• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 11:57:02 följande:

Nja, men hur menar du "fanns inte på kartan"? Du kan väl inte avgöra om din partner kommer vara otrogen igen, det enda du kan göra är att hoppas att det inte händer igen. Men din partner kan välja det när som helst. Så i praktiken är det ju precis så det är att du ger din partner en chans att svika dig igen OM hen vill det.

Om man utgår ifrån att man ger partnern en chans för att svika en så är det dit man strävar efter.. Känns inte så bra eller sunt att leva utifrån att det kommer att hända igen
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 11:57:02 följande:

Nja, men hur menar du "fanns inte på kartan"? Du kan väl inte avgöra om din partner kommer vara otrogen igen, det enda du kan göra är att hoppas att det inte händer igen. Men din partner kan välja det när som helst. Så i praktiken är det ju precis så det är att du ger din partner en chans att svika dig igen OM hen vill det.

Om man utgår ifrån att man ger partnern en chans för att svika en så är det dit man strävar efter.. Känns inte så bra eller sunt att leva utifrån att det kommer att hända igen
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 12:21:45 följande:

Ja ditt korkade inlägg om "dålig självkänsla" är onekligen ett jävla trams av episka proportioner. Du har ju ingen jävla susning om vad du babblar om. Läs på innan du börjar jiddra om taskig självkänsla.

Kan garantera att jag vet mer om personer med dålig självkänsla och vad man med rätt verktyg kan göra åt det än vad du någonsin kan ana. Man väljer självklart alltid själv hur man hanterar situationer i livet och vissa är hel enkelt jävligt dåligt rustade för att hantera det som händer och drar då villigt på sig offerkoftan istället för att bli chef över sitt liv och sin situation.
  • Anonym (Kämpar)

På allvar??

Skapa en egen tråd om ni har andra åsikter att ventilera. Annars kan ni hålla er till ämnet!

Jag vill ha svar på mina frågor och inget annat!

• Anonym (jaha)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 07:40:17 följande:
    Nu känner du varken mig eller min flickvän och vet inget om varför saker hände eller varför hon gjorde dom val hon gjorde och hur vår relation såg ut på den tiden. För att göra en lång historia kort så var hennes otrohet en falsk tillflykt i ett läge där hon var i ett stort behov av att känna sig bekräftad, handlade inte på något sätt om att hon är ond eller hade för avsikt att skada.
    Även detta är ju ren BS. Visst det förklarar hur hon tänkte men det förklarar inte VARFÖR hon valde otrohet framför andra alternativ? Hon är väl inte den enda som varit missnöjd i sitt förhållande eller haft behov av bekräftelse och alla går ju inte ut och är otrogna för det? Varför valde hon otrohet när andra under samma situation väljer att inte vara det?

Att hennes syfte inte var att såra är ju oxå det ett väldigt konstigt argument. Givetvis var inte syftet att såra, syftet var att få bekräftelse, sex, kärlek eller vad det än var hon sökte. MEN du kan ju knappast förneka att hon visste mycket väl att det skulle resultera i att att du blev sårad och förnedrad. Hon visste det och valde ändå att göra det. Ditt resonemang är lika snett som att påstå att sno någons pengar är acceptabelt bara för att syftet inte var att såra, du behövde bara pengarna till en resa.
  • Anonym (Kanske)

Om du kan svara nej utan att tveka på följande frågor har du nog en möjlighet att gå vidare.

!) Stannar jag för att jag inte vill bli ensam?
    2) Stannar jag av ekonomiska orsaker
    3) Stannar jag för någon annans skull än min egna?
    4) Finns det en möjlighet att jag mår bättre eller blir lyckligare utan min partner?

Vidare ja på följande frågor.

5) Vill jag missunna mig möjligheten att finna riktig lycka med en annan som behandlar mig med respekt?
    6) Vill jag leva med vetskapen att min partner varit otrogen för resten av mitt liv?
    7) Kan jag leva med risken för att det upprepas?
    8) Kommer förhållandet skänka mig övervägande positivitet eller negativitet?
    9) Klarar jag att inte älta det som hänt i framtiden eller ta upp ämnet vid svårare perioder med gräl?
    10) Kan jag sluta misstänka vid minsta förändring i förhållandet?

Om du klarat av alla frågor så grattis, då du är redo att gå vidare.
    /

• Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 12:34:24 följande:

Även detta är ju ren BS. Visst det förklarar hur hon tänkte men det förklarar inte VARFÖR hon valde otrohet framför andra alternativ? Hon är väl inte den enda som varit missnöjd i sitt förhållande eller haft behov av bekräftelse och alla går ju inte ut och är otrogna för det? Varför valde hon otrohet när andra under samma situation väljer att inte vara det?

Att hennes syfte inte var att såra är ju oxå det ett väldigt konstigt argument. Givetvis var inte syftet att såra, syftet var att få bekräftelse, sex, kärlek eller vad det än var hon sökte. MEN du kan ju knappast förneka att hon visste mycket väl att det skulle resultera i att att du blev sårad och förnedrad. Hon visste det och valde ändå att göra det. Ditt resonemang är lika snett som att påstå att sno någons pengar är acceptabelt bara för att syftet inte var att såra, du behövde bara pengarna till en resa.

Starta egen egen jäkla tråd!

Jag är inte intresserad av att läsa om vem som är tramsig eller löjlig!

Det enda jag får bekräftat här är hur hopplösa vissa människor är och omöjliga att leva med oavsett otrohet eller ej!
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-04-02 12:37:12 följande:

Om du kan svara nej utan att tveka på följande frågor har du nog en möjlighet att gå vidare.

4) Finns det en möjlighet att jag mår bättre eller blir lyckligare utan min partner?

5) Vill jag missunna mig möjligheten att finna riktig lycka med en annan som behandlar mig med respekt?
    6) Vill jag leva med vetskapen att min partner varit otrogen för resten av mitt liv?
    9) Klarar jag att inte älta det som hänt i framtiden eller ta upp ämnet vid svårare perioder med gräl?

/

Edit: Fråga 8) <-------------  Stryk negativitet
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 12:27:43 följande:
    Kan garantera att jag vet mer om personer med dålig självkänsla och vad man med rätt verktyg kan göra åt det än vad du någonsin kan ana. Man väljer självklart alltid själv hur man hanterar situationer i livet och vissa är hel enkelt jävligt dåligt rustade för att hantera det som händer och drar då villigt på sig offerkoftan istället för att bli chef över sitt liv och sin situation.
    Ditt korkade inlägg talar för motsatsen.
    Du borde kanske leta efter rätt verktyg för självinsikt.

Nej man väljer inte hur man hanterar situationer, det är inte som att välja mellan pasta och soppa. Hur man hanterar situationer beror mycket på hur man är som person, och hur man är som person kommer till stor del från uppväxt, tidigare erfarenheter, etc, etc... dvs betydligt mer komplext än att "bara välja" som du babblar om.

Att hantera jobbiga situationer genom att stoppa huvudet i sanden, förminska , rationalisera, normalisera, förneka, etc...är heller inte ett friskt sätt att hantera motgångar, det tyder snarare på att personen är så svag att han inte kan hantera  situationen och alla försvarsmekanismer går igång för att skydda ett bräckligt inre.
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-04-02 12:37:12 följande:

/

Frågorna 1 till 4 kan jag svara nej på utan att tveka!

De övriga.... Vissa kan jag svara ja på utan att tveka andra känner jag att jag håller på att arbeta med. Men jag känner ingen oro eller rädsla mer att jag behöver landa i vad jag tycker.

Min man har begått ett fruktansvärt misstag. Han är ytterst medveten om det och tar ansvar för sitt handlande. Mer än så tänker jag inte skriva för folk är väldigt dömande. Jag har varit väldigt tydlig med mina krav och var jag står i det hela. Så det är väl tiden som får utvisa hur det går för oss.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet