Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-03 10:02:06 följande:
Jag är inte dum. Jag vet att det är hårt arbete framför oss. Min partner vet att han måste dra det tyngsta lasset i det här arbetet.
Jag ville höra några enstaka som lyckats och hur de har gjort. Men folk verkar inte vara läskunniga och ganska sugna på att kräka ur sig vad som helst. Tonen blev ju ganska otrevlig på vissa.
Jag vet också att oavsett vad jag skriver om vad min partner har gjort så kommer alla att hänga ut det utifrån sina egna värsta tolkningar med tanke på hur otrevliga folk har varit här.
Jag mår faktiskt sämre (!!!!!) av att ställa frågor här än att prata med min man!!
Den tråkiga sanningen är att det är svårt att lyssna på andras erfarenheter eftersom varje individ och förhållande är unikt. För att ge exempel så finns det så många skillnader på folks sätt att hantera otroheter. Det som inte bekommer en person särskilt mycket kan vara den katastrof för en annan. Detta gäller ju även många andra saker i livet än otrohet ~ hur man hanterar motgångar i arbetslivet, dödsfall ,kritik m.m.
En sak som är rätt säkert är att en person som skiljer på sex och kärlek inte kommer ha det lika svårt, som den som bara vill ha sex med en person de älskar. En person som mest stannar av bekvämlighet kommer inte ha lika svårt som den som stannar av kärlek.
En person som värderar moral och ärlighet högt kommer ha det svårare än en som inte tycker det är en så big deal.
Utöver det så finns faktorerna som också har väldigt stor betydelse som grundtrygghet och självkänsla. Eftersom dessa är vitt varierande har folk redan från start olika utgångslägen att hantera svårigheter.
Den sista och viktigaste skillnaden är deras respektive partners roll. Vissa av dem vill kanske lägga locket på så snart som möjligt, vissa klarar av att möta den bedragnes behov och vissa har partners som fortsätter gå bakom ryggen men blir bättre på att ljuga.
När du ber om erfarenheter att gå vidare kommer alla dessa ha rätt olika svar, och det blir svårt att applicera det rakt av på ditt förhållande då ni kan ha helt olika bakgrunder, erfarenheter, värderingar, personligheter m.m.
Då ingen ens vet din bakgrund, anledning till otroheten utgår människor ännu mer efter sina erfarenheter.Vilket du troligen inte får ut mycket av. För att ge exempel så är det enklare att förlåta en engångshändelse på fyllan, än ett förhållande bakom ryggen en längre tid. Om det finns andra lögner och svek med i bilden, droganvändning, våld m.m Blir det svårare att gå vidare.
Det är bara du som vet bakgrunden och er historia, och om du är villig att satsa och riskera att bli sårad igen. Samt om han är villig för att jobba på det och orka med ditt ältande tills du känner dig klar. Ja, då har du redan de viktigaste förutsättningarna för att lyckas. Om du tex har lätt att förlåta i övrigt, och inte är särskilt svartsjuk så tror jag nog att ni klarar av att gå vidare. Men gör klart för honom att du bara ger en chans och var konsekvent med det.