• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Från katastrof till fantastiskt)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-08 10:29:34 följande:
    Hade inte min man tagit full ansvar och gjort det han gör idag för att vi ska komma starkare ur det här så hade jag aldrig försökt ens!
    Jag håller verkligen med dig och det var en av de allra viktigaste nycklarna även för mig.
    I mitt förra inlägg skrev jag att min partner var mycket ångerfull, var den som var mest drivande, tog de starkaste initiativen, att vi skulle utreda alla möjligheter innan vi fattade livsavgörande beslut.
    Man skulle kunna säga att efter att vi passerat förnekelsefasen och alla försök att skylla ifrån sig, alla bortförklaringar, så lade sig min partner platt, var djupt ångerfull och ville försöka göra allt,
    att villkorslöst göra allt,
    för att försöka utröna om vi skulle ha möjligheter gå vidare tillsammans.

Min partners villkorslöshet, djupa ärliga ånger, starka drivkraft att återuppbygga allt som gått förlorat gjorde att jag åtminstone var beredd undersöka möjligheterna innan jag skulle fatta det avgörande beslutet.
  • Sagoflickan
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 10:18:21 följande:
    Tack Sagoflickan för ditt inlägg. 
    Jag hoppades att det skulle finnas fler som vågade och ville dela med sig om att det faktiskt alls inte är så himla ovanligt att gå vidare stärkta i kärleken efter otrohet.
    Det krävs en hel del av de inblandade personerna för från början är det alls inte enkelt och kanske krävs det mer än att tsa den kortaste enklaste vägen och bara avsluta?
    Men jag blir jätteglad och lite upprymd av att läsa att du och ni lyckas gå vidare på ett bra sätt.
    Kramar!
    Tack själv. Härligt att läsa ditt inlägg också. Allt är inte svart och vitt. Människor är inte perfekta. Äkta kärlek är värd att kämpa för.
  • Anonym (Kämpar)
    Sandrasöt88 skrev 2020-04-08 10:12:56 följande:

Människor som förlåter otrohet och fortsätter leva med avskummet älskar inte sig själva. De tror på riktigt att kräket de är tillsammans med är det bästa de kan hitta. Det är riktigt jävla tragiskt att läsa inlägg som försöker påskina att förhållandet blev bättre efter otroheten. Självförnekelse deluxe säger jag!

Människor som inte är läskunniga kan fara åt skogen!

Det vill säga du.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 10:41:50 följande:
    Jag håller verkligen med dig och det var en av de allra viktigaste nycklarna även för mig.
    I mitt förra inlägg skrev jag att min partner var mycket ångerfull, var den som var mest drivande, tog de starkaste initiativen, att vi skulle utreda alla möjligheter innan vi fattade livsavgörande beslut.
    Man skulle kunna säga att efter att vi passerat förnekelsefasen och alla försök att skylla ifrån sig, alla bortförklaringar, så lade sig min partner platt, var djupt ångerfull och ville försöka göra allt,
    för att försöka utröna om vi skulle ha möjligheter gå vidare tillsammans.
    Min partners villkorslöshet, djupa ärliga ånger, starka drivkraft att återuppbygga allt som gått förlorat gjorde att jag åtminstone var beredd undersöka möjligheterna innan jag skulle fatta det avgörande beslutet.
    Visst är det så och det är väl oxå vad de flesta både bedragna och terapeuter säger, att för att komma ur en sån kris måste man lägga alla korten på bordet och vara ärlig.

MEN. det förutsätter ju att den som blivit bedragen orkar vänta på att den som varit otrogen kommer ur sin förnekelsefas. För det finns ju inga garantier för  att det någonsin kommer ske. Man kan ju fråga sig om en person som förutom att ha varit otrogen sen dessutom sitter och ljuger en rakt i ansiktet och inte ens kan ta ansvar för det (oavsett anledning) förtjänar en andra chans?

Inte nog med att du ska förlåta hens otrohet, du ska även acceptera att personen ljuger för dig. Och som det inte vore nog, du ska även ha oändligt tålamod och vänta på att personen kanske möjligen kommer ur sin förnekelse och tar ansvar för sitt agerande....Är inte det lite väl ensidigt?
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 10:41:50 följande:

I mitt förra inlägg skrev jag att min partner var mycket ångerfull, var den som var mest drivande, tog de starkaste initiativen, att vi skulle utreda alla möjligheter innan vi fattade livsavgörande beslut.Man skulle kunna säga att efter att vi passerat förnekelsefasen och alla försök att skylla ifrån sig, alla bortförklaringar, så lade sig min partner platt, var djupt ångerfull och ville försöka göra allt,

för att försöka utröna om vi skulle ha möjligheter gå vidare tillsammans.Min partners villkorslöshet, djupa ärliga ånger, starka drivkraft att återuppbygga allt som gått förlorat gjorde att jag åtminstone var beredd undersöka möjligheterna innan jag skulle fatta det avgörande beslutet.

