän.. då som vill ha barnet? Varför är du orolig för att hon ska stämma dig?

Men hur löser man det? Jag ser ingen bra utväg alls. Jag vet inte om hon kommer göra det, men hon hotar med det om jag behåller barnet.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?