• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-04-12 10:11:24 följande:
    Det låter iofs rätt allvarligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Undantagstillst%C3%A5nd
    Jag läste lite om det, men jag fattade inte mycket. Det stod om restriktioner och inskränkningar på människors rättigheter, men vad innebär det i praktiken?
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-04-12 10:11:11 följande:
    Det gjorde inte jag heller, har det visat sig.

Alltså, jag har alltid tänkt typ filmer som handlar om andra världskriget:
    Jämmer och elände och dystopi, militärfordon som kör lååångsamt längs tomma stadsgator, eller längs stadsgator kantade av moltysta, spända folksamlingar, och någon som skriker i en megafon att den som inte lyder order blir skjuten.
    Hotfulla vakter med automatkarbiner utposterade överallt, igenspikade skyltfönster, flyglarm lite då och då, ändlösa brödköer och liknande.

Men här är livet mer eller mindre som vanligt.
    Enda skillnaderna är inga turister, Gamla Stan är tystare och polisen kör omkring och påminner via megafon om att hålla avstånd och att folksamlingar är förbjudna.

Det här det hela, för min del åtminstone - det är en väldigt diskret form av undantagstillstånd.
    Jo, jag tänker också på andra världskriget när jag hör undantagstillstånd, men jag vet fortfarande inte vad det innebär.
  • Mortiscia80
    Disa35 skrev 2020-04-12 10:19:24 följande:
    Jo, det var nog därför jag inte fattade det - det är liksom inte tillräckligt dramatiskt, eller vad man ska säga.
    Nej precis! Svårt att föreställa sig, helt klart.
    Litenmenhård skrev 2020-04-12 10:15:48 följande:
    Jag läste lite om det, men jag fattade inte mycket. Det stod om restriktioner och inskränkningar på människors rättigheter, men vad innebär det i praktiken?

T ex så skulle säkert polisen ha rätt att ingripa och upplösa folksamlingar där Disa35 befinner sig.

Andra exempel: Påtvingat utegångsförbud vissa tider på dygnet där polisen patrullerar gator för att se så det efterföljs. Neka folk att resa mellan städer, med vägbommar och militärvakt. Neka folk att resa in och ut ur landet, t ex via flygplatser eller tågstationer.

Sedan har vi ju England också: https://www.dn.se/nyheter/varlden/katrine-marcal-britterna-lever-i-ett-undantagstillstand/

Och New York: https://www.expressen.se/nyheter/delstaten-new-york-utlyser-undantagstillstand-efter-coronautbrott-/

Så det kan vara stora eller små inskränkningar.
  • Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-04-12 10:16:42 följande:
    Jo, jag tänker också på andra världskriget när jag hör undantagstillstånd, men jag vet fortfarande inte vad det innebär.
    Om jag har förstått det hela rätt så innebär undantagstillstånd att regeringen kan fatta snabba beslut som inskränker människors fri- och rättigheter, och detta utan att gå den vanliga vägen via omröstning i parlamentet.

De kan t ex bestämma att alla affärer utom mataffärer och apotek ska stängas, att man inte får vistas utomhus, att den som återvänder från någon annanstans ska sitta i karantän si och så länge, att man inte får utöva sin religion i offentlig miljö, osv.

Gubben säger att Lettlands regering kan göra mer än vad de har gjort, men att det inte behövs eftersom alla följer råden och förbuden som gäller.
    Att alla gör det har en mycket sorglig bakgrund; många har Sovjettiden levande i minnet, och den som inte lydde den gången löpte hög risk att skickas iväg till Sibirien och aldrig komma tillbaka.
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-04-12 10:28:39 följande:

T ex så skulle säkert polisen ha rätt att ingripa och upplösa folksamlingar där Disa35 befinner sig.

Andra exempel: Påtvingat utegångsförbud vissa tider på dygnet där polisen patrullerar gator för att se så det efterföljs. Neka folk att resa mellan städer, med vägbommar och militärvakt. Neka folk att resa in och ut ur landet, t ex via flygplatser eller tågstationer.

Sedan har vi ju England också: https://www.dn.se/nyheter/varlden/katrine-marcal-britterna-lever-i-ett-undantagstillstand/

Och New York: https://www.expressen.se/nyheter/delstaten-new-york-utlyser-undantagstillstand-efter-coronautbrott-/

Tack, då förstår jag. .
  • Litenmenhård
    Disa35 skrev 2020-04-12 10:31:22 följande:
    Om jag har förstått det hela rätt så innebär undantagstillstånd att regeringen kan fatta snabba beslut som inskränker människors fri- och rättigheter, och detta utan att gå den vanliga vägen via omröstning i parlamentet.

De kan t ex bestämma att alla affärer utom mataffärer och apotek ska stängas, att man inte får vistas utomhus, att den som återvänder från någon annanstans ska sitta i karantän si och så länge, att man inte får utöva sin religion i offentlig miljö, osv.

Gubben säger att Lettlands regering kan göra mer än vad de har gjort, men att det inte behövs eftersom alla följer råden och förbuden som gäller.
    Att alla gör det har en mycket sorglig bakgrund; många har Sovjettiden levande i minnet, och den som inte lydde den gången löpte hög risk att skickas iväg till Sibirien och aldrig komma tillbaka.
    Ok. Skönt att det finns någon som kan förklara det på ett vettigt sätt. .
  • Disa35
    Mortiscia80 skrev 2020-04-12 10:28:39 följande:

Det kan polisen göra här, ja, och det gör de - men de får inte skjuta folk hur som helst, som i Filippinerna eller Nigeria. De får i första hand nöja sig med att skälla och skriva ut böter (och det har de gjort).

Här är som sagt ganska små inskränkningar, och jag tror att det kan bero delvis på sittande president; han är jurist och har jobbat länge vid EU-domstolen i Strasbourg. Så åtminstone det här med juridik och lagar har han koll på och respekt för.
  • Disa35
    Litenmenhård skrev 2020-04-12 10:35:11 följande:
    Ok. Skönt att det finns någon som kan förklara det på ett vettigt sätt. .
    Med reservation för att jag upplever en väldigt mild form av undantagstillstånd, och att jag är novis på området.

Man kan gå mycket hårdare fram - det gör man i grannlandet Ryssland - med hänvisning till undantagstillståndet.
    Och det skulle inte förvåna mig alls om vi får se en mycket tragisk utveckling i Ungern.

Men som sagt, här i Lettland brukas det med måtta och sans.
  • Mortiscia80
    Disa35 skrev 2020-04-12 10:40:05 följande:
    Det kan polisen göra här, ja, och det gör de - men de får inte skjuta folk hur som helst, som i Filippinerna eller Nigeria. De får i första hand nöja sig med att skälla och skriva ut böter (och det har de gjort).

Här är som sagt ganska små inskränkningar, och jag tror att det kan bero delvis på sittande president; han är jurist och har jobbat länge vid EU-domstolen i Strasbourg. Så åtminstone det här med juridik och lagar har han koll på och respekt för.
    Ja hur efterföljderna ser ut beror mycket på var man befinner sig. Böter och på sin höjd frihetsberövande, beroende på situationen också, det är vad jag kan tänka mig i de flesta demokratiska västerländerna.

Man får hoppas att det inte behövs fler inskränkningar än som det ser ut nu!
Svar på tråden Här är vi alla vänner.