• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 07:06:07 följande:

Whattup Homette? . Tack för alla dina svar. Jag vet inte vad jag ska svara på riktigt. .

Ta nåt och svara på vetja!
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 07:58:12 följande:

På tal om ingenting. Visste ni att världens ände finns? Den ligger i Norge. Min kompis var där, men han blev besviken. Det var bara en skylt som det stod "Världens ände" på och en massa berg.

Nån speciell anledning det kallas så?

Mina föräldrar har förresten en hjärtformad skylt på toa/badrumsdörren som det står ?Ändstation? på. Lite Göteborg style eller hur?
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 08:23:04 följande:

Jo, det kan jag tänka mig att det är. Hade ändå inte vågat simma med dem. Tänk om dem käkar upp en.

Tror man ska hålla behörigt avstånd till rovdjur av den storleken och kalibern. Finns bättre lekkamrater. :/
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 09:18:40 följande:

Torsten kom på ett rim han tyckte var bra:

I wanna kill Buffalo Bill, but still, I ain't got no skills so I run for the hills, eating my purple pills.

Purple pills? Hänger han mycket med Eminem? :P

Finns Torsten på Spotify?
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 13:17:35 följande:

Tack. . Jo, det är ju alltid trevligt som sagt. Fast jag pratar gärna inte i telefon egentligen, men med henne så går det bra. .

Va det Hon som ringde?
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 15:45:16 följande:

Spinner den mycket? .

Det här är tredje filmen i filmserien. Caspian och skeppet Gryning. Gillar de andra två delarna lite bättre, men den här är också bra. .

Ja, hon spinner mycket. Och snarkar ibland när hon sover. Vi har det jättegosigt ihop!

Som sagt har bara läst några av böckerna. Dom är f.ö. en allegori eller va det heter på Bibeln.
  • flygrl
    LukeStairwalker skrev 2020-04-13 22:05:11 följande:

Om ni gillar kött så titta på den här killen. Jag drar alltid till affären och köper entrecote efter jag sett hans filmer. 

">

Tack för länken! Är ju lite av en foodie så måste ses. Lär väl bli sugen som fan jag med. Ditt fel om jag gör inbrott på ICA för att sno entrecote! :P
  • LukeStairwalker
    flygrl skrev 2020-04-13 22:47:18 följande:

Tack för länken! Är ju lite av en foodie så måste ses. Lär väl bli sugen som fan jag med. Ditt fel om jag gör inbrott på ICA för att sno entrecote! :P

Haha! Samma här!
  • Disa35
    flygrl skrev 2020-04-13 22:24:44 följande:
    Jo, miljonsvenskan fyller väl en funktion MEN till skillnad från va jag hör experter säga typ i TV så är det många av oss som får problem med vanliga svenskan. Jag har tränat i flera år nu på mer normal svenska och är glad att mitt språk har utvecklats. Det handlar inte om att förneka var jag kommer ifrån utan att jag vill kunna funka bra i samhället i stort och även kunna studera vidare.

Men visst, det är ju en sorts dialekt och svenskar härute snackar också ofta sådär. Dom mer extrema varianterna kallas lite elakt wiggers.

Det är en riktig liten djävel i kattförklädnad du har därhemma ha ha. Tur hon överlevde det där iaf. Jag strök dijonsenap på vissa sladdar jag inte ville min katt skulle gnaga på och det fick henne att sluta som tur va. Katter hatar senap!

Självklart är det skillnad på Auschwitz och Karolinska. Verkligen ingen vettig jämförelse. På Karolinska och andra svenska sjukhus gör man trots kaos sitt bästa för att rädda liv medans nazisterna tvärtom försökte släcka så många liv dom kunde. Stor skillnad! :/

Tack för tipset om Kitchen nightmares!

Det kommer alltid finnas människor som romantiserar diktaturer. Ibland kanske för dom glömt hur det va, ibland för dom själva inte tillhörde dom som förföljdes. Trist fenomen tycker jag.
    Disa35 skrev 2020-04-13 08:00:20 följande:

Finns en massa intressant i Norge, t ex Hell. Är Gods Expedition, enligt skylt på tågstation

Kul namn! Låter tufft men klokt att logga ur ibland och göra nåt completely different.
    Wiggers? Var kommer det ifrån? Låter som amerikansk engelska - nu blir jag väldigt nyfiken

Tänkte inte på det där med senap, fast den hade kanske blivit grillad av strömmen...jaja, katt överlevde.
    Vad har du för en katt?

Okej, det där blev rejält fel, men jag ska försöka förklara hur jag menar:
    När det där dokumentet från Socialstyrelsen läckte ut blev det milt sagt ett himla liv; det talades om utrensning av människor och att vissa inte skulle få vård.
    Och även om man försökte förklara att det var inte tal om någon utrensning och att sådana här beslut tas inom vården varenda dag, så kvarstod faktum; en del människor väljs bort för vård.
    Det är tungt att prata om, för i en del fall väljs patienter bort - i det här fallet för att de inte bedöms få tillräckligt mycket gott ut av behandling (de är enkelt uttryckt för gamla och/eller för sjuka för att det ska vara lönt). Och det är ansträngande för kroppen med livsuppehållande vård.
    Det är en grym realitet som inte går att komma ifrån, och som tynger mitt hjärta att diskutera ibland.

Varsågod, finns jättemycket guld att hämta

Vet du, på ett sätt kan jag faktiskt förstå att de gör det; på sätt och vis var livet mycket enklare. Allting var avgjort, man hade bostad och sjukvård och skola och jobb, och hade man inget jobb fick man ett av staten. Man behövde inte göra så mycket själv, man kunde bara inrätta sig i ledet och ta det lugnt.
    Och visst, de som levde gott längtar också tillbaka, en del av dem - det är bl a därför det är besvärligt att bli av med ryssvänliga partiet i parlamentet

Jag är väl lite av masochist kanske - men det håller som sagt hjärnan i trim. Fast ibland får man ta pauser, annars blir man tokig
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-04-13 21:55:23 följande:
    Jag gillar se nån Bondfilm då och då men avstår gärna dom senaste med Daniel Craig även om jag sett flera av dom. Pierce Brosnan är helt ok tycker jag men roligast är nog dom riktigt gamla från typ 60-80-tal.

Jag tycker egentligen om allt på Lidl och även korvarna och köttpåläggen som jag tycker håller högre klass än på ICA eller Coop. Enda nackdelen är ju att dom inte har allt man behöver så man måste alltid komplettera med typ ICA. På ICA hittar jag allt så har jag ont om tid skippar jag Lidl.

Oxfilé är ju väldigt gott. Får gärna va rätt blodig för min del, absolut inte överstekt. Lammstek är också kanongott med sin egen karaktär och passar till påsk.

Jag älskar god mat, både på hemmaplan och när jag reser. Att prova lokal mat måste man göra när man är utomlands. Det är också ett sätt lära känna ett land och en kultur. Förutom oftast jävligt gott!

Som jag skrev så är honung liksom Nutella i första hand smörgåspålägg för mig.

Va jag gör för godsaker? Menar du typ bakverk?

Blir tyvärr inte att jag gör så mycket sånt men som vanligt blir det en mix av svenskt och venezolanskt/cubanskt och lite annat. Torta negra är typiskt venezolanskt och mamma och jag bakar den tillsammans.

Du själv då?
    Mortiscia80 skrev 2020-04-13 09:49:33 följande:

Det kan vara så att jag har en liten gul badanka bakom en bokhylla. Kanske till o med två. Så nu vet ni det.

Då vet vi. Har antecknat det nu.
    Lidl har fortfarande billig oxfilé! 189:-/kg är ju otroligt bra pris :) Men lammstek måste jag prova någon dag, kan vara kul med något nytt!

Ja mat är verkligen en av höjdpunkterna när man är ute och reser! :D Längtar tills vi kan börja ge oss iväg igen, antagligen inte i år då förstås.

Ja precis, det var bakverk jag tänkte på :) Här blir det inte så mkt sånt men ibland får man sina ryck x) Just nu är jag sugen på en paj, hemmagjorda bullar eller små cupcakes med frosting :)

Googlade på torta negra, ser gott ut :D Lite som en engelsk fruktkaka.
  • Mortiscia80
    LukeStairwalker skrev 2020-04-13 22:02:26 följande:
    Haha! Jag har inte provat själv, jag brukar lyssna på Spotify medans barnen springer runt och jagar pokemons. Men det är säkert kul, jag vet flera vuxna som spelar. 
    Jag har varit välllldigt anti mot Pokémon Go en tänkte att man kan ge det en chans. Det kan vara en kul grej på långpromenaderna med junior :)

Svägerskan (och en f.d. kollega) kör istället med Geocaching, det verkar också lite spännande :)
  • Litenmenhård

Whattup? .

• Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-04-13 22:41:38 följande:
    Ta nåt och svara på vetja!
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 07:58:12 följande:

På tal om ingenting. Visste ni att världens ände finns? Den ligger i Norge. Min kompis var där, men han blev besviken. Det var bara en skylt som det stod "Världens ände" på och en massa berg.

Nån speciell anledning det kallas så?

Mina föräldrar har förresten en hjärtformad skylt på toa/badrumsdörren som det står ?Ändstation? på. Lite Göteborg style eller hur? Tror man ska hålla behörigt avstånd till rovdjur av den storleken och kalibern. Finns bättre lekkamrater. :/
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 09:18:40 följande:

Torsten kom på ett rim han tyckte var bra:

I wanna kill Buffalo Bill, but still, I ain't got no skills so I run for the hills, eating my purple pills.

Purple pills? Hänger han mycket med Eminem? :P

Finns Torsten på Spotify?Va det Hon som ringde?
    Litenmenhård skrev 2020-04-13 15:45:16 följande:

Spinner den mycket? .

Det här är tredje filmen i filmserien. Caspian och skeppet Gryning. Gillar de andra två delarna lite bättre, men den här är också bra. .

Ja, hon spinner mycket. Och snarkar ibland när hon sover. Vi har det jättegosigt ihop!

Som sagt har bara läst några av böckerna. Dom är f.ö. en allegori eller va det heter på Bibeln.
    Jo, det är lite Göteborgs style över det. .

Han tror att han är Eminem ibland, haha. Nej, han finns inte på spotify. Tack och lov. :-P.

Aww mysigt med en sån katt ju. .

Det visste jag inte att den var, men bra är den i alla fall. Brukar alltid böla i slutet. .
  • Litenmenhård

BTW. Wiggers är vita som låtsas eller vill vara svarta och pratar som de svarta. Ungefär som Torsten gör.

• Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-04-14 17:05:10 följande:

BTW. Wiggers är vita som låtsas eller vill vara svarta och pratar som de svarta. Ungefär som Torsten gör.

Aha, tack Har du koll på var ordet har sitt ursprung också?
Svar på tråden Här är vi alla vänner.