• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Ej rimligt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 06:09:58 följande:

Det gör det absolut. Är övertygad om att det i mångt och mycket handlar om vilken förmåga man har till att inte låta reptilhjärnan ta kontrollen. Det är i det korta ögonblicket när valet står mellan att agera eller reagera som vi har vår frihet och styrka. Har man gett de autonoma systemen fullmakt att ta hand om situationen kickar de sympatiska systemen igång på högvarv och man kommer att till stor del bara reagera och inte agera och fatta en massa drastiska beslut byggda på känslor av sorg, förnedring och ilska. Dessa beslut blir sällan bra och kommer att vara avgörande för hur man kan gå vidare.

Man fattar ju inte ett rationellt beslut om man stannar. Partnern har bevisat att hen kan ljuga, bedra och förnedra. Att lita på någon som visar denna sida är ju dumt. Det går emot logiken. Partnern har ju redan visat att älskaren/älskarinna betyder mer än hela relationen i ett akut läge där hen kunnat gör det valet. Partnern har visat att hen är benägen att kunna förnedra och trampa på den hen borde älska.

Det är ju att gå emot all logik och all självbevarelsedrift att stanna med en sådn person.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 06:26:03 följande:

Man fattar ju inte ett rationellt beslut om man stannar. Partnern har bevisat att hen kan ljuga, bedra och förnedra. Att lita på någon som visar denna sida är ju dumt. Det går emot logiken. Partnern har ju redan visat att älskaren/älskarinna betyder mer än hela relationen i ett akut läge där hen kunnat gör det valet. Partnern har visat att hen är benägen att kunna förnedra och trampa på den hen borde älska.

Det är ju att gå emot all logik och all självbevarelsedrift att stanna med en sådn person.

Det behöver det absolut inte göra. Är extremt glad över att jag för snart 14 år sedan värderade situationen och fattade ett rationellt besluta att ha intentionen att kämpa och hitta vägar som ledde framåt i vår relation. Livet är inte alltid en dans på rosor på rosa fluffiga moln. Det gör ibland ont att leva och det händer saker i relationer som som smärtar men lidande och att se sig som ett offer är alltid ett eget val.
  • Anonym (Ej rimligt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 06:34:12 följande:

Det behöver det absolut inte göra. Är extremt glad över att jag för snart 14 år sedan värderade situationen och fattade ett rationellt besluta att ha intentionen att kämpa och hitta vägar som ledde framåt i vår relation. Livet är inte alltid en dans på rosor på rosa fluffiga moln. Det gör ibland ont att leva och det händer saker i relationer som som smärtar men lidande och att se sig som ett offer är alltid ett eget val.

Livet gör ont ibland. Det håller jag med om. Men när en livspartner väljer att aktivt utsätta den andra för smärta och lidande så handlar det inte om att livet händer. Då handlar det om att ens partner VÄLJER att att åstadkomma skada och lidande för att hen inte bryr sig/ inte älskar eller inte värderar relationen. Det är inget som bara händer. Din man har högst troligt bara lärt sig dölja saker bättre.

Du väljer att bli offer för fler otroheter. Den som lämnar är den som väljer att inte bli offer för otrohet igen.
  • Anotherone
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 06:53:41 följande:

Livet gör ont ibland. Det håller jag med om. Men när en livspartner väljer att aktivt utsätta den andra för smärta och lidande så handlar det inte om att livet händer. Då handlar det om att ens partner VÄLJER att att åstadkomma skada och lidande för att hen inte bryr sig/ inte älskar eller inte värderar relationen. Det är inget som bara händer. Din man har högst troligt bara lärt sig dölja saker bättre.

Du väljer att bli offer för fler otroheter. Den som lämnar är den som väljer att inte bli offer för otrohet igen.

Jag vet inte vad du varit med om, men du förminskar människans förmåga när du skriver som du gör. Jag valde definitivt inte att ställa mig till förfogande för att "bli offer för" fler otroheter. Det fanns inte på kartan att det skulle inträffa igen vilket det heller inte har gjort.
  • Anonym (Ej rimligt)
    Anotherone skrev 2020-04-02 07:11:28 följande:

Jag vet inte vad du varit med om, men du förminskar människans förmåga när du skriver som du gör. Jag valde definitivt inte att ställa mig till förfogande för att "bli offer för" fler otroheter. Det fanns inte på kartan att det skulle inträffa igen vilket det heller inte har gjort.

