• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Kämpar)

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

• Anonym (bt)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 11:33:23 följande:

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

Se det som en förvarning om att det inte kommer att bli lätt. Jag har gått igenom resan och jag känner mig jävligt sliten av ett antal år utan glädje eller framtidshopp. I efterhand är jag inte alls säker på att jag gjorde rätt, kanske skulle vi gått skilda vägar redan från början.
  • Anonym (Stina)

Det är tufft men det går absolut. Viktigt är att inte tappa respekten för sig själv och att kunna kommunicera utan att skuldbelägga. Lite som i många andra sammanhang , hitta en målbild på vad man vill uppnå och hur man vill ha det och gör en handlingsplan för hur man skall nå ditt utan att lägga energi på att leta syndabockar och liknande. För mig har radical självmedkänska och RAIN vart underbara verktyg i många olika jobbiga lägen med relationer och andra prövningar. Idag skulle jag rekommendera att lyssna på Tara Brach för att ha ett bra och öppet sinne för dom jobbiga samtal som man måste ha i dessa lägen. Börja med att erkänna för sig själv att det här är jobbig skit och vårda sig själv i den vetskapen
  • Anonym (jaha)
    Anotherone skrev 2020-04-02 07:11:28 följande:
    Jag vet inte vad du varit med om, men du förminskar människans förmåga när du skriver som du gör. Jag valde definitivt inte att ställa mig till förfogande för att "bli offer för" fler otroheter. Det fanns inte på kartan att det skulle inträffa igen vilket det heller inte har gjort.
    Nja, men hur menar du "fanns inte på kartan"? Du kan väl inte avgöra om din partner kommer vara otrogen igen, det enda du kan göra är att hoppas att det inte händer igen. Men din partner kan välja det när som helst. Så i praktiken är det ju precis så det är att du ger din partner en chans att svika dig igen OM hen vill det.
  • Anonym (jaha)

Det handlar inte om att "köra ner i halsen". Många tycker helt enkelt att det förlåta bara kommer skada dig mer än det redan gjort.

Men det är bra att du förtydligar vad du är ute efter och varför som du gjort nu.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 11:57:02 följande:

Nja, men hur menar du "fanns inte på kartan"? Du kan väl inte avgöra om din partner kommer vara otrogen igen, det enda du kan göra är att hoppas att det inte händer igen. Men din partner kan välja det när som helst. Så i praktiken är det ju precis så det är att du ger din partner en chans att svika dig igen OM hen vill det.

På vilket sätt skiljer det sig mot alla andra förhållanden. Finns aldrig någon garanti för vad som händer i framtiden i en relation, även en person som inte vart otrogen tidigare kan bli det.
  • Anonym (Mia)

Det jag finner både märkligt och oroväckande är att det är du (den bedragna) som ställer frågan. Det borde var din partner som ställer den. Har märkt att det nästan alltid är så på forum, att det är den som blivit utsatt som undrar hur man går vidare. Frågan borde väl rimligtvis ställas av den som varit otrogen. Han/hon borde med ljus och lykta vara den som är mest drivande i att söka svar på den frågan, hur man ska gå tillväga för att bygga upp tillit och glädje igen. Det är ju den personen som måste göra ett gigantiskt arbete! Den bedragne kan inte ?laga? förhållandet själv, båda måste såklart vara med på tåget men den drivande MÅSTE vara den som bedragit. Han/hon har ju också en lång inre resa att göra, en ännu längre resa än den som blivit utsatt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 11:31:40 följande:
    Ja, ja vi är alla olika och man har självklart rätt att känna det man känner men tar det så hårt så får det i alla fall mig att fundera på hur det står till med självkänslan och hur sund bindning man har till sin partner. Låter helt klart som en trauma bindning där man behöver sin partner för att bekräfta sig och när det inte fungerar så rasar hela världen samman.
    Det där är ju bara ren okunnighet... du borde läsa på lite.

De det är väldigt väldigt vanligt att man går igenom en kris som liknar kriser som människor som varit med om traumatiska händelser, tex våltäkt, misshandel, etc. drabbas av. 

I stort sett alla går igenom samma faser vid en otrohet. Sen är det såklart skillnad på hur olika människor hanterar en kris. Precis som en person kan ta en misshandel med en axelryckning och så kan någon som blir bedragen hamna i en väldigt djup kris. Att sitta här och påstå att det bara beror på dålig självkänsla är ju bara okunnigt och man börjar undra vad du får ut av det?

Är att förminska och rationalisera bort din partners otrohet ditt sätt att rättfärdiga ditt val att förlåta henne för dig själv? Alltså inget fel i att förlåta, men då ska man ju helst göra det fullt medveten om vad sveket innebar på riktigt och inte bara förminska det och snacka bort det så mycket man kan för att det ska bli lättare att svälja för då har man inte förlåtit på riktigt utan bara förlåtit en falsk bild av sveket.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 12:13:53 följande:

Det där är ju bara ren okunnighet... du borde läsa på lite.

De det är väldigt väldigt vanligt att man går igenom en kris som liknar kriser som människor som varit med om traumatiska händelser, tex våltäkt, misshandel, etc. drabbas av. 

I stort sett alla går igenom samma faser vid en otrohet. Sen är det såklart skillnad på hur olika människor hanterar en kris. Precis som en person kan ta en misshandel med en axelryckning och så kan någon som blir bedragen hamna i en väldigt djup kris. Att sitta här och påstå att det bara beror på dålig självkänsla är ju bara okunnigt och man börjar undra vad du får ut av det?

Är att förminska och rationalisera bort din partners otrohet ditt sätt att rättfärdiga ditt val att förlåta henne för dig själv? Alltså inget fel i att förlåta, men då ska man ju helst göra det fullt medveten om vad sveket innebar på riktigt och inte bara förminska det och snacka bort det så mycket man kan för att det ska bli lättare att svälja för då har man inte förlåtit på riktigt utan bara förlåtit en falsk bild av sveket.

Vilket jävla trams.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 12:19:21 följande:
    Vilket jävla trams.
    Ja ditt korkade inlägg om "dålig självkänsla" är onekligen ett jävla trams av episka proportioner. Du har ju ingen jävla susning om vad du babblar om. Läs på innan du börjar jiddra om taskig självkänsla.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet