• PeeWee44

Vi som planerar äggdonation 2020

Otta på tilen skrev 2020-08-25 16:31:25 följande:

Jag har blivit ombedd av Olga-kliniken att göra en provtagning som kallas D-dimer nu efter insättning. Nån som känner igen det?

De andra proverna de efterfrågade kunde jag beställa själv hos Werlabs, men detta finns inte där. Vem ska jag fråga om hjälp med detta? Har ni andra läkarkontakter som fixar provtagningar själva eller skickar remiss för er? Gynekologen jag gick till under förberedelseperioden innan var iaf då ovillig att hjälpa till med "konstiga prover", som hon sa, men då kunde jag fixa dem via Werlabs. 

Nån aning om vart jag ska vända mig för att få testa detta D-dimer?

Jag fick detta gjort av min gynekolog. Men hade tagit det själv om möjligt när jag gjorde min första insättning i St Petersburg augusti 18. Jag hjälper gärna till om jag kan. Medicinerna är ju färskvara. Lycka till. Första ultraljudet är skitläskigt och jätte häftigt. Försök att njuta lite. Kram
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-08-25 21:48:59 följande:

tack så mycket! Alla dessa frågor om nya saker som man måste ta reda på hela tiden... samtidigt som man ska leva sitt vanliga liv som vanligt också.

Ja, det ska bli spännande och läskigt med första ultraljud. Vad kan man förvänta sig då? kommer vara i v7 då cirka. Ska jag ta med min sambo eller ej?

Du ska självklart ta med dig din man om du får! Ni kommer att se ett litet hjärta slå och en liten prick som är ert blivande barn om allt är ok. Med ditt fina hcg bör det inte vara några problem. Be om att få en bild också.
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 05:52:30 följande:

Äntligen utslag på ÄL-test!!!!! Så FET den 3/9.

Ska ta ägglossningsspruta ikväll och börja med progesteron och TCM-örter (för att boosta ägglossningen) imorgon. Har även tänkt köra en 5-dagars antibiotikakur jag blivit tipsad om. Sedan är det bara att boka resa och hoppas att förseningar Mm inte ställer till det. Något annat jag bör tänka på eller inte får glömma? Kör redan blodförtunnande i form av trombyl och fragmin, samt 20mg kortison. Kommer även att ta några IL-dropp i början av graviditeten samt komplettera med progesteroninjektioner efter plus. Har dock inte riktigt bestämt om jag ska köra en spruta/kväll så att de räcker till (och med?) v.9 eller om jag ska börja lite senare (får ju missfall i v.7) så att jag kan ta 2st/dag. Vad tror ni? Ska man förresten sluta med E-vitamin efter insättning? Har läst att det kan förebygga missfall så det känns dumt att sluta, men har fått uppfattningen om att de flesta ordineras detta inför insättning enbart?

Spännande! Il-dropp borde du ju ta ett nu. Jag tog två innan insättning, ett vid insättning. Angående progesteronet skulle jag kolla värdet med blodprov, med utrogest kom jag bara upp i 35, med crinone och sprutor mellan 132 och 190. Jag tog en spruta per kväll. Men det verkar som dom ändrat i medicinerna sen jag höll på för över ett år sen.

Lycka till!
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-08-27 10:59:31 följande:

vad är IL-dropp?

Intralapid, jag fick det hos Olga. Det tar ner immunförsvaret.
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-08-27 12:19:30 följande:

Tack Sofia, att få dela tankar och erfarenheter med er andra som är i liknande situationer är inte att underskatta, oavsett lång erfarenhet och mkt kunskap :)Bra att få det där med antalet sprutor utrett! Jag funderade ett tag på om skillnaden kunde bero på olika typer av injektioner, typ 2st subkutana/dag istället för 1st intramuskulär. Men då kanske de bara höjt standarddosen då. Men du klarade dig på en per dag så det är ju tillsammans med provtagning ett sätt att ha lite koll. Tack för att du skriver ut dina värden, har haft svårt att hitta referensvärden applicerbara på denna situation. Var Olga intresserad av att följa dina värden eller gjorde du det på eget bevåg? Undrar också om man tar injektionerna fram till v.9 eller hela nionde veckan? Känns jätteläskigt att sluta innan vecka 12... Tog också flera dropp inför och samband med insättning när jag fick sonen, och har i efterföljande försök följt den planen från Dr.D (då jag inte var patient hos honom längre och kunde låta fbc styra). Men nu har jag tyvärr bara 7st dropp kvar så tänkte köra ett i veckan tills det är slut.Önskar att jag kunde skaffa fler injektioner, men det har tagit mig ett år att få tag på de jag nu har. Har ingen kontakt som skriver ut dem utan kör en helt egen behandlingsplan parallellt med den som Umeå lägger upp, vilket är hyfsat avancerat och individanpassat för att vara Sverige,men långt ifrån vad som ordineras hos tex Olga :(

Metacin var ny information för mig när det nämndes i tråden häromdagen. Vet inte vad motsvarande preparat är i Sverige, eller hur lätt/svårt det är att få det utskrivet. Hur ser ordinationen för dig ut; vilken dos och under vilken period ska du ta det?

Jag valde själv att kolla vad jag hade för värden, dr d ville att man skulle kolla och med utrogest låg jag på max 35. Fick tips av en tjej i Atentråden att ligga mycket högre på progesteron, hon låg på 190, men det är flera år sen.
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-08-27 15:55:52 följande:

Hur kollar du det??

Via blodkollen eller werlabs. Eftersom du går hos Olga har du säkert bra värden. Det bästa med dom är ju kombination av olika preparat.

Har du bokat ultraljud?
  • PeeWee44
    Livsbalans skrev 2020-08-30 12:41:25 följande:

Embryo donation OLGA - stillasittande 12v?

Hej hopp, snart bär det av till OLGA! Ni som gjort embryo donation/adoption, har ni blivit avrådda till träning de första 12v? (eller hur länge?) Gäller det även promenader? Kliniken har inte riktigt svarat på detta men jag har hört på Cillas podd och tror jag sett det från någon annan också att de råder en till i princip stillasittande så mycket som möjligt. Sjukt jobbigt för en som normalt är mycket aktiv (och mycket gravidillamående.. där promenader och träning varit en räddare innan), men är det de de säger så får man ju hålla sig till det så för att maxa möjligheterna tänker jag. Vore dock bra att veta redan innan för planering av hösten. 

Olga rekommenderar lugna promenader i 12 veckor. När man som jag försökt bli gravid, behålla graviditeten och få barn i fem år, då är 12 veckor ganska lätt att stå ut. Du förbränner hormonerna för snabbt annars och riskerar blödning/missfall. När du är där och får det förklarat för dig är det lättare att förstå.

Du kommer vara i goda händer. Lycka till!
  • PeeWee44
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-09-01 11:53:15 följande:

Hur många är det som är över 45 i tråden, förresten? Just idag nojjar jag över åldern, har nyligen fyllt 46. Suck.

Vi försökte bli gravida "naturligt" i fyra år, vilket bara ledde till en lång rad missfall, och sedan "gav vi upp" när jag var 44 och slutade försöka, det kändes alldeles för svårt att försöka bli gravid med IVF och alla mediciner, så det provade vi knappt alls. Och äggdonation, som varit min reservplan, kändes plötsligt omöjligt, hade svårt att se att det skulle kännas som mitt barn. Fanns många andra saker som bidrog också, som tid och pengar (har barn sedan tidigare).

Sedan gick det ett par år och nu känns det omöjligt att INTE skaffa fler barn och då måste det bli äggdonation. Kanske var vi tvungna att göra den här resan för att kunna vila i att det måste bli äggdonation, men frågorna och tankarna virvlar runt fortfarande ...

Känner att jag skulle behöva lite stöd i mina tankar av er som är i ungefär samma ålder. Hur går tankarna för er?

Hej, jag var 44år när vi började vår resa för att komma fram till bebis. Tre olika äggdonatorer i Riga och Aten, totalt åtta insättningar, ett missfall I vecka 6, ett pluss men det släppte direkt. Efter det åkte vi till St Petersburg, där upptäckte dom att jag hade andenomyos vid min första hysto, gjorde en insättning efter den negativt, ytterligare en hysto, och på insättning två blev jag gravid och drygt fem år efter första försöket kom vår efterlängtade kille, då hade jag hunnit bli 48 och skulle fylla 49år en dryg vecka senare. Vi hade aldrig trott att det skulle ta så många år. Men hade det fungerat tidigare hade vår son inte funnits och det vill jag inte tänka på. Kämpa det är så värt det. Lycka till!
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-09-02 13:46:06 följande:

Jag har nu varit på första UL, det var väldigt spännande såklart. Det är ju mycket tidigare i graviditeten än vid spontant, så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig att kunna se. 

Men det gick bra, hon kunde göra det utanpå min mage o man kunde se fostret, mäta storleken och se hjärtat slå, fast den är så pytteliten, bara ca 6mm. 

Jag fick också förklarat för mig, vilket ju är rätt självklart när man tänker efter, men att embryot fäster ju inte med en enda gång efter insättning, det kan skvalpa runt lite i några dagar innan det får fäste och börjar växa igen, när det får näring från livmodern.

Så man kan inte automatiskt räkna veckorna från insättning, eftersom det kan bli ett litet glapp där innan graviditeten kommer igång inne i livmodern. 

Ny kunskap för mig i alla fall, hehe.

Grattis! En blasto fäster inom 24 timmar, den är ju färdig, så den som gjorde ultraljud på dig är nog inte så kunnig på ivf/äd. Du bör ha fått sista mensdag av olga och den gäller. När du blir gravid naturligt så ligger det och skvalpar och fäster runt dag fem i livmodern.

Ta det lugnt nu i någon vecka till.
  • PeeWee44
    horizon skrev 2020-09-03 12:56:02 följande:

Så kul att hittat hit till en grupp där andra är på gång med ÄD.

Vi är mer o mer inne på Olga, ej varit utomlands tidigare.

Vilka av er har varit eller ska göra ÄD hos Olga? 

Hur långt har ni kommit?

Vilket paket siktar ni på?

Vad är viktigt att tänka på som man inte vet om i förväg?

Dela gärna med er! 

Vi fick vår son i januari tackvare Olga. Vi gjorde embryodonation och lyckades på tredje försöket, 11:e försöket totalt. Vi har varit i Riga och Aten innan. Just som det ser ut idag kan du åka till Ryssland med hjälp av dom, Lettland och Finland får vi ju inte åka till än.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020