Jag är lyckligt gift idag för att jag valt bort otrogna män.

Visste du om förra otroheten också? Trodde du att den skulle inträffa? Det är samma man du lever med nu som då. Det fanns på hans karta då..

Jag likställer otrohet med misshandel i relationen. Det är ett val ens partner gör. Ett val att skada den hen borde älska. Det går inte att ta tillbaka.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 06:53:41 följande:

Nu känner du varken mig eller min flickvän och vet inget om varför saker hände eller varför hon gjorde dom val hon gjorde och hur vår relation såg ut på den tiden. För att göra en lång historia kort så var hennes otrohet en falsk tillflykt i ett läge där hon var i ett stort behov av att känna sig bekräftad, handlade inte på något sätt om att hon är ond eller hade för avsikt att skada. Hon har också genom detta gjort en i många stunder tuff resa med att sluta söka sig till falska tillflykter utan i stället skaffat sig en inre trygghet och en mental fristad. Självklart väljer den som lämnar en relation att se sig som ett offer för otroheten och inte den som är i kontroll över situationen. Om det är rätt beslut eller ej är högst individuellt. Jag är som sagt glad över det val jag gjorde och är också på ett märkligt sätt tacksam över att både jag och min flickvän genom detta gjort en stundtals riktigt jobba resor i självkännedom men som vi båda växt oerhört av.
  • Anotherone
    Anonym (Ej rimligt) skrev 2020-04-02 07:25:51 följande:

Jag är lyckligt gift idag för att jag valt bort otrogna män.

Visste du om förra otroheten också? Trodde du att den skulle inträffa? Det är samma man du lever med nu som då. Det fanns på hans karta då..

Jag likställer otrohet med misshandel i relationen. Det är ett val ens partner gör. Ett val att skada den hen borde älska. Det går inte att ta tillbaka.

Jag är också lyckligt gift idag. Och ja, det kom inte som någon överraskning när det som skedde då, skedde. Ingen av oss mådde särskilt bra och det kunde precis lika gärna varit jag som vänt mig utåt för bekräftelse. Med det sagt, allas situation är olika. Och att kalla det misshandel oavsett omständigheter är inte rättvist.
  • Anonym (bt)
    Anotherone skrev 2020-04-02 07:51:07 följande:
     Och att kalla det misshandel oavsett omständigheter är inte rättvist.
    Men misshandel efter omständigheterna är rättvist.

Jag fick sömnsvårigheter, rasade i vikt, gjorde ingen nytta på jobbet, jag gick som en zombie i månader, depression, självmordstankar, psykvård. Det tog mig flera år att bli någorlunda funktionell igen.
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 09:35:42 följande:

Jag fick sömnsvårigheter, rasade i vikt, gjorde ingen nytta på jobbet, jag gick som en zombie i månader, depression, självmordstankar, psykvård. Det tog mig flera år att bli någorlunda funktionell igen.

Den första veckan efter att allt skit brakade loss hade jag svårt att vara på jobb. Varje gång jag kände att jag var på väg att krascha sms jag min man, berättade hur jag mådde och han såg till att komma till mitt jobb eller att vi möttes hemma.

Han sms eller ringer flera gånger om dagen och kollar läget. Berättar vad han gör, vilka möten han har varit på, med vem osv. Han gör ALLT och lite till för att jag ska kunna fungera något så när och det hjälper mig mycket. Jag vägrar att gå ner mig! Det är inte jag som har gjort fel och det är inte jag som ska ge upp mitt liv!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 09:35:42 följande:

Ja, ja vi är alla olika och man har självklart rätt att känna det man känner men tar det så hårt så får det i alla fall mig att fundera på hur det står till med självkänslan och hur sund bindning man har till sin partner. Låter helt klart som en trauma bindning där man behöver sin partner för att bekräfta sig och när det inte fungerar så rasar hela världen samman.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet