• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-01 17:15:23 följande:

Bara så jag förstår dig rätt... du har bestämt dig för att förlåta no matter what och vill bara höra solskenshistorier från folk som klarat det bra. Alla andra ska låta bli att kommentera?

Nej, det är inte bara så där. Du vet inte varför jag har valt att göra som jag gör. Jag skrev tydligt att det är väldigt lätt att hitta allt det negativa där man bara ska lämna förhållandet vid otrohet. Jag har läst allt det där och det är vidrigt. Jag behöver höra från människor som faktiskt har lyckats. Är det så fel?

Alla har olika erfarenheter och bagage med sig. Hade jag valt att berätta hela min historia så hade du pga din bakgrund sagt att jag ska lämna. Du har blivit behandlad hemskt av din partner. Det har jag med. Men jag har bearbetat så långt att jag tänker satsa på att läka mig själv och mitt förhållande. Om det går återstår att se.

Jag förväntar mig inte att du ska förstå men du kan åtminstone visa respekt för mitt beslut
  • Anonym (bt)
    Anonym (Desperado) skrev 2020-04-01 17:10:27 följande:

Jag har i flera år befunnit mig i nån form av väntrum. Ständigt hoppas jag på att få må bra, hoppas att få känna att det var rätt beslut, hoppas få känna att vi klarade av det och kom ut på andra sidan, hoppas få känna något annat än ett "jaha".

Jag känner igen det där, hur man inte orkar tänka på framtiden alls. Att klara en dag i taget är nog, och när det plötsligt blir sommarlov för barnen står man där utan vare sig planer eller inbokad semster.

De åren var hemska. Nu först kan jag leva med lite bättre framförhållning. (Kanske inte just nu då, i dessa speciella tider...)
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-01 18:05:51 följande:

För mig var det mycket enklare, mitt försök varade bara ett halvår. Jag var naiv och gick på allt skitsnack om "mänskliga misstag", "tänk på barnen" och bara man kan prata öppet med varandra så kan man överkomma alla hinder...så korkad som jag var så förlät jag. Ett halvår senare kryper det fram att hon inte alls pratat öppet och fullkomligen skitit i både mig och barnen och fortsatt vara otrogen för hon var ju käääär ju (men det hade hon såklart glömt nämna). Och eftersom betänketiden då var över så vart det skilsmässa och idag är jag enormt glad över att jag inte slösade bort ännu mer tid på henne för hon var/är verkligen en vidrig människa, det tog tyvärr bara lite tid för mig att inse det. 

Jag behöver inte boka tid med mig själv för att inse att jag aldrig mer kommer vara så naiv och lättlurad.

Nu har vi nog väldigt olika syn på våra partners. Min är en underbar människa som gjorde ett misstag som jag valde att ha intentionen att förlåta och gå vidare med. Inte en helt lätt resa men så här i efterhand var det värt det.

Skulle självklart gärna sluppet denna upplevelse men är samtidigt på ett märkligt sätt rätt tacksam för den då den lärde mig mycket om mig själv och viktigt det är att ta kommandot över sitt liv och välja att agera och inte reagera som är den första instinkten.
  • Anonym (Mia)

Enligt min erfarenhet går det inte. Eller alltså, det går för vissa människor som är av en annan sort. De som kan leva med att aldrig dyka på djupet och titta tillbaka. De som kan stänga av. För oss andra är det bättre att avsluta och gå vidare!

• Anonym (aa)

Du måste troligen vänja dig vid tanken på otrohet för det är rätt vanligt att det händer igen. En gång otrogen alltid otrogen. Du måste alltså vänja dig vid tanken att din partner kanske ligger med andra och att du inte får bli svartsjuk.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-01 20:32:10 följande:
    Nu har vi nog väldigt olika syn på våra partners. Min är en underbar människa som gjorde ett misstag som jag valde att ha intentionen att förlåta och gå vidare med. Inte en helt lätt resa men så här i efterhand var det värt det.

Skulle självklart gärna sluppet denna upplevelse men är samtidigt på ett märkligt sätt rätt tacksam för den då den lärde mig mycket om mig själv och viktigt det är att ta kommandot över sitt liv och välja att agera och inte reagera som är den första instinkten.
    Nja, det handlar inte så mycket om syn, det handlar om att hon ÄR ett asshole. Hade hon nöjt sig med en gång och sen varit tacksam över att få en andra chans så hade jag kunnat se det som du. Men idioten fortsatte och då kan man inte längre snacka om "mänskliga misstag". dår är det ren svineri.

Eller menar du att du skulle fortsöätta se din partner som en underbarn människa om han fortsatt bedra dig efter att du gett honom en andra chans?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-01 18:42:00 följande:
    Nej, det är inte bara så där. Du vet inte varför jag har valt att göra som jag gör. Jag skrev tydligt att det är väldigt lätt att hitta allt det negativa där man bara ska lämna förhållandet vid otrohet. Jag har läst allt det där och det är vidrigt. Jag behöver höra från människor som faktiskt har lyckats. Är det så fel?

Alla har olika erfarenheter och bagage med sig. Hade jag valt att berätta hela min historia så hade du pga din bakgrund sagt att jag ska lämna. Du har blivit behandlad hemskt av din partner. Det har jag med. Men jag har bearbetat så långt att jag tänker satsa på att läka mig själv och mitt förhållande. Om det går återstår att se.

Jag förväntar mig inte att du ska förstå men du kan åtminstone visa respekt för mitt beslut
    Nej jag vet inte varför du väljer som du gör men det var ju heller inte frågan, frågan är vad du är ute efter med din tråd. Vill du bara ha solskenshistorier som ger dig hopp?

Nej det är inte fel att hoppas, dock är det inte bra att stoppa huvudet i sanden och låtsas. Om du behöver andra för att ge dig hopp så är du kanske osäker på ditt val eller kanske tom missnöjd med ditt val?

Jag förstår absolut ditt val, jag gjorde ju samma val som du och vet varför man gör ett sånt val. Men för min del var det ett stort misstag som jag aldrig kommer göra igen och som jag inte rekommenderar andra att göra. Varför skulle man rekommendera andra att göra något som bara leder till mer lidande?
  • Anotherone
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-01 22:22:26 följande:

Enligt min erfarenhet går det inte. Eller alltså, det går för vissa människor som är av en annan sort. De som kan leva med att aldrig dyka på djupet och titta tillbaka. De som kan stänga av. För oss andra är det bättre att avsluta och gå vidare!

Jag känner mig inte som en annan sort.. Intressant att du tar på dig den analysen och lägger fram som en sanning. Jag tror det finns lika många sätt att hantera detta som det finns människor som hamnar i det.
  • Anonym (Stina)
    Anotherone skrev 2020-04-02 05:56:12 följande:

Jag känner mig inte som en annan sort.. Intressant att du tar på dig den analysen och lägger fram som en sanning. Jag tror det finns lika många sätt att hantera detta som det finns människor som hamnar i det.

Det gör det absolut. Är övertygad om att det i mångt och mycket handlar om vilken förmåga man har till att inte låta reptilhjärnan ta kontrollen. Det är i det korta ögonblicket när valet står mellan att agera eller reagera som vi har vår frihet och styrka. Har man gett de autonoma systemen fullmakt att ta hand om situationen kickar de sympatiska systemen igång på högvarv och man kommer att till stor del bara reagera och inte agera och fatta en massa drastiska beslut byggda på känslor av sorg, förnedring och ilska. Dessa beslut blir sällan bra och kommer att vara avgörande för hur man kan gå vidare.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-02 01:23:12 följande:

Nej jag vet inte varför du väljer som du gör men det var ju heller inte frågan, frågan är vad du är ute efter med din tråd. Vill du bara ha solskenshistorier som ger dig hopp?

Nej det är inte fel att hoppas, dock är det inte bra att stoppa huvudet i sanden och låtsas. Om du behöver andra för att ge dig hopp så är du kanske osäker på ditt val eller kanske tom missnöjd med ditt val?

Jag förstår absolut ditt val, jag gjorde ju samma val som du och vet varför man gör ett sånt val. Men för min del var det ett stort misstag som jag aldrig kommer göra igen och som jag inte rekommenderar andra att göra. Varför skulle man rekommendera andra att göra något som bara leder till mer lidande?

Nu finns det inte en allmängiltig sanning om vad som fungerar och vad som leder till lidande. Alla personer är olika och relationer är extremt olika. Att det inte fungerade för er och att du i detta upplever dig som ett offer som fått lida betyder inte att det slutar på det sättet för alla.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet