• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (......)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 11:33:23 följande:

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

Erkände han själv eller kom du på honom?

Om du kom på honom är han bara lessen över att han blev upptäckt....
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 20:33:25 följande:

Mognadsprocess? Jag tycker det verkar som att du har fullt sjå att hålla huvudet ovanför vattenytan.

"En annan bidragande orsak var att jag just då börjar med meditation och yoga"

"I mitt arbete med mig själv och självmedkänska använde jag något som kallas för RAIN för R står för att känna igen. A för att tillåta sig att känna I för att nyfiket undersöka sina känslor och kroppens reaktioner. N stod på den tiden för icke identifierande vilket betyder att man inte skall identifiera sig med sina känslor. Nu har Tara Brach gjort om sin variant av RAIN så i hennes variant så står N för att vårda sig själv med det underförstådda att då kommer icke identiferandet av sig självt. Funderade bra för mig och jag känner ingen bitterhet utan bara glädje för den relation vi har idag. Bero säker till viss del också på att jag har en rätt tantrisk livssyn och väljer att leva så mycket som möjligt närvarande här och nu."
    "Brukar boka tid med mig själv för att älta gamla oförrätter och att oro mig för framtiden. Brukar sätta av en kvart i veckan till detta och sedan mentalt säga till mig själv när tankar på oförrätter eller grubblerier dyker upp att det för tar vi på torsdag 19.00 till 19.15."
    Oroa dig inte för det du lille vän. Har full koll på vad jag gör och hur jag hanterar mina känslor till skillnad mot många andra omogna stackare på detta forum.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:34:51 följande:
    Oroa dig inte för det du lille vän. Har full koll på vad jag gör och hur jag hanterar mina känslor till skillnad mot många andra omogna stackare på detta forum.
    Jag är vaken liten eller din vän.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 21:35:50 följande:

Jag är vaken liten eller din vän.

Så skön, då kan du sluta oroa dig för min mentala hälsa och ägna dig åt något produktivt i stället.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:44:48 följande:
    Så skön, då kan du sluta oroa dig för min mentala hälsa och ägna dig åt något produktivt i stället.
    Jag har aldrig oroat mig över din hälsa, inte det minsta. Däremot är det lättare att avfärda dina inlägg om man har bakgrunden.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (bt) skrev 2020-04-02 21:48:21 följande:

Jag har aldrig oroat mig över din hälsa, inte det minsta. Däremot är det lättare att avfärda dina inlägg om man har bakgrunden.

Ok på vilket sätt då. Jag har för övrigt min bild av din mentala mognad och förmåga att värdera och ta in mycket klart för mig och kan väl säga att dina inlägga har jag avfärdar som som trams från en omogen person som saknar referenser och livserfarenhet för länge sedan. Kom gärna med något produktivt som faktiskt kan hjälpa TS istället för tramsa runt och klanka på andra som faktiskt har positiva erfarenheter att bidra med.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:54:00 följande:

Ok på vilket sätt då. Jag har för övrigt min bild av din mentala mognad och förmåga att värdera och ta in mycket klart för mig och kan väl säga att dina inlägga har jag avfärdar som som trams från en omogen person som saknar referenser och livserfarenhet för länge sedan. Kom gärna med något produktivt som faktiskt kan hjälpa TS istället för tramsa runt och klanka på andra som faktiskt har positiva erfarenheter att bidra med.

Fast du har ju inte heller någon positiv erfarenhet att bidra med. Du har dykt in här och skarvat med sanningen. Sedan visar det sig att ert förhållande är öppet. Om inte ts önskar sig en framtid med en öppen relation så bidrar din historia knappast med något positivt.

Ts, du gör nog dig själv en stor björntjänst när du ber om enbart positiva berättelser. Vägen framåt efter en otrohet är aldrig enbart positiv. Påstår någon det så är det en fet lögn. Du borde be om ärliga och nyanserade berättelser istället, dvs om hur andra orkade/klarade att ta sig vidare trots svårigheterna. Klart man kan gå vidare, frågan är till vilket pris om det är värt det i slutänden. (Många svar pekar på nej).
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 22:05:07 följande:

Fast du har ju inte heller någon positiv erfarenhet att bidra med. Du har dykt in här och skarvat med sanningen. Sedan visar det sig att ert förhållande är öppet. Om inte ts önskar sig en framtid med en öppen relation så bidrar din historia knappast med något positivt.

Ts, du gör nog dig själv en stor björntjänst när du ber om enbart positiva berättelser. Vägen framåt efter en otrohet är aldrig enbart positiv. Påstår någon det så är det en fet lögn. Du borde be om ärliga och nyanserade berättelser istället, dvs om hur andra orkade/klarade att ta sig vidare trots svårigheterna. Klart man kan gå vidare, frågan är till vilket pris om det är värt det i slutänden. (Många svar pekar på nej).

Men lille vän är du ens läskunnig. Vår relation var inte på något sätt öppen när otroheten inträffade och den var bearbetad och klar för länge sedan när vi fyra år senare valde att öppna upp och den absolut största orsaken till att vi idag har en öppen relation är att jag är bisexuell och således aldrig kan leva ut min sexualitet i en strikt monogam relation . TS är för förmodlingen väldigt medveten om den omogna moralpanik som råder på FL och har därför undanbett sig en massa nonsens om att att det inte går att komma vidare efter en otrohet vilket det i väldigt många fall faktiskt gör. Faktum är att i långt över hälften av fallen går det att gå vidare i relationen efter en otrohet.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 22:25:59 följande:
    Men lille vän är du ens läskunnig. Vår relation var inte på något sätt öppen när otroheten inträffade och den var bearbetad och klar för länge sedan när vi fyra år senare valde att öppna upp och den absolut största orsaken till att vi idag har en öppen relation är att jag är bisexuell och således aldrig kan leva ut min sexualitet i en strikt monogam relation . TS är för förmodlingen väldigt medveten om den omogna moralpanik som råder på FL och har därför undanbett sig en massa nonsens om att att det inte går att komma vidare efter en otrohet vilket det i väldigt många fall faktiskt gör. Faktum är att i långt över hälften av fallen går det att gå vidare i relationen efter en otrohet.

Om du är så kunnig inom psykologi som du vill ge sken av, så borde du veta att du förlorat diskussionen när du tvunget måste nedvärdera din meningsmotståndare.

Om TS hade varit intresserad av ett öppet förhållande hade hon troligen inte behövt hjälp att komma över en otrohet. Jag säger inte vad TS borde göra , det är hennes eget beslut om hon vill ta risken, och hennes eget val om hon vill riskera att bli bedragen igen. Men det är verklgen fel att hinta om att hon (och andra bedragna) skulle bära offerkofta om hon inte klarar av att förlåta så som du gjort.Du förlåter en sån sak för att du inte ser sex som något särskilt, och förväntar dig att alla känner som du gör.

Om du är äldre borde du veta bättre..att alla har sina olika gränser och att du aldrig kan tala om vad andra känner inför saker utifrån dina egna erfarenheter. Det om något är att förlöjliga andras känslor.

• Anonym (Rust)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 22:25:59 följande:

(Stina) du framstår som ett bittert rövhål tbh. Hade aldrig i livet velat ta levnadsråd från någon som ljuger och hittar på, blandat med att försöka förnedra de som tycker annorlunda. Tragiskt.

Det här är kanske inte rätt forum TS? Och kanske ska du inte leta svar hos andra utan hos dig själv? Ta hjälp av nära och kära, vänner du har förtroende för och som du litar på vill dig väl.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet