• Majja86

Inkludera barnen och erkänna

Hej!

Har en fråga till alla er som lever eller är tillsammans med någon annan än barnets förälder!

Har sedan 1 år och 6 månader varit tillsammans med en kille som har 2 barn, med olika mammor! I början så hette de ?Jag vill va säker på oss innan jag blandar in barnen och de utvecklar förtroende för någon de kanske inte håller med? visst de köper jag!

2019 i april flyttade vi ihop, i hela 4 månader innan han kasta ut mig, och tog en paus... Sedan efter ett par dagar ifrån varandra så kom han på att jo han ville ju va tillsammans med mig! Nu 5 månader senare så är vi tillsammans men att inkludera barnen igen eller ens erkänna att han är i ett förhållande är omöjligt!!! Nu ?vill han va säker på att vi aldrig kommer bråka, att vi verkligen håller i framtiden? och jag börjar tröttna nu!!

Vi har de jättebra under veckorna, sover tillsammans varje natt, och umgås helgerna han är barnledig, men så kommer barnhelgen ytterligare en vecka går och psyket tar mer stryk...

Är detta normalt? Hur lång tid kan han begära? Hur länge ska man stå ut? Och hur går man vidare från detta helt absurda förhållande enligt mig?

• Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna
  • Anonym (Sanna)
    Majja86 skrev 2020-01-30 07:51:26 följande:

För att det är inte jag som inte vågar erkänna, de är inte jag som vill hålla någon hemlig, de är inte jag som har en rosaskimrande bubbla om hur de ska vara!

Jag älskar honom och har alltid gett 100% och är som sagt villig i alla väder att kämpa för någon jag verkligen älskar istället för att släppa honom och ta nästa bästa!!

Men alla funkar olika.

Varför måste han erkänna? Du märker ju genom hans handlingar vad han vill. Det är ju när du begär av honom att han skall stå upp för dig som han börjar slingra sig och få dig att gå med på att ge honom lugn och ro, hålla dig tyst när någon ringer mm mm.

Menar du på allvar att den man du beskriver här i tråden skulle vara det bästa du kan få? Ursäkta, TS, men det tror inte jag. Du låter som en jättefin tjej som säkert skulle kunna träffa någon som skulle älska, stå upp för och uppskatta dig på det sätt som du förtjänar. Det du beskrivit i den här tråden är inte en sådan man.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 08:15:33 följande:

Det är ett märkligt fokus på snubben och om hushållsarbetet. Snubben och barnen är under rejäl press från ett ex som använder all list, skitsnack om rejäla gränser och fördolda hot helt i syfte att mobba bort TS ur hela familjebildningen. Det är ju där problemet ligger. Och jag får inte intrycket att snubben kräver massa service - han försöker ha ett bra hem för sina barn och han får elakheter från exet om han inkluderar TS mycket i sitt liv. Exets mobbning är problemet tillsammans med TS och snubbens oförmåga att snacka ihop sig. Och snälla TS, släpp tankarna om tacksamhet för hushållsarbete - ingen av oss som sysslar med mest markservice kan räkna med sånt - vi måste sätta våra gränser och lära de andra i familjen att göra en del. Är jag borta några dagar så ser det ut som faen hemma men de har ju inte svultit.. igår fick jag ene tonårsgrabben att hänga upp tvätt och den andre fixade middagen (men köket var en röra efteråt..) Morsan var och spontan-shoppade och kom hem sent..

Om han nu är under sådan hård press får han väl antingen släppa TS eller sätta ner foten för exet för han beter sig som en riktig skitstövel mot henne i nuläget och kräver saker av henne som han inte själv är villig att ge.

Han är en väl ändå vuxen man och inte någon stackars liten snubbe som du försöker få det till?

Och varför tycker du att hans beteende gentemot TS är OK när han blir sur för att hon inte stiger upp på morgonen så att han kommer iväg i tid, eller när han kommenterar att det är stökigt fast hon städar undan det hon dragit fram.

Men efter vad du skriver i slutet av det här inlägget låter det som att du är i samma medberoende som TS och verkligen tror att någon annan har rätt att bete sig på där mot dig också. Beklagar i så fall att du också lever i en osund relation.
  • Anonym (Sanna)
    Majja86 skrev 2020-01-30 08:27:05 följande:

Hade du läst hela tråden så har du läst om att jag har eget boende, men vi ses dagligen, jag sover till 99% hos honom när han är barnledig!

Nej, han kräver inte att jag ska städa, laga mat, diska, tvätta eller gå upp med honom, även om han uppskattar att jag går upp med han på morgonen så är de inget han kräver!

Han har aldrig bett mig sköta om hushållet heller utan de har jag gjort för att jag dels bodde med dem samt att jag varit arbetssökande och tycker väl att sitta framför en tv, dator hela dagarna inte ger mig mycket! Då kan jag lika gärna städa eller nått och känna mig ?nyttig?, detta med att bara sitta av tid är inget för mig!

Låta honom kontrollera vilka jag umgås med? Nej de skulle jag aldrig göra heller, jag umgås med vilka jag vill även om han tycker att de är jobbigt, han är som sagt välkommen att vara en del av mitt liv till 100%, sen om han vill ellwr inte är en annan fråga!

Jag är ingen liten hushållsslampa som du verkar vilja forma de till, bara för att jag själv har en bild av hur ett hem ska se ut så behöver inte den bilden vara lika för alla, vill han inte ha hjälpen så är han fri att säga de och de vet han med! Men han vet även lika väl nu att all hjälp upphör tills vi kan ha ett fungerande förhållande!

Jag menade verkligen inte att du är en hushållsslampa, ber om ursäkt om du uppfattade det så!

Nej, TS, jag uppfattar dig som en kärleksfull, omhändertagande kvinna, men att du gått in i något som utvecklats till en osund relation. Jag HAR läst hela tråden, i alla fall alla dina inlägg, och den bild som du ger av den här mannen är inte något som jag skulle uppmuntra någon att nöja sig med. Han har ett val och han väljer hela tiden bort dig. Han tar dig för given och eftersom du älskar honom så kan det fortgå.

Det är du som fått smyga, vara tyst och gömma dig men det är HAN som kräver lugn och ro i några veckor innan HAN skall ta beslut om han vill och kan gå all in.

Ser du inte att han inte behandlar dig juste?

Du är värld en man som med stolthet visar världen att han har lyckan av att vara i ett förhållande med dig. En man som inte gömmer undan dig och bara har ett förhållande på hans villkor. Det har du, av vad du har beskrivit här, inte nu.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-30 08:51:25 följande:
    Om han nu är under sådan hård press får han väl antingen släppa TS eller sätta ner foten för exet för han beter sig som en riktig skitstövel mot henne i nuläget och kräver saker av henne som han inte själv är villig att ge.

Han är en väl ändå vuxen man och inte någon stackars liten snubbe som du försöker få det till?

Och varför tycker du att hans beteende gentemot TS är OK när han blir sur för att hon inte stiger upp på morgonen så att han kommer iväg i tid, eller när han kommenterar att det är stökigt fast hon städar undan det hon dragit fram.

Men efter vad du skriver i slutet av det här inlägget låter det som att du är i samma medberoende som TS och verkligen tror att någon annan har rätt att bete sig på där mot dig också. Beklagar i så fall att du också lever i en osund relation.
    Han är vuxen och har många saker att hantera, vilket han ju gör så gott han kan. Du behöver inte förminska honom föraktfullt. Du har inte hört hans version.

Det är sannolikt så att han måste väga och kanske behöva offra saker pga de olika krav och missnöjdheter som exet främst, men även ny kärlek och barn ställer.

Det är väldigt lätt här på FL att alltid alltid lägga alla skuld och alla krav på mannen i alla sorters situationer. Otroligt ålderstiget. Vad har exet för ansvar och vad har TS själv för ansvar?

