• DVQ

Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?

Anonym (Marie) skrev 2020-04-04 14:41:12 följande:

Jag väntar vänners biologiska barn, hans spermier och hennes ägg. Det här gjordes i ett annat europeiskt land och de har betalat allt.

Bf närmar sig och nu vill pappan inte ha barnet längre, planen var annars att hans fru skulle adoptera barnet, men nu går ju inte det om han vägrar. Mamman vill ännu ha barnet.

Har varit sånt kaos fram och tillbaka att jag helst vill behålla barnet själv, men kan jag det? Vad händer om mamman stämmer mig? Barnet räknas ju som mitt enligt svensk lagstiftning iom att det är jag som föder det, men det är ju en väldigt speciell situation det här.

Någon lagkunnig som har en bra gissning?

Enligt svensk lag är du förälder till barnet, precis som du säger.

Min gissning är att det skulle vara ett mycket gott utgångsläge för dig i en eventuell vårdnadstvist om barnets biologiska pappa inte var intresserad.

Bland annat sådana här situationer är för övrigt anledningen till att jag anser att surrogatmödraskap ska vara förbjudet.
    Anonym (Vidrigt) skrev 2020-04-05 09:05:53 följande:

Det barn du bär på som inte är ditt även fast du har juridisk rätt HAR EN BIOLOGISK mamma som vill ha detta barn, som har betalat för allt runt omkring och som trodde kunde lite på dig tills du har valt att behålla någon annans barn som vill ha sitt barn. Det är så äckligt gjort av dig. Du lämnade ut din kropp av egen vilja till en kvinna som inte kan bära sitt egna barn och du väljer då att ta hennes barn bara för att juridiken är på din sida.

Fy fan! .

En fråga: om jag donerar ägg till en kvinna som inte har egna fungerande, får jag då kräva tillbaka barnet om jag skulle ångra mig?

Eller är det bara ibland som det är jätteviktigt vem som är äggdonator?
  • DVQ
    Anonym (Sanna) skrev 2020-04-05 10:10:52 följande:

Om barnets pappa inte är intresserad blir det väl ingen vårdnadstvist? Vad ska de då tvista om?

Nej, precis.

Min tanke var att äggdonatorn, barnafaderns ex(?)-fru, skulle kunna _försöka_ dra igång en vårdnadstvist. Men då hon inte anses vara förälder enligt svensk rätt skulle fallet sannolikt inte ens tas upp.
  • DVQ
    Anonym (förälder) skrev 2020-04-05 10:37:27 följande:

Nej donerar du spermier eller ägg är du donator och kan inte kräva något.

Däremot har barnen när dom fyller 18 år rätt att få veta vem donatorn är men donatorn kan aldrig bli juridisk förälder.

Man är bara donator.

Nej, just det. Det var en retorisk fråga till personen som ansåg det vidrigt att ts som är mamma till barnet enligt svensk rätt, blir vårdnadshavare och inte personen som donerat ägget.
  • DVQ
    Miss Skywalker skrev 2020-04-06 14:23:56 följande:

Varför vill du inte försöka lösa det med mamman, din vän.. då som vill ha barnet? Varför är du orolig för att hon ska stämma dig?

Exakt hur ska ts "försöka lösa det"?

Om varken ts eller barnets far vill ta hand om barnet är nästa steg ett familjehem. Detta utses av socialtjänsten. Även om ts möjligen kan önska att barnet ska hamna hos hennes vän är det långt ifrån säkert att soc anser det vara barnets bästa. Något i den här soppan har ju uppenbarligen fått ts att tvivla på om det verkligen skulle vara bra för barnet. Soc kan dela den uppfattningen.

Jag personligen hoppas att soc INTE ger vårdnaden till vännen/beställaren om barnet skulle behöva bli placerat. Det kanske får en avkylande effekt på andra potentiella beställare som anser sig ha rätt att hyra kvinnors kroppar och behandla barn som handelsvaror som man nu tydligen ska kunna avbeställa också om man ser till mannens beteende i det här fallet.
  • DVQ
    Anonym (förälder) skrev 2020-04-06 15:24:48 följande:

Men återigen, ni har väl gjort allt via en klinik och då finns det regler hur allt ska gå till och ni måste ha skrivit ett kontrakt och där står det ju vem som givit sperma och ägg, bägge är kända.

Som sagt det vanliga vid surrogat är att det är den blivande pappans spermier men en okänd ägg donator då det ofta är så att kvinnan inte kan bli gravid, det är det inte i detta fall, här är både sperma och äggdonatorerna kända.

Det spelar ingen roll vilka regler kliniken hade. I Sverige gäller svensk lag och enligt den är ts och pappan/spermiedonatorn barnets föräldrar.

Att kvinnan som donerat ägget är känd gör henne inte mer till barnets mor juridiskt sett.
  • DVQ
    Anonym (förälder) skrev 2020-04-06 17:10:31 följande:

Men det är ju just det jag skriver, i Sverige är det ts som blir registrerad som mamma, men mannen blir registrerad som pappa.

Han kan inte dra sig ur hur mycket han än vill, han kan inte ändra sig.

Det enda han kan göra är att vägra träffa barnet men han kan inte avsäga sig föräldraskapet.

Han kommer att få betala underhåll.

Så därför refererade jag till kontraktet dom skrev på den kliniken där dom gjorde inseminationen. 

Men jag förklarade samtidigt att i andra länder där surrogat är tillåtet gäller andra regler men i samtliga länder inklusive Sverige kommer mannen att registreras som pappan.

Jag skriver alltså att när man gör surrogat blir mannen som ger spermier alltid registrerad som pappa/förälder medans kvinnan som ger äggen inte blir det i alla länder.

I Sverige blir det alltså ts och mannen som blir föräldrar därför var planen att kvinnan vars ägg dom använde skulle adoptera, så som det alltid görs i Sverige när surrogat görs av svenska par utomlands.

Kvinnan vars ägg (ts kompis) kan inte kräva att blir förälder utan kan bara bli förälder genom adoption (av sina egna ägg)

Men mannen som nu verkar ångra sig (men inte kan juridiskt)

kan när han vill om ts behåller barnet som sitt kräva umgänge och det kommer han att få om han som sagt inte är kriminell.

Ts kan inte ha barnet för sig självt även om hon vill, sen kan ju mannen som sagt strunta i att träffa barnet.

Men om nu mannen vill ha umgänge med sitt barn och han och hans fru fortsätter att hålla i hop kan det alltså bli så att ts får dela umgänget om barnet med mannen och kvinnan , barnet som då är en produkt av deras spermie och ägg, barnet bär deras arvsmassa och är deras biologiskt.

Ts blir förälder på samma sätt som kvinnor som fått ägg donerade till sig (okända donatorer) och som män blir föräldrar genom spermiedonation(okända donatorer.)

Dom blir juridiska föräldrar precis som folk som adopterar, man blir förälder 

genom adoption.

Man är förälder lika mycket som alla andra men man är inte biologisk förälder och det spelar ju som helst ingen roll.

Men i ts fall kan det bli väldigt konstigt om ts behåller barnet och mannen vill ha umgänge och som sagt fortfarande är tillsammans med kvinnan.

Då får som sagt ts dela barnet med dom vars ägg och spermie barnet kommer ifrån, det blir ju en jätteovanlig situation.

Det är därför man måste tänka igenom surrogat väldigt noga innan man gör det och speciellt om man känner varandra.

Det vanliga är ju att man använder sig av en okänd surrogat som kliniken väljer ut.

I detta fall är det alltså vänner till ts som har bett henne om hjälp, det är en ovanlig situation.

Att jag refererar till kontraktet är att mannen och kvinnan skrivit kontrakt med ts och därför kan mannen inte avsäga sig föräldraskapet.

Ts kan heller inte uppge fader okänd då han skrivit på surrogatet.

Men min poäng är att ett eventuellt kontrakt inte är giltigt annat än på de punkter där de överensstämmer med svensk lag. Alltså är det ointressant vad som står i kontraktet. Ett vanligt faderskapstest i Sverige skulle också visa vem som är barmets far.

Möjligen gör ett kontrakt det svårare att aktivt dölja vem som är barnets far. Jag får dock inte intrycket att ts tänkt sig det. Och om någon av parterna ändå skulle välja att berätta om faderskapet kommer inte avsaknaden av ett kontrakt att hindra svenska myndigheter från att fastställa faderskapet.
  • DVQ
    Anonym (förälder) skrev 2020-04-06 17:10:31 följande:

Men det är ju just det jag skriver, i Sverige är det ts som blir registrerad som mamma, men mannen blir registrerad som pappa.

Han kan inte dra sig ur hur mycket han än vill, han kan inte ändra sig.

Det enda han kan göra är att vägra träffa barnet men han kan inte avsäga sig föräldraskapet.

Han kommer att få betala underhåll.

Så därför refererade jag till kontraktet dom skrev på den kliniken där dom gjorde inseminationen. 

Men jag förklarade samtidigt att i andra länder där surrogat är tillåtet gäller andra regler men i samtliga länder inklusive Sverige kommer mannen att registreras som pappan.

Jag skriver alltså att när man gör surrogat blir mannen som ger spermier alltid registrerad som pappa/förälder medans kvinnan som ger äggen inte blir det i alla länder.

I Sverige blir det alltså ts och mannen som blir föräldrar därför var planen att kvinnan vars ägg dom använde skulle adoptera, så som det alltid görs i Sverige när surrogat görs av svenska par utomlands.

Kvinnan vars ägg (ts kompis) kan inte kräva att blir förälder utan kan bara bli förälder genom adoption (av sina egna ägg)

Men mannen som nu verkar ångra sig (men inte kan juridiskt)

kan när han vill om ts behåller barnet som sitt kräva umgänge och det kommer han att få om han som sagt inte är kriminell.

Ts kan inte ha barnet för sig självt även om hon vill, sen kan ju mannen som sagt strunta i att träffa barnet.

Men om nu mannen vill ha umgänge med sitt barn och han och hans fru fortsätter att hålla i hop kan det alltså bli så att ts får dela umgänget om barnet med mannen och kvinnan , barnet som då är en produkt av deras spermie och ägg, barnet bär deras arvsmassa och är deras biologiskt.

Ts blir förälder på samma sätt som kvinnor som fått ägg donerade till sig (okända donatorer) och som män blir föräldrar genom spermiedonation(okända donatorer.)

Dom blir juridiska föräldrar precis som folk som adopterar, man blir förälder 

genom adoption.

Man är förälder lika mycket som alla andra men man är inte biologisk förälder och det spelar ju som helst ingen roll.

Men i ts fall kan det bli väldigt konstigt om ts behåller barnet och mannen vill ha umgänge och som sagt fortfarande är tillsammans med kvinnan.

Då får som sagt ts dela barnet med dom vars ägg och spermie barnet kommer ifrån, det blir ju en jätteovanlig situation.

Det är därför man måste tänka igenom surrogat väldigt noga innan man gör det och speciellt om man känner varandra.

Det vanliga är ju att man använder sig av en okänd surrogat som kliniken väljer ut.

I detta fall är det alltså vänner till ts som har bett henne om hjälp, det är en ovanlig situation.

Att jag refererar till kontraktet är att mannen och kvinnan skrivit kontrakt med ts och därför kan mannen inte avsäga sig föräldraskapet.

Ts kan heller inte uppge fader okänd då han skrivit på surrogatet.

Men min poäng är att ett eventuellt kontrakt inte är giltigt annat än på de punkter där de överensstämmer med svensk lag. Alltså är det ointressant vad som står i kontraktet. Ett vanligt faderskapstest i Sverige skulle också visa vem som är barmets far.

Möjligen gör ett kontrakt det svårare att aktivt dölja vem som är barnets far. Jag får dock inte intrycket att ts tänkt sig det. Och om någon av parterna ändå skulle välja att berätta om faderskapet kommer inte avsaknaden av ett kontrakt att hindra svenska myndigheter från att fastställa faderskapet.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet längre, kan jag behålla det?