I vårt fall var det mycket annat som gjorde att det som hände hände. Min man har tagit fullt ansvar för sina handlingar. Jag tänker inte berätta mer här om det. Men en sak känner jag väldigt djupt och det är att fanskapet som manipulerade honom (det krävs två för en otrohet och fanskapet var väldigt drivande) visste om att han både var gift och hade barn och drev på ändå! Det lilla fanskapet ska få veta vad jag tänker en vacker dag. Hade jag sprungit på den där saken nu hade jag gjort något olagligt som en rak jäkla höger!

Hela min familj har blivit lidande av det här. Min partner tar ansvar för sitt handlande men det finns en part till som har lika mycket ansvar!
  • Anonym (jaha)
    Sagoflickan skrev 2020-04-08 10:48:07 följande:
    Tack själv. Härligt att läsa ditt inlägg också. Allt är inte svart och vitt. Människor är inte perfekta. Äkta kärlek är värd att kämpa för.
    Tja, vilket förhållande som helst kan ju överleva vad som helst om bara den ena lägger sig platt och accepterar vad som helst från den andra med "människor är inte perfekta" som ursäkt. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för"äkta kärlek" eller ens ett frisk förhållande.

Möjligen kan viss kärlek vara värt att kämpa för, men borde det inte vara båda två som kämpar och inte bara en? Och om det nu var äkta kärlek, hur kommer det sig att den ena tyckte den var värd att kastas bort för några knull?

Vad är äkta kärlek?
    Hur vet man om den är äkta?
    Hur vet man om den är ömsesidig?
    Räcker det med att bara den ena känner så eller måste det vara ömsesidigt för att det ska vara äkta?
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 11:06:14 följande:

Tja, vilket förhållande som helst kan ju överleva vad som helst om bara den ena lägger sig platt och accepterar vad som helst från den andra med "människor är inte perfekta" som ursäkt. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för"äkta kärlek" eller ens ett frisk förhållande.

Möjligen kan viss kärlek vara värt att kämpa för, men borde det inte vara båda två som kämpar och inte bara en? Och om det nu var äkta kärlek, hur kommer det sig att den ena tyckte den var värd att kastas bort för några knull?

Vad är äkta kärlek?

Räcker det med att bara den ena känner så eller måste det vara ömsesidigt för att det ska vara äkta?

Vem har sagt att jag lägger mig platt för att jag har valt att stanna?

Du känner inte mig eller min man. Du utgår från dina egna erfarenheter och då gäller det visst för alla?

Du har ingen aning om vilket jobb vi gör eller hur vi gör det. Du vet inte vad som har hänt i mitt äktenskap eller varför. Så att säga att jag lägger mig platt är rätt dumt för det gör jag verkligen inte!
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 11:06:14 följande:

Vad är äkta kärlek?

Du känner inte mig eller min man. Du utgår från dina egna erfarenheter och då gäller det visst för alla?

Du har ingen aning om vilket jobb vi gör eller hur vi gör det. Du vet inte vad som har hänt i mitt äktenskap eller varför. Så att säga att jag lägger mig platt är rätt dumt för det gör jag verkligen inte!
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 10:53:52 följande:

Visst är det så och det är väl oxå vad de flesta både bedragna och terapeuter säger, att för att komma ur en sån kris måste man lägga alla korten på bordet och vara ärlig.

MEN. det förutsätter ju att den som blivit bedragen orkar vänta på att den som varit otrogen kommer ur sin förnekelsefas. För det finns ju inga garantier för  att det någonsin kommer ske. Man kan ju fråga sig om en person som förutom att ha varit otrogen sen dessutom sitter och ljuger en rakt i ansiktet och inte ens kan ta ansvar för det (oavsett anledning) förtjänar en andra chans?

Inte nog med att du ska förlåta hens otrohet, du ska även acceptera att personen ljuger för dig. Och som det inte vore nog, du ska även ha oändligt tålamod och vänta på att personen kanske möjligen kommer ur sin förnekelse och tar ansvar för sitt agerande....Är inte det lite väl ensidigt?

Alla faser i en kris är väldigt olika från person till person. Hur man hanterar en kris är ytters individuellt även om man följer vissa processer.

Du skriver att personen kanske väntar länge med att komma ur sin förnekelse. Ja, det är möjligt. Men det finns även de som väljer att möta allt och ta tjuren vid hornen.

Allt är inte ristat i sten. Sveket är lika jävligt men vad jag väljer att göra eller hur jag väljer att hantera det (gäller samma med min partner) följer definitivt inga givna mönster!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-08 11:12:54 följande:

Har jag sagt att just du lagt dig platt? 
    Kolla vems inlägg jag svarade på, var det ditt eller någon annans?
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet