• PeeWee44

Vi som planerar äggdonation 2020

Zwillinge86 skrev 2020-09-03 16:17:28 följande:

Första ruvdagen och jag är trött som attan, vilket så klart beror på den långa resan igår. Men kan ju såklart inte låta bli att hoppas att ägget redan fäst och att det är ett extremt tidigt gravtecken. Nickade till när jag och sonen lekte med Lego :) Annars inget att rapportera, mer än att mitt progesteronvärde igår låg på 80 och normalt i första trimetern är upp till 47, och det ska öka med 1-3 med några dagars mellanrum. Antar att värdena är för spontan graviditet utan stödmediciner, men det känns skönt att veta att kroppen antingen lyckats producera tillräckligt själv, men mest troligt att jag tar upp en del av allt progesteron jag tillsätter (kräm, utrogestan, Crinone). Ska ta om det med jämna mellanrum för att se att jag inte dippar. Sen plussa på sprutorna från och med vecka fem om jag plussar.

Vad skönt att progesteronet ser bra ut! Har du inte tagit någon spruta än? Håller tummarna.
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-09-03 14:35:04 följande:

Jag har varit hos Olga, 26/7-2/8 i år. Gjorde äd och är nu gravid i v7+ på detta första försök.

Vi valde ett paket som innefattar max två embryotransfer, det paketet var på väg bort då men vi hade blivit erbjudna det tidigare. Jag är 49 år så jag tänkte att jag har hursom inte tid med fler än två försök, och vi vill inte hålla på mer än så heller. Det kostade ca 6800 euro. Olga ska ju tydligen vara dyrt jämfört med andra, och jag har ingen erfarenhet från nån annanstans, men jag tycker att man får oerhört mycket av dem.

Väldigt nöjd med bemötande, info och vård hos kliniken. Har nog aldrig känt mig så proffsigt och samtidigt genuint vänligt omhändertagen nånsin, faktiskt. Oavsett om detta kommer hålla hela vägen så vet jag att de faktiskt gjort sitt allra bästa för att det ska funka.

Om du har specifika frågor om kliniken, behandlingen, visum, boende, staden st Petersburg el dyl så får du gärna fråga, så kanske jag har lite koll. :)

Jag var 48 år när vi gjorde insättning och fyllde 49 år en vecka efter jag blev mamma. Det är så häftigt och alla verkar vara så glada för oss.
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-09-04 13:48:57 följande:

Jag tänkte be er om hjälp med att tolka ett provresultat; jag gjorde ett progesteron-test och fick resultat 127. 

Vad innebär det? Det är ganska högt eller? Bra eller dåligt?

Jag är alltså gravid i v7+. Kliniken har inte bett mig ta detta test.

Jag hade mellan 130 och 190 när jag gick hos Olga. Utan sprutor och bara utrogest kom jag aldrig upp över 35. Ditt värde är super!
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-09-06 08:18:36 följande:

Jag förstår. Grejen är ju den att jag inte får någon blödning av provera. Av 4 behandlingstillfällen har jag fått blödning en gång :( jag får vänta och se vad kliniken säger helt enkelt.

Hur mycket progynon har du tagit när du inte får någon blödning? Är det bara för klimakteriebesvär du tar östrogen? När du kör behandling kommer du få mer så du bygger upp en slemmhinna.
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-09-06 13:45:39 följande:

Bara 2mg progynon/dag och det äter jag för att första läkaren jag pratade med skrämde upp mig gällande benskörhet och torra slemhinnor. Benskörhet skrämmer mig inte i nuläget, men snacket om slemhinnorna gav mig nån slags psykisk spärr som påverkade sexlivet negativt, därför började jag.

Ja, så säger läkaren på kliniken med, men jag tänker att om man äter mer för att bygga hinna, sedan ska ha en mens emellan så måste jag ju äta högre dos även då (för att få blödning) och sen äta en tredje gång för insättning? Det känns ju som tre likadana vändor? Men det skulle såklart lännas tryggare att veta att jag kan få till rätt slemhinna, istället för att "slösa" bort ett försök.

