• PeeWee44

Vi som planerar äggdonation 2020

Otta på tilen skrev 2020-10-06 10:44:41 följande:

Jag tog de sista sprutorna och och övriga mediciner igår, en skön milstolpe i denna långa resa... Nästa vecka ska jag göra UL för KUB-testet. Graviditeten känns väldigt overklig fortfarande, den märks ju inte direkt, så jag är fortfarande ganska orolig för hur det ska gå. Men tålamod, tålamod...

Vilken milstolpe! Så skönt att slippa alla sprutor. Om du inte är ordinerad trombyl, be mvc att få det. Snart får du se den lille igen. Jag hade ingen mage förrän sista månaderna. Känns lite lugnare när du börjar känna sparkar. Jag kände första gången i vecka 18+5 men det var tidigt.
  • PeeWee44
    bellis2 skrev 2020-10-06 14:25:59 följande:

Menar du att bör ta trombyl efter vecka 12 och i så fall hur länge då?

Ja, framförallt du som väntar två. Kan förhindra havandeskapsfögiftning. Jag tog till vecka 36. Hur mår du?
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-10-06 14:36:33 följande:

Det är därför jag är så otroligt rädd, att det inte ska ha gjort det.

Alla vi här som varit I din sits vet hur mentalt jobbigt det är. Utomlands vill dom att man tar Hcg-blodprov, en gång jag gjorde det och inte tjuvtestade fick jag mindre än 2 på jobbet och ville bara gå hem och gråta men kunde inte, efter det har jag alltid testat hemma innan med mannen brevid så vi har kunnat stöttat varandra vid våra minus.

Tänk på att du har flera i frysen om det inte gick. <3
  • PeeWee44
    bellis2 skrev 2020-10-06 15:34:57 följande:

Oj då, visste jag inte. Illamåendet är det mycket bättre med men från ett lågt blodtryck har jag gått till ett högre, något som oroar mig men tydligen inte vården. Vad tyckte Olga-kliniken om att du tog trombyl så?

Det pratade jag aldrig med dom om. Det är ju typ standard i Sverige om man är äldre och gjort äd.
  • PeeWee44
    horizon skrev 2020-10-06 14:57:14 följande:

Varför just Trombyl? Går det lika bra med Klexane?

Klexane tar man första 12 veckorna, har du en koagulations sjukdom tar man oftast klexane hela graviditeten. Annars räcker det med trombyl.
  • PeeWee44
    bellis2 skrev 2020-10-06 15:34:57 följande:

Oj då, visste jag inte. Illamåendet är det mycket bättre med men från ett lågt blodtryck har jag gått till ett högre, något som oroar mig men tydligen inte vården. Vad tyckte Olga-kliniken om att du tog trombyl så?

Det pratade jag aldrig med dom om. Det är ju typ standard i Sverige om man är äldre och gjort äd.
    Sofia95 skrev 2020-10-07 07:20:31 följande:

Jag har testat och plussat. Det är två streck.

Jag är så supertacksam för hoppet och håller alla mina tummar, men är inte ett dugg lugnare. Strecket är jättesvagt. Vi köpte ett clearblue "extra tidigt" och så som strecket ser ut står det att det ska se ut om man testar flera dagar före förväntad mens. Rd10 är väl att jämföra med dag för förväntad mens? Då står det att det "mer sannolikt" är starkare. Att det annars kan innebära att det fäst men släppt.

Hade strecket sett ut såhär på ett "vanligt" test hade jag skuttat av glädje. Men när det är ett sånt tidigt test känns det som att det borde vara starkare? Eller kan jag tillåta mig själv att faktiskt vara riktigt glad idag?

Grattis! Du beställer Hcg-blodprov på typ werlabs eller blodkollen, vet inte var du bor men kolla så dom finns där du bor, då kan du lämna prov imorgon. När jag var gravid för 1,5 år sen fick man snabbare svar på blodkollen. Olga vill att man har över 100 dag 10, annars ska man ta om efter två dagar. Mitt hcg ökade inte hel till det dubbla.
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-10-09 07:30:25 följande:

Om man ska köra en längre nedreglering, startar man med sprutan när som helst i den egna cykeln då? Och hur har ni gjort sen, tagit en spruta var 4:e vecka?

Jag kommer inte ihåg när jag startade, men tog en spruta i månaden. Har du lyckats få tag på någon som kunde hjälpa dig?
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-10-09 20:47:49 följande:

Nja, har inte haft samtal med kliniken om hur vi lägger upp nästa behandling än så jag vet inte hur de ställer sig till nedreglering än. Men jag informerade dem om att det är mitt förslag till nästa insättning när jag meddelade att jag fått missfall igen, och de har inte sagt blankt nej i alla fall.

Håller tummarna för att du får testa det. Du kanske får öka på kortisonet också, jag trappade upp så jag åt 40 mg vid insättning och trappade långsamt ner till 20mg efter vecka 8.
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-10-10 08:46:04 följande:

Glädjen blev kortvarig. Idag är testet negativt :'(

Jag skulle beställa ett blodprov från werlabs eller blodkollen och ta det på måndag. Då vet du säkert. Fortsätt med mediciner tills du vet. Håller tummarna. <3
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-10-13 07:47:23 följande:

Vill bara säga att det är så tråkigt att det inte gick hela vägen för er! Men du ska absolut inte anklaga dig själv eller ha dåligt samvete! Verkligen inte! De där två sista dagarna hade ju inte gjort att graviditeten på något sätt tagit fart igen. Det är ju inte så det funkar. Tycker man har nog med brydderier och dåligt samvete som det är i den här görabebisprocessen... Du ska inte ha dåligt samvete över det som du inte kan göra nått åt! :)

Fint skrivet! Jag håller med. Styrkekramar Sofia95, se till att dom ändrar medicinerna till nästa gång. Kortison kanske du behöver eftersom din kropp stötte bort embryot denna gång.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020