Jag börjar tänka at tom jag var i snubbens sits skulle jag flytta med barnen och avsluta alla pressande relationer och istället dejta kvinnor bara för tillfälliga kontakter. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 09:01:28 följande:
    Han är vuxen och har många saker att hantera, vilket han ju gör så gott han kan. Du behöver inte förminska honom föraktfullt. Du har inte hört hans version.

Det är sannolikt så att han måste väga och kanske behöva offra saker pga de olika krav och missnöjdheter som exet främst, men även ny kärlek och barn ställer.

Det är väldigt lätt här på FL att alltid alltid lägga alla skuld och alla krav på mannen i alla sorters situationer. Otroligt ålderstiget. Vad har exet för ansvar och vad har TS själv för ansvar?

Jag börjar tänka at tom jag var i snubbens sits skulle jag flytta med barnen och avsluta alla pressande relationer och istället dejta kvinnor bara för tillfälliga kontakter. 
    Om du läst mina inlägg ser du kanske att jag frågat TS varför hon går med på alla hans nycker. Självklart har hon ett ansvar och det är att inte låta sig bli illa behandlad och avsluta relationen om han inte kan ge henne det hon behöver i deras relation. Vad som däremot inte är hennes ansvar är att bara låta situationen pågå och stå ut med att bli behandlad som han behandlar henne.

Snubben kan inte flytta med barnen hur som helst eftersom det finns två mammor som också har sitt att säga om var barnen skall bo. Att dejta kvinnor för tillfälliga kontakter kan han ju självklart göra, men frågan är hur eftertraktad han skulle vars på marknaden om han inte kan hålla rent omkring sig. Inte så kul att komma hem till en kk som har ett grisigt hem och skitiga lakan kan jag tänka mig.

Men där låter det ju som att du har ett bättre läge. Du verkar ju vara den husliga i ditt förhållande. Kanske skulle vara en chans för dig att få lite uppskattning också!
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-30 09:14:03 följande:
    Om du läst mina inlägg ser du kanske att jag frågat TS varför hon går med på alla hans nycker. Självklart har hon ett ansvar och det är att inte låta sig bli illa behandlad och avsluta relationen om han inte kan ge henne det hon behöver i deras relation. Vad som däremot inte är hennes ansvar är att bara låta situationen pågå och stå ut med att bli behandlad som han behandlar henne.

Snubben kan inte flytta med barnen hur som helst eftersom det finns två mammor som också har sitt att säga om var barnen skall bo. Att dejta kvinnor för tillfälliga kontakter kan han ju självklart göra, men frågan är hur eftertraktad han skulle vars på marknaden om han inte kan hålla rent omkring sig. Inte så kul att komma hem till en kk som har ett grisigt hem och skitiga lakan kan jag tänka mig.

Men där låter det ju som att du har ett bättre läge. Du verkar ju vara den husliga i ditt förhållande. Kanske skulle vara en chans för dig att få lite uppskattning också!
    Jag har inget problem med hushållsarbete, jag skulle gjort det själv om jag levde ensam med tonåringarna och hade kvinnor vid sidan om.

Jag vet int eom vi ska förminska snubben genom att kalla honom nyckfull. Jag vet att man inte kan flytta så lätt när det finns ex med i bilden. Det var bara min känsla.

TS ska såklart inte bli illa behandlad utan behöver tillsammans med snubben komma fram till hur vardagen med den mobbande exet ska hanteras. Jag och min sambo har kommit överns om gränser mot ett ex och hur vi agerar rakryggat vänligt men med integritet/respekt mot exet. Exet i vårt fall har nog beteendestörningar inom normaliteten (ensam, rätt bitter mot min sambo, krånglar och är elak om allt som föräldrar ska samverka om. Barnen blir så olyckliga...)
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 06:22:08 följande:
    Så du menar att bara för att jag tycker om att ha de rent och snyggt, att jag anser att barn ska slippa se oreda, disk, ha mat så är jag ute efter att ta mammornas roll?

