Här är vi alla vänner.
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Hej och välkommen.
Slå dig ner och känn dig som hemma.
Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.
Kom ihåg att hålla god ton!
Min teori alltså:
TS skriver att 11-åringen är utredd, och ska utredas igen; det finns med andra ord ingen diagnos. Det misstänks en massa saker, bl a autism, men ingenting är avgjort.
Dessutom skriver TS att sonen har börjat matvägra bit för bit, så att säga, samt att hon upplever detta som väldigt jobbigt och stressigt.
Detta får mig att tro att problemet möjligen inte var så stort från början, men att TS - helt oavsiktligt - gjorde det värre genom att bekräfta barnet, dvs genom att laga specialmat, bli spänd och stressad, osv.
Det kan naturligtvis röra sig om autism eller vad som helst, men ingen vet, inte ens TS. Och då tycker jag att det är betydligt enklare och rimligare att gräva där man står.
Alltså; laga en och samma middag till hela familjen, lugnt och stilla meddela att detta är vad som serveras och strunta i eventuella utbrott. Samt hålla fast vid strategin.
Därmed inte sagt att man ska tvinga någon att äta något - alla har saker man absolut inte kan äta, och det får man ta hänsyn till.
Men att omedelbart utgå ifrån att barn har diagnos och börja agera utifrån det, det tror jag blir fel i längden - inte minst för att det möjligen inte är fråga om någon diagnos.
Sedan tycker jag personligen att det gått troll i detta med diagnoser hit och dit, men det är en annan sak.
Nu har jag förresten blivit kallad prussiluska av en av krösamajorna - jag har alltid sett mig mer som Pippi Långstrump, men jaja
Nu har jag förresten blivit kallad prussiluska av en av krösamajorna - jag har alltid sett mig mer som Pippi Långstrump, men jaja
Min teori alltså:
TS skriver att 11-åringen är utredd, och ska utredas igen; det finns med andra ord ingen diagnos. Det misstänks en massa saker, bl a autism, men ingenting är avgjort.
Dessutom skriver TS att sonen har börjat matvägra bit för bit, så att säga, samt att hon upplever detta som väldigt jobbigt och stressigt.
Detta får mig att tro att problemet möjligen inte var så stort från början, men att TS - helt oavsiktligt - gjorde det värre genom att bekräfta barnet, dvs genom att laga specialmat, bli spänd och stressad, osv.
Det kan naturligtvis röra sig om autism eller vad som helst, men ingen vet, inte ens TS. Och då tycker jag att det är betydligt enklare och rimligare att gräva där man står.
Alltså; laga en och samma middag till hela familjen, lugnt och stilla meddela att detta är vad som serveras och strunta i eventuella utbrott. Samt hålla fast vid strategin.
Därmed inte sagt att man ska tvinga någon att äta något - alla har saker man absolut inte kan äta, och det får man ta hänsyn till.
Men att omedelbart utgå ifrån att barn har diagnos och börja agera utifrån det, det tror jag blir fel i längden - inte minst för att det möjligen inte är fråga om någon diagnos.
Sedan tycker jag personligen att det gått troll i detta med diagnoser hit och dit, men det är en annan sak.
Now, now, children.
Ja första frågetecknet blir, att vara utredd eller icke utredd, det är frågan... Eller killgissar man där hemma..? Nåja.
Jag tror som du att om man stämt i bäcken hade man sluppit ån. Det behöver man inte ha en diagnos för att påverkas av. Ett barn som tillåts utesluta allt fler saker äter ju snart ingenting :s Så ännu en fråga, hönan eller ägget?
Man kan laga en och samma sak till hela familjen men se till att det finns minst en sak som det selektiva barnet kan äta av, och som jag lärt mig från andra föräldrar så ska man iaf smaka av det andra, även om man inte tycker om det. Det tycker jag låter klokt, annars vänjer man sig aldrig vid smaken. Men surströmming får du inte i mig för den sakens skull, det säger jag bara.
Det är som du säger där i sista stycket, så många som sitter med en "diagnos", fast man inte ens träffat en läkare, och då kan det i all välmening bli så himla mycket fel om man utgår från det.
Läste för övrigt en artikel om Frankrike för några år sedan, att de konsekvent vägrar tillstå någon som helst existens av diverse "diagnoser", det var väl främst adhd som lyftes fram där. Istället ser de till varje barns behov och agerar därefter. Också klokt, till viss del. Man måste inte ha en diagnos på papper för att hjälpa barn som har det svårt, faktiskt. De menar att adhd mest är en modern diagnos som skjutit i höjden med lavinartad kraft på väldigt kort tid (uppåtgående lavin?) och att det saknas vetenskaplig grund, vilket man ju måste tillstå har varit ganska tunn hittills. Det verkar alltså snarare som en farsot av diagnoser som hemsöker oss nu än en naturlig utveckling. Det vore intressant att få se fler studier kring detta så klart innan man sätter en definitiv stämpel på om det finns eller inte, eller om det är en del av den vanliga gråskalan av normalitet.