Samtidigt kan det vara bra att köra en test så dom vet att du bygger tillräcklig slemmhinna för insättning. Standard dom brukar vara 3×2mg. Med bara 2 mg bygger du tydligen ingen slemmhinna. Oavsett kommer det säkert att gå bra.
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 11:03:55 följande:

Hej! Jag har läst lite till och från i den här tråden, men aldrig presenterat mig. Jag är 35 år och fick för ett år sedan, vid utredning efter att vi försökt bli gravida i ett år, reda på att mitt amh då var 0.2. Gynekologen sa att det inte var någon idé med ivf utan att det var ÄD som gällde. Han sa att vi hade lika stor chans att bli gravida hemma som vid en ivf. Jag spolade äggledarna vid den här utredningen och cirka en månad senare fick jag ett pluss på stickan. Tyvärr hade den lille satt sig i äggledaren. Det blev operation och äggledaren togs bort. Vid operationen konstaterades att jag också har endometrios. Antagligen är den inte så allvarlig. Jag har väl alltid haft värk i magen men inget som gör mig sängliggande eller som jag känt att jag behövt ta värktabletter för. Läkaren sa att det fanns ärrvävnad i buken men att den andra äggledaren och äggstockarna såg okej ut. Vi var dock inte redo för ÄD utan ville testa ivf. Vi körde ett privat försök (i Göteborg). Jag sprutade med menopur 375 iu och det blev tre äggblåsor som innehöll två ägg. Båda äggen befruktades med icsi (vet egentligen inte varför icsi användes för spermaprovet var bra). Fick tillbaka båda små liven men inget stannade. I våras kom vi fram i kön på Sahlgrenska. Har gjort ett försök där nu. Jag började med nedreglering i några veckor under semestern och sen sprutor (menopur 300 ie och bemfola 150). Det blev sex äggblåsor och fem ägg. Jag var så glad! Jag ifrågasatte om de inte hade blandat ihop mig med någon annan ;) Men säg den lycka som varar.. Eftersom spermaprovet var bra valdes standardbefruktning. Spermier kom in i fyra ägg men bara två blev befruktade och bara ett av dem orkade dela sig. På dag två var det ena ägget trecelligt men såg fint ut och det andra ägget hade bara en cell. Jag fick tillbaka det trecelliga men det blev negativt test idag. Man ska väl aldrig fatta beslut i dessa lägen men jag börjar ju förstå att mina ägg är kassa och det är dags att gå vidare om det ska bli barn överhuvudtaget. Jag antar att kön för ÄD på Sahlgrenska är ännu längre idag än för ett halvår sen i och med pandemin. Då hörde jag att den var 2 år. Jag tänker inte vänta 2 år på att försöka. Men vi har ju två landstingsfinansierade försök kvar för ÄD/ivf. Jag har ingen egen ägglossning så det här med att lyckas hemma lär nog inte hända. Ni som varit/är i samma situation, hur ska jag tänka, var ska jag vända mig? Kan jag nyttja mina landstingsfinansierade försök för ÄD någon annanstans i Sverige utan samma väntetid? Vilken klinik är bäst på ÄD i Gbg? Hade ni fortsatt med ivf om läkarna tillåter? Hur många försök är egentligen rimligt? Har tänkt massor på Olga. Tanken på att den kliniken stöttar hela vägen och att man liksom kan lägga allt i deras händer är ju väldigt tilltalande. Från vilka länder är äggen Olga använder donerade? Jag förstår ju att ni i den här tråden är i andra faser, men jag hittar ingen mer lämplig tråd att skriva i. Jag känner ingen som gjort ÄD och även om jag inte står inför det just idag så hoppas jag kunna få följa er och kanske bolla lite tankar med er experter?! Önskar er alla all lycka!

Hej, Olga är väldigt bra på endometerios. Jag blev diagnostiserad med andenomyos när jag gjorde hysteroskopi hos dom. Nedreglerad i sex månader blev det totalt, utan det så hade jag inte fått turen att bli mamma.