Nej absolut inte, båda barnen har mammor, jag har aldrig velat ha någon roll som mamma till hans barn, eftersom båda två har sina mödrar!

Jag är väldigt principfast där och det var inte jag som gav ?bonusmamma? rollen liv utan de va killen och hans äldsta son!

Men att jag tar hand om hemmet beror mer på att jag är där 5 dagar i veckan av 7, att disken är tagen och att de är undanplockat i MIN närhet är för min skull lika väl som för att barn ska slippa vänta på tallrikarna!

Så nej jag försöker inte romantisera någon roll där jag är någon bonusmamma, Det enda jag vill med barnen där är att vara en vuxen förebild de kan vända sig till de dagar de är här, kunna utstråla trygghet och vänlighet men som sagt båda barnen har mammor, ingen har någonsin tvingat dem till nått de inte vill med relationer..

Och sen, den äldsta sonen såg ju henne som ?bonusmamma? under de året de var tillsammans och de har fortfarande tät relation även om den blivit sämre från hans sida!

Hans mamma berättar som sagt saker för mig mig!
    Vad vet du om hur det var för henne att vara "bonusmamma"? Det kanske inte var så lätt för henne. Att få barn ihop med någon som har barn sen tidigare innebär ett helvete för många. Eller är det där det skaver, att du gått in och tagit över hennes roll i och med att äldste sonen vill kalla dig för extramamma men har tappat kontakten med henne? 

Oavsett vad det är, du kan berätta hundra saker om henne, jag skulle kunna komma på anledningar till varje grej, varför hon gör som hon gör, jag skulle kunna göra henne mänsklig, men det kanske inte du vill? Och ärligt talat, spelar det någon roll? Vad hon gör är inte det väsentliga, det väsentliga är vad din s k man gör. Eller har jag fel? Han står närmare henne än vad du gör, han kanske rentav ser varför hon gör som hon gör, han kanske förstår henne på något sätt. Det är väl bra, men han får inte låta dig offra dig under tiden. Och du själv måste sätta gränser. Det gör du ju nu.
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 10:10:29 följande:

Vad vet du om hur det var för henne att vara "bonusmamma"? Det kanske inte var så lätt för henne. Att få barn ihop med någon som har barn sen tidigare innebär ett helvete för många. Eller är det där det skaver, att du gått in och tagit över hennes roll i och med att äldste sonen vill kalla dig för extramamma men har tappat kontakten med henne? 

Oavsett vad det är, du kan berätta hundra saker om henne, jag skulle kunna komma på anledningar till varje grej, varför hon gör som hon gör, jag skulle kunna göra henne mänsklig, men det kanske inte du vill? Och ärligt talat, spelar det någon roll? Vad hon gör är inte det väsentliga, det väsentliga är vad din s k man gör. Eller har jag fel? Han står närmare henne än vad du gör, han kanske rentav ser varför hon gör som hon gör, han kanske förstår henne på något sätt. Det är väl bra, men han får inte låta dig offra dig under tiden. Och du själv måste sätta gränser. Det gör du ju nu.

Jag ser henne som mänsklig i alla avseenden även om jag tycker att de är ?småsint? att inte ens kunna hälsa och skaffa sig en bild av en person, utan döma innan man lärt känna någon oavsett vad!

Jag tycker att man ger personer en chans innan man dömer dem, annars skulle man aldrig skaffa sig en vän någonsin!

Hade hon bara gett mig en chans så kanske hon med skulle se det den andra mamman ser, en vänlig tjej som faktiskt ser till att barnen har de rent och snyggt, att barnen är hela och rena, att de är mätta och att de får uppmärksamhet och får utlopp för lek och aktiviteter!

Jag tycker inte om den som min systersons pappa är tillsammans med, men jag accepterar henne som kvinnlig förebild och pratar med henne när hon är k närheten, jag önskar inte ens mina ovänner hennes närhet men jag kan svälja de när det kommer till barnet, barnet ska gå först!! Oavsett!!
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 10:26:40 följande:
    Jag ser henne som mänsklig i alla avseenden även om jag tycker att de är ?småsint? att inte ens kunna hälsa och skaffa sig en bild av en person, utan döma innan man lärt känna någon oavsett vad!

