Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 11:43:30 följande:
Vem har sagt att det måste ta lång tid att komma ur förnekelsefasen och ta sitt ansvar?
Om den som varit otrogen har en egen vilja och får hjälp av en bra terapeut så kommer det garanterat att ske och dessutom väldigt snart.
Vad är "lång tid" för en livsavgörande fråga, som kommer påverka resten av ens långa liv?
Min egen erfarenhet är att alla människor i någon situation ljuger. Jag själv inberäknad. Du också. Det är ett mänskligt drag och liksom inte någon stor dramatik i det, jag älskar människorna trots detta mänskliga drag. Det går alltid att ångra sig och ställa lögnen tillrätta om viljan finns.
Jag och många med mig har klargjort att man alls inte är tvingad att förlåta.
När du säger "oändligt tålamod, du skriver MEN, orka vänta, inga garantier, sitter och ljuger en rakt i ansiktet, inte ens kan ta ansvar, ljuger, möjligen tar ansvar", osv...
Jag får intrycket att det kanske hellre är du som väljer se väldigt ensidigt och negativt på människors möjligheter och förmågor?
Hur väljer du att se på kärleken?
Jag har heller inte sagt att det måste ta lång tid... frågan är snarare hur länge ska man vänta och till vilket pris?
Japp om den som varit otrogen går på terapi så är det en bra början men absolut ingen garanti för det kan lika gärna vara ett spel för gallerierna. Och samma fråga gäller där, hur läge ska man vänta tills resultat uppnås och till vilket pris?
Japp, i stor sett alla som varit otrogna ljuger och det är en av anledningarna till varför så får förhållanden klarar en otrohet. Få tycker det är värt att ge någon som varit otrogen och får en andra chans dessutom sitter och ljuger och vägrar ta ansvar för det ytterligare chanser, för det är ju verklige att pissa på den chansen man fått.
Absolut, jag personligen tycker inte det är värt att förlåta, men har förståelse för varför många gör det. Men ensidigt vet jag inte om jag skulle kalla det för jag har inte sagt att det är fel att förlåta utan ifrågasätter snarare hur mycket skit man är beredd att ta. För vi pratar ju inte bara om att förlåta en otrohet, vi pratar även om att förlåta att personen ljuger om det och vägrar ta ansvar för det.
Jag ifrågasätter även grova generaliseringar som förekommit som tex... "äkta kärlek är värt att kämpa för". Att bara vilja höra framgång och utbyta grova generaliseringar är ju ganska ensidigt det med.