Deras donatorer är från Ryssland. Du får se bild på dom som barn.

Lycka till!
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-09-06 19:59:42 följande:

Hörrni, har ni fått några restriktioner kring bad?

Inga varma bad fram till vecka 12. Sen badade jag i badkaret.
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 15:22:46 följande:

Hej! Låter verkligen som att det är Olga vi borde söka oss till! Känner inte till andenomyos, vad är det? Vad tjänar man på att bli nedreglerad så lång tid eller vad var syftet? Himla fint att du lyckades! Vilken gåva!

Okej, kul att få se bilder. Det där med utseende är ju ändå svårt kan jag tycka. Inga garantier för att ens biologiska barn blir likt en själv ändå men det vore ju fint att se ändå :)

Andenomyos sitter i livmoderväggen istället för i kroppen. Har man myom kan det vara Andenomyos. Kroppen och livmodern får vila när du är nedreglerad, vi var flera stycken som var nedreglerad när jag var det, vi alla lyckades att bli gravida efter det hos Olga.

För oss var det inte viktigt att se bilder, litade på donatorteamet att dom skulle plocka fram något som passade.

Vad du än gör, fortsätt kämpa, det är så värt det. Vill ni snabbt komma till hjälp och har råd skulle jag vända mig utomlands.
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 21:43:35 följande:

Tack :) Ja tiderna just nu är ju såklart inte optimala, men man vill ju inte skjuta upp sitt liv i onödan heller. Det där med att Ryssland inte ligger i EU och att det är jobbigt tror jag du har rätt i. Sambon snackar t.ex. om Lettland istället. Det hade han tyckt "känns bättre". Om vi kör på ÄD så tror jag också att jag behöver prata med mamma och systrarna först. Undrar hur de skulle reagera.. Känns som att det är ett tag kvar till en eventuell utlandsresa. Tack för alla era tankar!

Det är inte säkert att Olga tycker att du måste gå över till äd. Skicka in en intresseanmälan och ha ett skypsamtal, det kostar inget. Ni kan ju få veta något som kan vara bra att ha med sig på vägen även om ni gör i Sverige. Hör även med ava riga och se vad dom har för förslag. Flera i 2019 tråden åkte till Finland och fick hjälp och kunde få tillbaka pengar från försäkringskassan. Gå på magkänslan, det måste kännas rätt.

Till St Petersburg flyger du som sagt på en timme utan Corona. Kliniken hjälper folk just nu att ta sig dit.

Vår resa gick ju som sagt till Riga, Aten och St Petersburg, fantastiska städer att besöka.

Lycka till med din resa till bebis.
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-09-07 09:13:26 följande:

Tack Bellis och Peewee! För många år sedan sa min dåvarande akupunktör att jag inte skulle bada alls under graviditet, men då var orsaken att jag ska undvika allt som kyler ner min kropp för att undvika att kroppen inte har nog med energi över till graviditeten. Inom TCM är jag diagnostiserad med kall livmoder och ska helst inte ens äta kylskåpskall mat. Men hade även något svagt minne av det här med att undvika varma bad fram till v.12. När det gäller bassänger då, ska man undvika dessa ur bakteriesynpunkt kanske? Har ju tagit semester två veckor nu och sonen tjatar om Lekland och badhus och jag känner mig som världens tråkigaste mamma med mina lugna promenader :(

Annars går det bra. Har varit i mina föräldrars sommarstuga i helgen och då har tiden gått fort. Knappt tänkt på embryot, mer än att jag registrerat symtom som svag molvärk och tillfälliga stramningar i livmodern. Men nu när jag kom hem så känns det som tiden gått så långsamt, bara på ruvdag 5! Blankt gravtest idag, men jag ska ta Hcg-blodprov idag så får vi se. Hoppet går verkligen upp som en sol och med som en pannkaka.

Tänk på att det är väldigt tidigt. Jag har plussat på clearblue digitaltest på rd 7.

Simma i simhall får man, jag skulle inte gå på äventyrsbad då blir du ju kall (men det är jag själv).
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020