Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Enligt min erfarenhet går det inte. Eller alltså, det går för vissa människor som är av en annan sort. De som kan leva med att aldrig dyka på djupet och titta tillbaka. De som kan stänga av. För oss andra är det bättre att avsluta och gå vidare!

• Anonym (Mia)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 11:33:23 följande:

Jag är lite förundrad. Jag bad om svar från de som har gått genom en otrohet och lyckats gå vidare tillsammans. De flesta svar som jag får är precis tvärtom,att man ger rådet att lämna. Varför?

Varför är det så viktigt att trycka ner i halsen på mig att det är bättre att lämna?

Jag har gått genom ett helvete, det har min man också. Tillsammans har vi bestämt oss för vad vi vill. Mitt i detta helvete ville jag komma i kontakt med andra som bestämt sig för att göra det jobb som vi har påbörjat. Och detta vill jag inte för att jag är osäker på mitt beslut utan för att veta hur andra har gjort, tänkt osv.

Det jag finner både märkligt och oroväckande är att det är du (den bedragna) som ställer frågan. Det borde var din partner som ställer den. Har märkt att det nästan alltid är så på forum, att det är den som blivit utsatt som undrar hur man går vidare. Frågan borde väl rimligtvis ställas av den som varit otrogen. Han/hon borde med ljus och lykta vara den som är mest drivande i att söka svar på den frågan, hur man ska gå tillväga för att bygga upp tillit och glädje igen. Det är ju den personen som måste göra ett gigantiskt arbete! Den bedragne kan inte ?laga? förhållandet själv, båda måste såklart vara med på tåget men den drivande MÅSTE vara den som bedragit. Han/hon har ju också en lång inre resa att göra, en ännu längre resa än den som blivit utsatt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 12:47:13 följande:

Frågorna 1 till 4 kan jag svara nej på utan att tveka!

De övriga.... Vissa kan jag svara ja på utan att tveka andra känner jag att jag håller på att arbeta med. Men jag känner ingen oro eller rädsla mer att jag behöver landa i vad jag tycker.

Min man har begått ett fruktansvärt misstag. Han är ytterst medveten om det och tar ansvar för sitt handlande. Mer än så tänker jag inte skriva för folk är väldigt dömande. Jag har varit väldigt tydlig med mina krav och var jag står i det hela. Så det är väl tiden som får utvisa hur det går för oss.

Oj då. Lite oroväckande onyanserat svar, som att du desperat vill svara att det ska gå. Förståeligt, men inte sunt. I princip alla otrogna ångrar sig oerhört mycket (iaf efter de blivit påkomna) men vad betyder det? Gjort är gjort. De där frågorna ska man nog ta flera månader på sig att verkligen fundera över, samt gå tillbaka till många gånger kanske under många år. Faktum kvarstår sedan alltid att gjort är gjort. Det förhållande man hade innan kan aldrig mer finnas. Kanske kan man med tiden få en annan relation, men det är något den otrogne måste vara drivande i att bygga upp.

Vad tänker du om att det är du som ställer frågan om hur man bygger upp förhållandet igen och inte din partner?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 13:07:13 följande:

Man är alltid två i en relation och jag har personligen extremt svårt att se att det är den otrogne som är ansvarig för att bygga upp förtroendet igen. Det arbetet måste TS göra själv genom att bli klar över vad hon vill med framtiden och sina känslor runt det som har hänt sedan skall hennes man självklart stötta i den processen efter bästa förmåga och genom handling visa vad han vill med framtiden. Det tunga jobbet får dock TS görs själv om hon tycker att relationen och omständigheterna är värt det.

Samtliga terapeuter jag träffat har varit tydliga med att det är den otrogne som primärt är ansvarig för dels bygga upp tillit i förhållandet igen och dels att göra en viktig lång inre resa. Den otrogne måste vara den drivande för att bygga upp ett nytt förhållande. Självklart krävs det vilja och insats från båda. Sedan vad du tycker är kanske inte jätterelevant, vill du ha det på något annat sätt så står det dig fritt.

Sedan beror allt det här såklart på vad vi pratar om. Är det ett engångsligg på fyllan eller är det en längre affär med känslor inblandade. Det senare är naturligtvis betydligt svårare att överleva som par.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 13:51:40 följande:

Tror du att den modellen fungerar så får du gärna tro det för min del. Min erfarenhet är att utan det jobb och den energi jag la ner på att bygga upp min identitet och min självkänsla skulle det aldrig ha gått reparera vår relation. Jag hade mitt jobb och det var i grunden mitt ansvar och hon hade sitt jobb med att bygga sin självkänsla och en sann fristad i sinnet och det var hennes jobb och ansvar för att sluta söka de falska tillflykter som gjorde att hennes behov av bekräftelse slutade med otrohet. Har väldigt svårt att se att vi kunde gjort på något annat sätt för att komma vidare. Min sinnesfrid och självkänsla är helt mitt ansvar det kan jag inte lägga över på någon annan.

Nu blandar du äpplen och päron. Om du hade en inre resa att göra så ska du såklart göra den. Naturligtvis är det ditt ansvar. Det hade också kunnat vara så att du inte behövde göra den utan att du redan hade en stabil identitet och självkänsla men ändå blev utsatt för otrohet. Otroheten beror inte på dig. Det du talar om är något annat än det jag talar om. Ts fråga är alltså inte hur hon ska bli hel igen, hennes fråga är hur relationen ska byggas upp igen. Det senare måste vara något som den som skadat förhållandet primärt driver. Det är han/hon som ska ställa den frågan här. Den skada i förhållandet som åsamkas av otrohet är det bara den otrogna som kan reparera om relationen ska fortsätta. Det är det som är att ta ansvar för sina handlingar.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-02 14:07:23 följande:

Min partner ställer den frågan. Men inte här.

Jag har haft tid på mig att svara på de frågorna. Det är inte så att detta hände igår. Vi bearbetar tillsammans och var för sig och vi har en utomstående som vi vänder oss till för stöd. Jag ställde frågan om hur man återuppbygger för att höra hur andra har lyckats. För vi är på den nivån att vi vill bygga upp ett nytt förhållande och fortsätta tillsammans

Vart ställer han den och vad får han för svar? EN utomstående? Har ni inte berättat för någon i omgivningen?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 14:22:35 följande:

Inte alls, TS måste själv svara på frågan om hon kan lita på sin man och om hon vill satsa på förhållandet att hitta svaret på den frågan är hennes ansvar ingen annans, samma sak med om hon tycker att hon behöver jobba med sig själv i detta så är det hennes beslut och ansvar ingen annans. Har personligen väldigt svårt för mentaliteten att lägga sitt liv och sin lycka i andras händer. Otroheten berodde inte på mig men det är jävlar i mig mitt ansvar hur jag väljer att hantera det hela. Samma sak om jag kör över en spik på vägen och får punktering. Inte mitt fel att spiken låg där men det är mitt liv och mitt ansvar hur jag väljer att hantera situationen och att bara sätta sig i diket och gråta och förvänta sig att personen som är ansvarig att spiken hamnade på vägen skall ta sitt ansvar kommer förmodligen inte att lösa situationen.

Du tycker inte att du tar på dig lite väl stora stövlar i den här diskussionen? Som sagt. Du blandar äpplen och päron. Din liknelse med spiken är minst sagt kraftigt haltande. Här har partnern medvetet slagit in spiken i däcket. Vem har sagt något om att sitta och gråta? Vad tramsigt du målar upp halmgubbar. Att göra slut och gå vidare är också ett sätt att ta ansvar. Sluta låtsas som att det enda sättet att ta ansvar för sitt liv är att fortsätta i relationen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:11:55 följande:

Har jag någonsin sagt att det inte är ok att lämna en relation. Har själv lämnat relationer av olika orsaker men aldrig för något som jag ser som så banalt som lite sex vid sidan om. Personligt tycker jag att det är extremt tramsigt att inte ta ansvar för sitt liv oavsett om det är andras handlingar som drabbar och i de flesta fall finns det förmildrande omständigheter som leder till en otrohet. Lyfter man blicken och slutar se allt som svart eller vitt blir allt mycket mer nyanserat och lätthanterligt.

Du antyder det. ?Något så banalt som lite sex vid sidan om? är inte så de flesta ser på otrohet. I många fall är det också mer än sex inblandat. Tänker du så om känslor också? Bara något så banalt som lite vild förälskelse och sex vid sidan om? Ser man det som du är det såklart lättare att gå vidare. Förmildrande omständigheter, som vaddå? Jag tycker verkligen inte det är svart eller vitt, utan mer komplext än vad du ger uttryck för. Dina halmgubbar kan du behålla, de tillför inget till diskussionen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-02 15:27:55 följande:

Haha...Ponera att du hade varit otrogen.

Hade du sagt till din fru då..."Fan, du är extremt tramsig och banal, bara för att jag haft lite sex vid sidan av....Höj blicken och ta ditt ansvar i stället. Tänk på att det alltid finns förmildrande omständigheter."

Mycket "mumbo jumbo" där...

Precis. Föga överraskande visar sig att de som påstår att man visst kan gå vidare ofta har kunnat gå vidare i förhållandet pga att de egentligen inte tycker otrohet är en Big deal... Hade varit betydligt mer intressant att höra någon som verkligen tyckte det var överdjävligt och ifall det gick att återuppta ett lyckligt förhållande efter det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:32:11 följande:

Hade inte behövt det vi har rätt lika syn på sex och kärlek. Det skulle inte bli någon stor sak och hon tar självklart ansvar för sitt liv och sina reaktioner. Nu är vi inte gifta men det har ingen betydelse.

Haha. Mja, bara någon som inte är gift tycker att det inte har någon betydelse. Tro mig, det har det för de flesta. Men i övrigt så har du ju svarat på hur ni gick vidare. Ni har en annan syn på otrohet än de flesta andra. Jätteskönt för er att ni har samsyn! Men de flesta tar inte i närhet lika lättvindigt på otrohet som ni.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:55:18 följande:

Vi är inte häller speciellt ovanliga. Ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång vart otrogen och ca: 65% av äktenskapen överlever faktiskt en otrohetsaffär. Vi särskiljer på sex och kärlek och det tror jag att många skulle må bra av att göra. På vilket sätt förändra ett äktenskap en relation då det i de flesta fall bara är en ekonomisk och praktisk sak. Vi har helt andra sätt att bekräfta vad vi betyder för varandra än några tomma löften i stadshuset.

Jag har sett helt andra siffror. Får lite känslan av att du dragit den statistiken ur röven. Var god länka till vart du fått siffrorna ifrån! Innan du redogjort för din källa är det sannolikt bara ett rent påhitt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 15:55:18 följande:

Vi är inte häller speciellt ovanliga. Ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång vart otrogen och ca: 65% av äktenskapen överlever faktiskt en otrohetsaffär. Vi särskiljer på sex och kärlek och det tror jag att många skulle må bra av att göra. På vilket sätt förändra ett äktenskap en relation då det i de flesta fall bara är en ekonomisk och praktisk sak. Vi har helt andra sätt att bekräfta vad vi betyder för varandra än några tomma löften i stadshuset.

Med tanke på att av alla äktenskap så slutar ca hälften i skilsmässa och att det i majoriteten av dem inte begåtts otrohet så kan du nog få leta väldigt länge i fantasin för att hitta belägg för att 65% av äktenskap skulle överleva otrohet :)
  • Anonym (Mia)

Att någon gång vara otrogen under sitt liv är en annan sak än att vara otrogen mot sin äkta hälft som man kanske dessutom har barn med. Hur många begick inte snedsteg som ung när man laborerade sig fram med relationer. När man väl hittat sitt livs kärlek är det naturligtvis en helt annan sak att vara otrogen mot den än mot killen/tjejen man var ihop med en sommarmånad i Grekland ;)

• Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:45:36 följande:

Nu bör du ha klart för dig att den absolut vanligaste orsaken till skiljmässor faktiskt handlar om ekonomi och olika prioriteringar. Otrohet är långt ner listan över orsaker till skiljmässor trots vad moralpanikkärringana på FL tror.

Hehe. ?Nu ska du ha klart för dig?. ?Moralpanikkärringar?. Inte så värst trevlig ton :) LOL. Skulle gissa att jag är yngre än du och jag har verkligen ingen panik. Moral, i bemärkelsen respekt för den man älskar, ser jag däremot som en dygd. Vad du TROR om orsaker till skilsmässa är irrelevant för tråden. Du har redan visat att du skarvar med sanningen och hittar på. Var god uppge källor för dina påståenden du lägger fram som fakta och inte åsikter. Dessutom finns det ingen motsägelse i det. Jag tror också att de flesta skiljer sig av andra anledningar. Men att i de fall där otrohet avslöjas i äktenskap så är det helt klart en av anledningarna till skilsmässa.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 16:59:40 följande:

Nu skall du ha klart för dig att det för oss har handlat om en mognadsprorocess. När min min flickvän var otrogen hade jag samma moralpanik som majoriteten här på FL. Jobbade med mina känslor runt det som hände och växte väldigt mycket i den prossecen. Beslutet att öppna upp vårt förhållande tog vi fyra år senare när vi konstaterat att ingen av oss mådde bra av en strikt monogam relation och speciellt var det jag som är bisexuell som kände mig instängd i en strikt monogam relation.

Fast, så som jag förstår ts så handlar den här tråden just om monogama relationer. Så därför blir dina referenser till ditt liv helt irrelevanta i sammanhanget.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-02 21:54:00 följande:

Ok på vilket sätt då. Jag har för övrigt min bild av din mentala mognad och förmåga att värdera och ta in mycket klart för mig och kan väl säga att dina inlägga har jag avfärdar som som trams från en omogen person som saknar referenser och livserfarenhet för länge sedan. Kom gärna med något produktivt som faktiskt kan hjälpa TS istället för tramsa runt och klanka på andra som faktiskt har positiva erfarenheter att bidra med.

Fast du har ju inte heller någon positiv erfarenhet att bidra med. Du har dykt in här och skarvat med sanningen. Sedan visar det sig att ert förhållande är öppet. Om inte ts önskar sig en framtid med en öppen relation så bidrar din historia knappast med något positivt.

Ts, du gör nog dig själv en stor björntjänst när du ber om enbart positiva berättelser. Vägen framåt efter en otrohet är aldrig enbart positiv. Påstår någon det så är det en fet lögn. Du borde be om ärliga och nyanserade berättelser istället, dvs om hur andra orkade/klarade att ta sig vidare trots svårigheterna. Klart man kan gå vidare, frågan är till vilket pris om det är värt det i slutänden. (Många svar pekar på nej).
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet