• Majja86

Inkludera barnen och erkänna

Hej!

Har en fråga till alla er som lever eller är tillsammans med någon annan än barnets förälder!

Har sedan 1 år och 6 månader varit tillsammans med en kille som har 2 barn, med olika mammor! I början så hette de ?Jag vill va säker på oss innan jag blandar in barnen och de utvecklar förtroende för någon de kanske inte håller med? visst de köper jag!

2019 i april flyttade vi ihop, i hela 4 månader innan han kasta ut mig, och tog en paus... Sedan efter ett par dagar ifrån varandra så kom han på att jo han ville ju va tillsammans med mig! Nu 5 månader senare så är vi tillsammans men att inkludera barnen igen eller ens erkänna att han är i ett förhållande är omöjligt!!! Nu ?vill han va säker på att vi aldrig kommer bråka, att vi verkligen håller i framtiden? och jag börjar tröttna nu!!

Vi har de jättebra under veckorna, sover tillsammans varje natt, och umgås helgerna han är barnledig, men så kommer barnhelgen ytterligare en vecka går och psyket tar mer stryk...

Är detta normalt? Hur lång tid kan han begära? Hur länge ska man stå ut? Och hur går man vidare från detta helt absurda förhållande enligt mig?

• Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 10:52:05 följande:
    Du tycker det ja. Men hon vill inte ha med dig att göra. Det är bara så det är. Det spelar ingen roll vad du tycker, hon håller inte med dig. Och hon har faktiskt rätt till sin åsikt lika mycket som du har rätt till din. Hon har förmodligen också tusen skäl till varför hennes åsikt är korrekt. 

Att du inte tycker om din systersons pappa är nog lite mer överkomligt för dig än det är för henne att hennes barn ska behöva vistas med dig i sitt hem. Din systerson är din systers ansvar. Inte ditt ansvar. Den här mamman som inte gillar dig, hennes barn är hennes ansvar. 

Jag säger inte detta för att vara taskig mot dig eller för att försvara henne men rent krasst så är det lite skillnad. 

Jag tycker att du ska försöka släppa fokus på vad hon gör och koncentrera dig mer på vad din s k man gör och inte gör. 
    Lite skumt är det att försvara handlingar som handlar oim att exkludera. Ingen har påstått att TS och exet ska vara bsäta vänner, men om de skiter i varandra osv hela tiden och exet jobbar stenhår för att mobba ut TS som mest tänke rpå hushållsarbetet - ja, då förstår jag snubbe som blir pressad och behöver markera sitt space. Att han varit hemlig med TS handlar väl bara om att hans galna gränslösa ex inte ska förstöra hela hans familj...

Har man bonusrelationer ska man inte skita i varnadra eller mobba bort någon. Det gäller att bete sig schysst, det verkar inte vara fallet här. 

https://mama.nu/mamaliv/7-tips-till-dig-som-lever-i-bonusfamilj-eller-snart-ska-bilda-en/

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/vanligt-att-kanna-utanforskap-i-bonusfamilj-lat-ocksa-bonusforaldern-bestamma-i
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 11:50:21 följande:

Nu ska du inte tala innan du vet vems ansvar min systerson är!

Jag har själv tagit hand om honom i 5 år då min syster är avliden!

Jag tog hand om precis allting för att hans pappa är lika inkompetent som förälder som pappans tjej är!

Absolut så är barnens ens ansvar de säger jag ingenting om.. Hon har säkert sina egna tankar och tycker att hon har rätt!

Men JAG anser att man dömer inte en människa man inte känner, man sätter inte bara en stämpel på en människa utan att ha en jävligt god anledning!

Men det är jag och mina tankar!!!

Men jag har heller aldrig velat ta någons roll heller, och jag kan be om ursäkt för att jag vill att de ska va snyggt och städat, att de ska finnas mat! Absolut, om någon anser att jag är totalt dum i huvudet som tänker på barnen i första hand än mig själv eller andra vuxna människor så absolut!!!

Men nu handlar inte tråden om hur nått ex behandlar mig heller!! Jag skiter fullständigt i henne, de är inte henne jag ska leva med! Men hennes barn ska eventuellt vistas under någon helg med mig, men å andra sidan så får inte farmorn heller träffa sitt barnbarn så jo jag tycker nog att hon har lite skevt synsätt på människor!!!!

Men det är faktiskt du som tar upp hur hon beter sig. Och jag ber om ursäkt och beklagar din systers bortgång.

Det är ändå så att hur du anser att en annan människa borde bete sig kommer inte att skapa någon förändring utan vilka gränser du väljer att sätta kring dig själv. Du har ju satt gränser nu och jag håller tummarna för att du fortsätter med det.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:09:07 följande:
    Lite skumt är det att försvara handlingar som handlar oim att exkludera. Ingen har påstått att TS och exet ska vara bsäta vänner, men om de skiter i varandra osv hela tiden och exet jobbar stenhår för att mobba ut TS som mest tänke rpå hushållsarbetet - ja, då förstår jag snubbe som blir pressad och behöver markera sitt space. Att han varit hemlig med TS handlar väl bara om att hans galna gränslösa ex inte ska förstöra hela hans familj...

Har man bonusrelationer ska man inte skita i varnadra eller mobba bort någon. Det gäller att bete sig schysst, det verkar inte vara fallet här. 

mama.nu/mamaliv/7-tips-till-dig-som-lever-i-bonusfamilj-eller-snart-ska-bilda-en/

svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/vanligt-att-kanna-utanforskap-i-bonusfamilj-lat-ocksa-bonusforaldern-bestamma-i
    Ja, men det är ju likväl bara "snubben" som kan hantera det. Det är han som står mittemellan och det är han som gör valet att exkludera sin tjej för att undvika obekväma situationer för sig själv. Det är lättare för honom att skylla på att tjejen måste vara hemlig av olika anledningar än att gå in i en konflikt med sitt barns mamma. Och hans tjej har ju hitintills snällt funnit sig i det. Han gör det som är enklast för honom själv.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:17:39 följande:
    Ja, men det är ju likväl bara "snubben" som kan hantera det. Det är han som står mittemellan och det är han som gör valet att exkludera sin tjej för att undvika obekväma situationer för sig själv. Det är lättare för honom att skylla på att tjejen måste vara hemlig av olika anledningar än att gå in i en konflikt med sitt barns mamma. Och hans tjej har ju hitintills snällt funnit sig i det. Han gör det som är enklast för honom själv.
    Det var ju sant men också ett förenklat sätt att se på det och lägga precis allt ansvar på snubben. TS vill ha snubben, pyssla i hushållet och så vill hon ha nära relation med snubbens barn och så vill hon skit i exet. Hon kanske behövde ta ansvar för att ta en lite lättare roll i hushållet, att vara bonusmorsa med lite disans, stötta snubben med balansgångne och med honom ha en enad fron mot exets gräsnlösa mobbning. Hon borde ta ansvar för sig själv, vad hon vill och kan jämka och i vilken hastighet. Hon ska varken vara dörmmatta/hushållslav (som ingen bett henne vara) eller dominera och ta över som totalmorsa i den bonusfamiljen.

TS och snubben eller bara snubben borde ta ett rejält snack om integritet och gränse rmed exet. Exet bestämmer i sit thushåll men kan inte ha så mycket att säga till om hemma hos sitt ex. Snubben är vuxen och kan nog ta hand om ungar bättre än den där elaka ex.

Exet är den som har mest ansvar av alla här. Hon klampoar in på snubbens privatlig, joxar med barnen och massor av hot/list/konstigheter för at tmobba ut TS som bara vill diska och städa och vara mamma åt exets barn. Nu raljerar jag lite för att göra poäng.

Det är väldigt lätt att skylla allt ansvar på ena könet i det här trådarna. Som om vi levde på 1700-talet då vi killa hade ansvar för det mesta. Så är det inte längre. T o m på 1700-talet hade en galen ex inte fått göra så här, lägga sig i en annan familjs vardag och få sin ex-snubbes nya kärlek att behöva smyga..
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:17:39 följande:
    Om jag var snubben skulle jag be båda kvinnorna att backa rejält. Barnen måste gå först. De borde nog skyddas psykiskt från åtminstone det galan exets skumma värderingar. Hon låter ju inte riktigt sund. 

Det ska till väldigt bra kärlek för att hålla kvar mig om jag var snubben. Hushållsarbetet skulle jag inte ge mycket för. Bättre om man samsas om det och lär ungarna delta än att ha en tjej som totalservar. Låter ju som på min gammelmorfars tid...
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:31:48 följande:
    Det var ju sant men också ett förenklat sätt att se på det och lägga precis allt ansvar på snubben. TS vill ha snubben, pyssla i hushållet och så vill hon ha nära relation med snubbens barn och så vill hon skit i exet. Hon kanske behövde ta ansvar för att ta en lite lättare roll i hushållet, att vara bonusmorsa med lite disans, stötta snubben med balansgångne och med honom ha en enad fron mot exets gräsnlösa mobbning. Hon borde ta ansvar för sig själv, vad hon vill och kan jämka och i vilken hastighet. Hon ska varken vara dörmmatta/hushållslav (som ingen bett henne vara) eller dominera och ta över som totalmorsa i den bonusfamiljen.

TS och snubben eller bara snubben borde ta ett rejält snack om integritet och gränse rmed exet. Exet bestämmer i sit thushåll men kan inte ha så mycket att säga till om hemma hos sitt ex. Snubben är vuxen och kan nog ta hand om ungar bättre än den där elaka ex.

Exet är den som har mest ansvar av alla här. Hon klampoar in på snubbens privatlig, joxar med barnen och massor av hot/list/konstigheter för at tmobba ut TS som bara vill diska och städa och vara mamma åt exets barn. Nu raljerar jag lite för att göra poäng.

Det är väldigt lätt att skylla allt ansvar på ena könet i det här trådarna. Som om vi levde på 1700-talet då vi killa hade ansvar för det mesta. Så är det inte längre. T o m på 1700-talet hade en galen ex inte fått göra så här, lägga sig i en annan familjs vardag och få sin ex-snubbes nya kärlek att behöva smyga..
    Det var ju en lite väl svartvit bild du målar upp. Det är mannens ansvar att sätta gränser mot sitt ex och det är majjas ansvar att sätta gränser mot sin s k man.

Han är den som har valt exet och att skaffa barn med exet. Han har sedan valt att bli tillsammans med majja och bjuda in henne i sitt liv. Han har sedan gjort andra mer tveksamma val. Majja kan välja om hon accepterar hans val eller inte. Hon kommer aldrig att kunna tvinga honom att sätta gränser mot exet men hon kan välja vilka gränser hon vill låta andra behandla henne själv.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:41:08 följande:
    Det var ju en lite väl svartvit bild du målar upp. Det är mannens ansvar att sätta gränser mot sitt ex och det är majjas ansvar att sätta gränser mot sin s k man.

Han är den som har valt exet och att skaffa barn med exet. Han har sedan valt att bli tillsammans med majja och bjuda in henne i sitt liv. Han har sedan gjort andra mer tveksamma val. Majja kan välja om hon accepterar hans val eller inte. Hon kommer aldrig att kunna tvinga honom att sätta gränser mot exet men hon kan välja vilka gränser hon vill låta andra behandla henne själv.
    Tvärtom, det är du som ser det svartivtt genom att bara se snubbens roll och låta kvinnorna vara helt ansvarslösa, som om de var omyndiga typ.

Det är verkligen alla tre vuxnas roll att ta ansvar och bete sig schysst. TS kan vilja skita i exet och ha snbbens hem som sitt hushåll men just det har ju triggat att snubben (och med exets hot och påverkan i familjen) bett TS att backa. 

Naturligtvis har han valt exet som mamma och han har öven valt att vara ihop med TS och han har valt att be henne backa och var hemlig. Det är det som han behöver balansera och kanske förändra.

Men försök inte låtsas att de två vuxna kvinnorna inte har något ansvar alls, att de inte har ansvar om hur de hanterar den miljö som de vistas i där snubben och hans barn finns. 

Exet har väl också ansvar för att hon skaffad ebarn med snubben, hon valde väl honom med. Och TS har ansvar för at thon valt att ge sig in i detta helt och hållet.

Du skriver ju fullständiga självklarheter för att svarvitt försöka läaa allt ansvar poå snubben som står mitt i korselden mellan två rätt mysko kravställare. Tcker du att båda könen är jämställda i ansvar eller är det så att du jobbar för att återinför patriarkatet socialt och kanske även juridiskt?
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:57:05 följande:
    Tvärtom, det är du som ser det svartivtt genom att bara se snubbens roll och låta kvinnorna vara helt ansvarslösa, som om de var omyndiga typ.

Det är verkligen alla tre vuxnas roll att ta ansvar och bete sig schysst. TS kan vilja skita i exet och ha snbbens hem som sitt hushåll men just det har ju triggat att snubben (och med exets hot och påverkan i familjen) bett TS att backa. 

Naturligtvis har han valt exet som mamma och han har öven valt att vara ihop med TS och han har valt att be henne backa och var hemlig. Det är det som han behöver balansera och kanske förändra.

Men försök inte låtsas att de två vuxna kvinnorna inte har något ansvar alls, att de inte har ansvar om hur de hanterar den miljö som de vistas i där snubben och hans barn finns. 

Exet har väl också ansvar för att hon skaffad ebarn med snubben, hon valde väl honom med. Och TS har ansvar för at thon valt att ge sig in i detta helt och hållet.

Du skriver ju fullständiga självklarheter för att svarvitt försöka läaa allt ansvar poå snubben som står mitt i korselden mellan två rätt mysko kravställare. Tcker du att båda könen är jämställda i ansvar eller är det så att du jobbar för att återinför patriarkatet socialt och kanske även juridiskt?
    Det handlar inte om att han är man. Det handlar om att han står mittemellan. Ska jag upprepa? Han valde exet. Han valde att skaffa barn. Med exet. Han har valt att ta in majja. Han står mittemellan och han väljer det som är lättast för sig själv. Är det nån som är ett mähä så är det han, enligt mig är han det.

Sen tror jag inte att det är lätt att vara den som står mittemellan och ska få det att funka mellan alla parter men det är likväl hans ansvar. Som förälder och som den som bär med sig barn in i relationen.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 13:11:50 följande:
    Det handlar inte om att han är man. Det handlar om att han står mittemellan. Ska jag upprepa? Han valde exet. Han valde att skaffa barn. Med exet. Han har valt att ta in majja. Han står mittemellan och han väljer det som är lättast för sig själv. Är det nån som är ett mähä så är det han, enligt mig är han det.

Sen tror jag inte att det är lätt att vara den som står mittemellan och ska få det att funka mellan alla parter men det är likväl hans ansvar. Som förälder och som den som bär med sig barn in i relationen.
    Sant. Jag upprepar. Även hon valde snubbem. Även exet valde att skaffa barn. Med snubben. Även TS har valt att gå ihop med snubben.

Han står absolut mittemellan två gränslösa kvinnor som inte vill samverka det misnt amed varandra utan bara lägger ansvar på snubben. 

Alla människor väljer det som är lättast och bäst utifrån sin situation. Inte bara ansvarslösa män, utan även helt ansvarslösa kvinnor utan gränser. Människor gör så.

Det är inte lätt att vara snubben, det är sant. Jag upprepar. Vore jag honom skulle jag be båda kvinnorna som inte kan diskutera gränser, samverka med honom för barnens och alla deras bästas skull - jag skulle be dessa kvinnor backa rejält. 

Och de tär väl det han ser ut att göra nu. Förstår honom helt. Hoppas att han lyckas få det lugnare och lyckligare för sig själv och barnen.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 13:22:28 följande:
    Sant. Jag upprepar. Även hon valde snubbem. Även exet valde att skaffa barn. Med snubben. Även TS har valt att gå ihop med snubben.

Han står absolut mittemellan två gränslösa kvinnor som inte vill samverka det misnt amed varandra utan bara lägger ansvar på snubben. 

Alla människor väljer det som är lättast och bäst utifrån sin situation. Inte bara ansvarslösa män, utan även helt ansvarslösa kvinnor utan gränser. Människor gör så.

Det är inte lätt att vara snubben, det är sant. Jag upprepar. Vore jag honom skulle jag be båda kvinnorna som inte kan diskutera gränser, samverka med honom för barnens och alla deras bästas skull - jag skulle be dessa kvinnor backa rejält. 

Och de tär väl det han ser ut att göra nu. Förstår honom helt. Hoppas att han lyckas få det lugnare och lyckligare för sig själv och barnen.
    Varken majja eller exet står mittemellan. Exet vill inte ha kontakt med majja och behöver rent krasst inte ha det heller. Majja kan inte tvinga henne hur mycket hon än skulle vilja. Hon kan lika gärna ställa sig och banka sitt huvud i väggen än att försöka förmå exet att prata med henne. Det är mannen och exet som måste samarbeta kring deras gemensamma barn. Det borde också ligga i mannens intresse att samarbeta med majja så att de kan leva ett liv ihop som även funkar för henne. Men i stället för att stånga sitt huvud blodig över saker som majja tycker att andra borde göra så är det bättre att hon ser till att värna sina egna gränser. 

Ja, det är intressant att se hur "snubben" väljer att göra när det kommer gränser, inte bara från ena hållet utan även ifrån det andra hållet. 
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna