• Anonym (Spegeln)

Är MIN man otrogen?

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

• Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Anonym (man)
    Anonym (man) skrev 2020-03-19 11:43:36 följande:
    1) Det psykologerna snackar om är hur man kommer över en kris av den magnituden, hur man kommer vidare, de säger inte ett skit om att det måste ske med sin partner. Komma vidare är INTE samma sak som att stanna kvar. Med komma vidare syftar man på den personliga krisen INTE förhållandet. Sluta förvanska saker, det är jävligt cyniskt.

2) Nej TS vet inte bäst, faktum är att ingen jävel som precis hamnar i en sån situation vet ett skit om hur man ska hantera en sån situation eftersom ett sånt svek ofta sänker en människa helt och hållet, och man vinglar omkring som en boxare som precis fått en fet smäll. TS kommer veta bäst när hon kommit över sin kris, när hon kommit till nyorienteringsfasen, men hon är inte där än.

3) Alla här VET redan att TS gör som hon vill, eller tror du på fullt allvar att folk här tror att vi kommer kunna tvinga TS att göra som vi vill? Hur fan ska det ske, ska vi kräla ut ur hennes skärm och lixom hålla fast henne? Det vi alla här gör är att vi säger vad vi TYCKER hon borde göra och det inkluderar dig.
    Tillägg till punkt nr 2:

Eftersom hon just nu vinglar omkring ur balans så är hon väldigt sårbar och lätt duperad. Och om hennes man är den enda hon kan snacka med så är det jävligt lätt att hon går på en massa BS. Därav vikten av att ha människor som hon kan lita på, som inte har en egen agenda att prata med som kan ge henne objektiva råd med HENNES bästa och inte sitt eget bästa i fokus. Hennes man är INTE rätt person för det eftersom han dels inte är att lita på och har en egen agenda.

Så det bästa hon kan göra egentligen är att ta en timeout från hela skiten och inte ta något beslut åt något håll tills hon återgått sin balans och kan börja se klart igen.
  • molly50
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-19 09:43:04 följande:

Återigen vill jag påminna om att det är fel att bara utgå från sig själv och sedan försöka påverka TS att begå handlingar eller fatta livsavgörande beslut.

Bara för att man själv (tror sig) aldrig kunna gå vidare efter något sådant så har man ingen rätt att döma ut TS eller någon annans möjligheter att gå vidare.

Det är självfallet inte lätt att förlåta vare sig en liten eller en långvarig otrohet.
    Därför kan det vara viktigt och bra att känna till att en del mycket erfarna psykologer eller terapeuter säger att man måste inte förlåta allt.
    Man kan finna andra verktyg och sätt att på ett mycket framgångsrikt sätt gå vidare.

Dessutom tycker jag det återigen är viktigt påminna TS och andra att TS själv givetvis alltid vet bättre,
    och har större rätt att själv få bestämma över sitt öde,
    än en samling skribenter i en tråd på nätet. Jag själv inberäknad bland dessa skribenter.

Jag förstår hur du tänker och jag kan delvis hålla med.
    Men samtidigt så är det ju inte alltid som man vet bäst själv hur man ska agera när man befinner sig mitt i en kris.
    Och då kan det vara bra att prata med andra som själva inte är berörda men som själva har erfarenheter av det man går igenom.
    TS ska inte fatta ett beslut nu,tycker jag.
    Det ska hon göra när hon tagit sig igenom den värsta chockfasen och börjar se ljuset i tunneln.
    Då är det lättare att se saken ur en annan synvinkel.
  • Anonym (Finns med dig som medmänniska)
    molly50 skrev 2020-03-20 09:08:59 följande:

Jag förstår hur du tänker och jag kan delvis hålla med.

Men samtidigt så är det ju inte alltid som man vet bäst själv hur man ska agera när man befinner sig mitt i en kris.

Och då kan det vara bra att prata med andra som själva inte är berörda men som själva har erfarenheter av det man går igenom.

TS ska inte fatta ett beslut nu,tycker jag.

Det ska hon göra när hon tagit sig igenom den värsta chockfasen och börjar se ljuset i tunneln.

Då är det lättare att se saken ur en annan synvinkel.

Klokt! Gillar att du skriver det som vad du tycker (eller som tips) och inte som ska göra. Kanske andra också gjort det och det är fint isf.

Hoppas vi får höra av dig igen ts. Vi är flera som bryr oss om dig och hur du har det. Du behöver inte skriva så mycket, varje litet livstecken från dig betyder mycket för mig/oss

Kramar till dig och alla välvilliga själar här
  • molly50
    Anonym (Finns med dig som medmänniska) skrev 2020-03-20 09:36:35 följande:
    Klokt! Gillar att du skriver det som vad du tycker (eller som tips) och inte som ska göra. Kanske andra också gjort det och det är fint isf.

Hoppas vi får höra av dig igen ts. Vi är flera som bryr oss om dig och hur du har det. Du behöver inte skriva så mycket, varje litet livstecken från dig betyder mycket för mig/oss

Kramar till dig och alla välvilliga själar här
    Tack! 

Jag tycker inte att man ska tala om för andra vad de ska göra. 
    Det beslutet kan bara de själva ta.
    Men att försöka ge tips och råd kan vara bra när personen känner sig osäker.
    Det kan ju vara svårt att ta beslut när man befinner sig mitt i värsta chockfasen.
    Vilket jag tror att TS gör nu. Även om hon verkar resonera på ett klokt sätt.
  • Anonym (My)

Beklagar det helvete du tvingas går igenom. Jag var där för två år sedan och känner så väl igen alla känslor du beskriver. Mitt i all panik hittade jag en sida med ett forum och människor som befinner sej i exakt samma situation eller har varit där. Den sidan blev min livlina under hela processen. Skilsmässa.se heter den. Låter dramatiskt men det kanske kan hjälpa dej att bolla med andra som vet hur det är.

Och du, berätta för din syster. Du kommer gå sönder annars.

• Anonym (man)
    molly50 skrev 2020-03-20 09:43:14 följande:
    Tack! 

Det kan ju vara svårt att ta beslut när man befinner sig mitt i värsta chockfasen.
    Iof är det ju det vi alla gjort från första början, kommit med förslag om vad just var och en av oss tycker hon borde göra. Att vissa sen inte gillar andras råd och börjar gnälla om att man håller på och "talar om för andra vad de ska göra" eller "tvingar" är ju vad som gett upphov till diverse bisarra konversationer.

Jag tror alla här är medvetna om att TS i slutändan är den som själv bestämmer vad hon vill göra, ingen av oss kan tvinga henne till någonting.
  • Anonym (man)
    molly50 skrev 2020-03-20 09:43:14 följande:
    Tack! 

Iof är det ju det vi alla gjort från första början, kommit med förslag om vad just var och en av oss tycker hon borde göra. Att vissa sen inte gillar andras råd och börjar gnälla om att man håller på och "talar om för andra vad de ska göra" eller "tvingar" är ju vad som gett upphov till diverse bisarra konversationer.

Jag tror alla här är medvetna om att TS i slutändan är den som själv bestämmer vad hon vill göra, ingen av oss kan tvinga henne till någonting.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-19 11:23:30 följande:

Fy f_n rent ut sagt vilken smörja DU skriver!!!

Bara för att DU själv aldrig skulle kunna ha förmåga och styrka att gå vidare efter något sådant så har DU ingen rätt att döma ut TS eller någon annans möjligheter att gå vidare.

Du är nog den nesligaste, mest fördömande, mest människofientliga och den bittraste personen som skriver i alla dessa otrohetstrådar.

RF eller Admin borde lägga in en automatisk varningstext som kommer fram automatiskt varje gång som du postar dina vidriga människofientliga inlägg fyllda med svordomar och rent dravel.

Vilket otrevligt inlägg. Det är ju skillnad på att kritisera ett inlägg och komma mer personliga påhopp. Kanske att du ska ha en varningstext? Naturligtvis har du ingen aning om vem som sitter bakom ett anonymt alias, märkligt att påstå det. Tycker dessutom inte att hans inlägg är något att explodera över. Var väl ändå bra märkligt av den som citerades att lova att de sakerna han/hon gjorde till en människa i kris. Personer som du kanske inte ska befinna sig på allmänna forum? Än mindre ge råd till andra i kris, med tanke på att du inte verkar vara särskilt balanserad alls.
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2020-03-20 15:16:50 följande:

Absolut! Men den jag citerade kanske har sett någon som har talat om vad TS ska göra. Inte vad de tycker att hon ska göra,utan vad hon ska göra.
    Och kanske är det det som h*n har reagerat på.
  • Anonym (Spegeln)

Lite uppdatering från mig.

Jag lever och jag tror själva chocken börja lägga sig då jag känner mig mer arg och besviken nu än ledsen. Klart jag fortfarande är ledsen. Men jag är nästan förbannad för det han utsatt oss för. Redo att splittra vår familj.

Vi har beslutat att fortfarande ha gemensam ekonomi samt att han kommer hem på måndag, men att vi kommer sova i separata rum. Har dock inte bestämt vems rum men gissar på att det är smidigast att ta lillens då det är lättast att natta i min säng utan frågor om varför.

Anledningen till att han kommer hem, är för att jag vill prova på hur det känns. Om jag har känslor kvar och att jag vill fortsätta våra liv tillsammans. Eller om det helt enkelt inte går för att tilliten inte kommer att kunna byggas upp. I dags läget litar jag inte alls på honom, har man kunna ljugit i tre år så är man mer lr mindre expert på att fortsätta. Men som sagt, det är lite därför jag vill ha hem honom för att se om det går att bygga nytt.

Skulle det inte gå så är vi eniga om att vi båda flyttar då hyran för mig blir för hög och han känner att han då vill börja om från början. Vi har även pratat om att vi ska försöka få tag på lägenheter någorlunda nära varandra så barnen kan gå kvar i skolan/förskolan utan att behöva både flytta och byta klass.

Det känns... vet inte ens vad det känns. Konstigt.. Jag är rädd, rädd för att jag försöker, och sen att han kommer krossa mig igen.. OM jag nu kommer så långt att det fungerar och att jag kan bygga upp min tillit såpass att förhållandet fungerar.

Finns det kärlek kvar från min sida?

Jag kanske är galen som ens utsätter mig själv för detta. Jag vet inte.

Min syster berätta att hennes bästakompis sambo varit otrogen EN gång på fyllan. Hon gjorde slut och flyttade ut. Och han valde då att fortsätta sitt snedsteg med tjejen han va otrogen med. Med ett snedsteg och hon lämna. Fanns det någon kärlek mellan dom? Eller var hon smart nog att dra för att inte bli sårad ännu en gång?

Lördag och vi ska burra ner oss i soffan jag och barnen. Trevlig lördag!

Svar på tråden Är MIN man otrogen?