Jag tycker att man ger personer en chans innan man dömer dem, annars skulle man aldrig skaffa sig en vän någonsin!

Hade hon bara gett mig en chans så kanske hon med skulle se det den andra mamman ser, en vänlig tjej som faktiskt ser till att barnen har de rent och snyggt, att barnen är hela och rena, att de är mätta och att de får uppmärksamhet och får utlopp för lek och aktiviteter!

Jag tycker inte om den som min systersons pappa är tillsammans med, men jag accepterar henne som kvinnlig förebild och pratar med henne när hon är k närheten, jag önskar inte ens mina ovänner hennes närhet men jag kan svälja de när det kommer till barnet, barnet ska gå först!! Oavsett!!
    Du tycker det ja. Men hon vill inte ha med dig att göra. Det är bara så det är. Det spelar ingen roll vad du tycker, hon håller inte med dig. Och hon har faktiskt rätt till sin åsikt lika mycket som du har rätt till din. Hon har förmodligen också tusen skäl till varför hennes åsikt är korrekt. 

Att du inte tycker om din systersons pappa är nog lite mer överkomligt för dig än det är för henne att hennes barn ska behöva vistas med dig i sitt hem. Din systerson är din systers ansvar. Inte ditt ansvar. Den här mamman som inte gillar dig, hennes barn är hennes ansvar. 

Jag säger inte detta för att vara taskig mot dig eller för att försvara henne men rent krasst så är det lite skillnad. 

Jag tycker att du ska försöka släppa fokus på vad hon gör och koncentrera dig mer på vad din s k man gör och inte gör. 
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 10:52:05 följande:

Du tycker det ja. Men hon vill inte ha med dig att göra. Det är bara så det är. Det spelar ingen roll vad du tycker, hon håller inte med dig. Och hon har faktiskt rätt till sin åsikt lika mycket som du har rätt till din. Hon har förmodligen också tusen skäl till varför hennes åsikt är korrekt. 

Att du inte tycker om din systersons pappa är nog lite mer överkomligt för dig än det är för henne att hennes barn ska behöva vistas med dig i sitt hem. Din systerson är din systers ansvar. Inte ditt ansvar. Den här mamman som inte gillar dig, hennes barn är hennes ansvar. 

Jag säger inte detta för att vara taskig mot dig eller för att försvara henne men rent krasst så är det lite skillnad. 

Jag tycker att du ska försöka släppa fokus på vad hon gör och koncentrera dig mer på vad din s k man gör och inte gör. 

Nu ska du inte tala innan du vet vems ansvar min systerson är!

Jag har själv tagit hand om honom i 5 år då min syster är avliden!

Jag tog hand om precis allting för att hans pappa är lika inkompetent som förälder som pappans tjej är!

Absolut så är barnens ens ansvar de säger jag ingenting om.. Hon har säkert sina egna tankar och tycker att hon har rätt!

Men JAG anser att man dömer inte en människa man inte känner, man sätter inte bara en stämpel på en människa utan att ha en jävligt god anledning!

Men det är jag och mina tankar!!!

Men jag har heller aldrig velat ta någons roll heller, och jag kan be om ursäkt för att jag vill att de ska va snyggt och städat, att de ska finnas mat! Absolut, om någon anser att jag är totalt dum i huvudet som tänker på barnen i första hand än mig själv eller andra vuxna människor så absolut!!!

Men nu handlar inte tråden om hur nått ex behandlar mig heller!! Jag skiter fullständigt i henne, de är inte henne jag ska leva med! Men hennes barn ska eventuellt vistas under någon helg med mig, men å andra sidan så får inte farmorn heller träffa sitt barnbarn så jo jag tycker nog att hon har lite skevt synsätt på människor!!!!
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna