• ANMIFR

Vi som planerar graviditet 2020!

ÄNTLIGEN är det dags! Nu vid årsskiftet 19/20 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, min första och hans tredje om allt går vägen. P-pillerna är lagda på hyllan och vi väntar med spänning på att allt ska dra igång.

Någon som är i samma, helt färska, planering och vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!
  • NiMi12

Slutade med p piller för tre veckor sedan. Ingen mens har kommit. Men idag tog jag ett äl test på skoj bara för att se. Fast glad gubbe kom upp, snacka om förvånad. Äl precis idag.

Så det är ju bara att köra igång och se.

Vet dock inte hur jag ska räkna ut BIM?

• Gnusmas
    NiMi12 skrev 2020-02-09 20:46:40 följande:

Slutade med p piller för tre veckor sedan. Ingen mens har kommit. Men idag tog jag ett äl test på skoj bara för att se. Fast glad gubbe kom upp, snacka om förvånad. Äl precis idag.

Vet du inte hur din cykel ser ut så tänk BIM ca 14 dagar efter ägglossning. Ägglossning brukar vara 24-48 h efter positivt ÄL-test har jag för mig. När jag testade med ÄL test brukar jag fortsätta att testa efter utslag, för att se att stegringen går ner igen.
  • MammaMia87

När du har postivt äl test betyder det att äl förmodligen kommer inträffa inom 48 h, vanligaste 24-36 h). Ett postivt äl test är ingen garanti för att ägglossning kommer inträffa. Enda sättet att vet säkert är att ta ett progesteron blodprov. Men räkna med att du förmodligen har äl imorgon. Sen kan ägget leva upp till 24 h:)
  • MammaMia87

När du har postivt äl test betyder det att äl förmodligen kommer inträffa inom 48 h, vanligaste 24-36 h). Ett postivt äl test är ingen garanti för att ägglossning kommer inträffa. Enda sättet att vet säkert är att ta ett progesteron blodprov. Men räkna med att du förmodligen har äl imorgon. Sen kan ägget leva upp till 24 h:)
  • Nathiis

Trodde jag missat ägglossningen denna månad men hade massor av tecken igår när gick och la mig. Tog lh-test idag och fick starkare än kontrollstrecket (: Nu håller vi tummarna !

• NiMi12
    Gnusmas skrev 2020-02-09 20:54:09 följande:

Vet du inte hur din cykel ser ut så tänk BIM ca 14 dagar efter ägglossning. Ägglossning brukar vara 24-48 h efter positivt ÄL-test har jag för mig. När jag testade med ÄL test brukar jag fortsätta att testa efter utslag, för att se att stegringen går ner igen.

Jag testar med CB och där går det inte att testa mer efter fast glad gubbe.

Jag räknar med BIM om 14 dagar. Även om jag tidigare hade en cykel på 28 dagar.
  • Gnusmas
    NiMi12 skrev 2020-02-10 21:50:58 följande:

Jag testar med CB och där går det inte att testa mer efter fast glad gubbe.

Jag räknar med BIM om 14 dagar. Även om jag tidigare hade en cykel på 28 dagar.

Gör så! Om cykeln rubbas är det oftast tiden mellan mens och ägglossning som rubbas och inte tiden mellan ägglossning och mens.
  • NiMi12
    Gnusmas skrev 2020-02-10 22:26:05 följande:

Gör så! Om cykeln rubbas är det oftast tiden mellan mens och ägglossning som rubbas och inte tiden mellan ägglossning och mens.

Intressant, det visste jag inte :)
  • m1n4x
    m1n4x skrev 2020-02-06 15:04:37 följande:

Hade fullt utslag (fast lysande smiley) på CB digitalt ÄL den 22/1. Hade mys den 18/1, 20/1 och 23/1.

Har inte haft några symtom alls men plussade idag på BIM+1 :)

Fick missfall inatt i vecka 6 (5+2). Började med rosa flytning igår eftermiddag, lite molande värk följt av en färsk blödning på kvällen. Under natten fick jag världens kramper som inte var av denna värld och blödde fruktansvärda mängder färskt klarrött blod följt av en klump ca kl 12 idag. Blödningen har avtagit och tog nytt gravtest CB digitalt som visade "Inte gravid" nyss. Så ledsen!
  • trollkvinna123
    m1n4x skrev 2020-02-12 15:13:08 följande:

Fick missfall inatt i vecka 6 (5+2). Började med rosa flytning igår eftermiddag, lite molande värk följt av en färsk blödning på kvällen. Under natten fick jag världens kramper som inte var av denna värld och blödde fruktansvärda mängder färskt klarrött blod följt av en klump ca kl 12 idag. Blödningen har avtagit och tog nytt gravtest CB digitalt som visade "Inte gravid" nyss. Så ledsen!

Vad tråkigt, beklagar verkligen! :(

Hoppas du blir gravid snart igen och att den lilla vill stanna. <3
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!