• PeeWee44

Vi som planerar äggdonation 2020

Otta på tilen skrev 2020-10-31 16:55:41 följande:

Kikar in och säger kollar läget.

Jag är nu gravid i v15+4, men allt känns väldigt overkligt fortfarande ändå. Jag ska till MVC nästa vecka igen, i början så här är ju träffarna sällan. Mellan ultraljuden o undersökningarna blir jag orolig för MA, men det finns ju inte mycket annat att göra än att vänta... om ett par veckor eller så borde jag, om det går vägen, börja kunna känna av rörelser. Så ja, bara vänta o se...

Önskar er alla lycka till så länge!

Så härligt att det flyter på! Jag kände första sparken i vecka 18+5.
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-04 22:26:33 följande:

Mina symtom har kommit tillbaka. Brösten är ömma, det spänner i magen och molar lite nedåt höften och låren (som svag svag mensvärk) Ett symtom som jag hade när jag väntade dottern var också märkligt nog att kräkreflexerna satte igång i duschen när jag sköljde håret och fick vatten i ansiktet. Det blev jag påmind om idag när jag duschade Det tråkiga är dock att de färgade flytningarna har ökat. Får mer i trosskyddet nu men konstigt nog så är det inte så mycket på staven efter att jag tagit lutinus. Hade denna typ av färgade flytningar när jag väntade dottern. Ungefär mellan v7 och 9. Har gått in i V8 idag, får hoppas att jag inte har mer än en vecka kvar av dessa färgade flytningar. Väldigt jobbigt! Ganska skönt ändå att jobba hemifrån och slippa träffa folk o slippa lossas som ingenting. Lättare att gömma sitt mående vid telefonmöten än IRL.

Håll dig så lugn du bara kan. Ta en extra progynon, vet inte hur det är med lutinus om du kan ta en extra och sänk inte kortison.

Nu håller vi tummarna för att det blir syskon. <4
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-05 18:24:41 följande:

Tack! Jag försöker att ta det lugnt men inte så lätt med en 2,5åring hemma. Jag tar extra av både progynon och lutinus. Kortisonet håller jag på att fasa ut. Tror inte att det är det som är problemet ?så här långt? in i graviditeten.

Har du kvar kortison skulle jag inte fasa ut det än. Kör minst 7,5 så länge det räcker. Sen 5 i minst 3 dagar och samma med 2,5. Håller tummarna för att det lugnar sig.
  • PeeWee44
    Micro skrev 2020-11-09 18:59:25 följande:

Kul med någon som är på varg ???? Olga vill att jag oxå åker snart för hysto. Har du bestämt när du ska åka? Hur känner du för att resa med tanke på Corona? Jag känner mig kluven, vill inte vänta heller.

Om du har Facebook så finns en sida som heter för patienter at O.L.G.A, du får svara på lite frågor sen får du gå med. Dom brukar ordna messenger grupper som du kan gå med i för den vecka du ska åka.

När man sen får barn finns vi som fått våra Olga bebisar.

Olga är bara bäst på hysteroskopi. Jag har gjort två stycken och hade inte suttit här med min 10 månader gammal son utan dr Elena. Känner ingen dig från äd 2014 tråden, så så lång tid tog det för mig att bli gravid. Riga, Aten och sen Olga. Var dock i st Petersburg innan covid-19. Fantastiskt fin stad både sommar och vinter.

Lycka till!
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-10 12:14:35 följande:

Har varit på ultraljud nu. Pyret lever fortfarande och allt såg bra ut!

Grattis! Vad skönt att det går som det ska.
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-10 17:07:47 följande:

Ja omöjligt att hitta kläder här i stan. Så då är det bara hm i Gränby centrum som har mammakläder nu då...suck! Det kan ju vara trevligt att få prova innan man köper... Jag tycker också om klänningar men eftersom jag typ är beroende av att ha fickor på mina kläder så blir det mest jeans eller svarta byxor.

Jag beställde kläder från asos när jag var gravid.
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-12 18:09:22 följande:

Det ser inte så positivt ut för mig. Har haft en stortblödning och fått ut några klumpar. Än så länge inte nån smärta, bara lite lätt molande ner mot låren som lätt mensvärk (eller växtvärk) Ska kontakta kliniken i morgon och se om de kan ta emot mig för ett ultraljud i morgon. Vill få missfall bekräftat innan jag slutar med medicinerna.

Känns så typiskt. Berättade för familjen i går. De har inte ens vetat om att vi försöker få till ett syskon.

Styrkekramar. <3
  • PeeWee44
    GrodanS77 skrev 2020-11-13 18:13:09 följande:

Har varit på kliniken. Fått missfall konstaterat. Ska prata mer med läkaren i morgon. Ev ta cytotek för att få ut det som var kvar.

Sofia, jag beklagar att du fick avbryta behandlingen! Hoppas verkligen att det går bättre nästa gång!

<3
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-11-16 09:51:31 följande:

Jag tror att vi alla brottas med tankar och vilja att lägga sig platt och ge upp, men som tur är verkar det ju stämma att hoppet är det sista som överger oss. Jag har tyckt mig upplevt stress genom livet, men beskedet om infertilitet var inte likt något jag varit med om. Jag är nog som Bellis beskriver det, fortfarande i något slags trauma. Jag började tappa mitt hår, har tappat mer än hälften och det slutar inte lossna. Jag har ångest inför varje gång jag duschar och jag gråter nästan dagligen över att det får mig att känna mig så ful. Men jag fortsätter tro på att när vi väl lyckas bli gravida så ska allt annat liksom blekna.

Jag tror att de känningar du har i livmodern kan vara positiva, att det är tecken på att ägget fäster! Jag håller tummarna för det. Jag har inte särskilt mycket till referens, men jag kände av livmodern efter vår insättning och vårt fäste ju, även fast det släppte igen. Väntar med spänning på din testdag! <3

Sluta inte kämpa! Lovar att du är väldigt fin! Du/ni kommer att lyckas, måste bara hitta vad som är rätt för er. För oss tog det tre länder och kliniker, tre äggdonatorer, tre embryodonatorer, sex hysteroskopi innan vi lyckades. Vår prins blir 10 månader idag! Det bästa som kunde hända oss, det är så häftigt att få vara mamma.
  • PeeWee44
    OrangeOrange skrev 2020-11-18 17:18:24 följande:

Hej!

Ni som har fått Fragmin eller Clexane under era ÄD-/ED-behandlingar; hur långt in i graviditeten har ni tagit dessa sprutor?

Är det någon som har fått Fragmin eller Clexane, trots att inte problem med koagulering/blodproppar konstaterats?

Jag tog Klexane till vecka 12.
  • PeeWee44
    Mimmimy skrev 2020-11-14 20:39:16 följande:

Skulle vilja veta mer om era erfarenheter av Olga kliniken i st petersburg.

Det ser väldigt annorlunda ut jämntfört med svenska kliniker. Såg att det var någon garanti, men vet inte så mycket mer om dem.

Utan hjälp från st Petersburg hade vi aldrig fått vår prins. Vi gjorde tillslut embryodonation.
  • PeeWee44
    OrangeOrange skrev 2020-11-18 21:31:07 följande:

Fick du Trombyl samtidigt? Om du fick det, hur länge tog du den och i hur stor dos?

I många regioner är det standard att ta trombyl när du gjort äd. I Stockholm tar man 75mg och I Göteborg tar dom 160mg.
  • PeeWee44
    OrangeOrange skrev 2020-11-19 16:50:50 följande:
    Hej igen!

Vilka nivåer av hormoner bör man ha innan man sätter igång med ÄD? (Jag har alltså inte börjat med ÄD-mediciner av något slag än, utan lever som jag brukar göra.)
    Jag har testat mina nivåer på Werlabs och jag hade följande värden:

Progesteron 18 nmol/L (en vecka efter ägglossning) Referensvärdet: 11 - 81 nmol/L 

Är detta progesteronvärde för lågt för att lyckas med ÄD?

Östrogen 177 pmol/L (dag 3 i menscykeln). Referensvärdet:  70 - 530 pmol/L

Ligger östrogenvärdet okej?

Tacksam för tankar
    När du kör i medicinerad cykel behöver du ligga högre. När jag lyckades nu i st Petersburg hade jag runt 1000 på östrogen och 130 på progesteron. I Aten När vi inte lyckades hade jag också runt 1000 i östrogen men fick aldrig upp priset över 35.
  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-11-25 16:23:12 följande:

Jag ska fortsätta med progynyn nu! Jag sa att jag vill det och hon sa att jag kan göra så då :)

Tack för stödet och för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag mår också bäst när tsh är runt 1 eller lägre. När jag tar östrogen behöver jag höja levaxindosen för det påverkar mitt tsh. Jag har fått tjockare hår sen jag började med levaxin.
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-11-25 18:42:29 följande:

Hej igen alla kämpar!

En liten lägesrapport från mig. Jag är nu gravid i v19+1, gjorde ju insättning hos Olga 1/8. Var igår på rutinultraljud och kollade läget, det är ju alltid lika nervöst och häftigt. Allt såg bra ut, så nu är det bara att fortsätta att se tiden an. Mitt värsta graviditetssymptom är att jag tenderar att bli värsta hormonella känslomonstret, en drama-queen som jag inte alls känner igen. Mest jobbigt för mig själv, eftersom jag blir så orolig och uppvarvad och får svårt att sova osv, men även för de andra i familjen tidvis, skulle jag tro... men sånt är livet.

Kämpa på allihop!

Grattis! Vad skönt att allt ser bra ut. Njut och ta mycket magbilder. Snart är du mamma. <3
  • PeeWee44
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-12-02 08:23:10 följande:

Hej! Jag behöver köpa Klexane (typ 30 stycken) men behöver veta vad det kostar för att kunna välja var jag ska köpa det. Väljer mellan att köpa det privat på recept i Sverige (ingen förmån eller högkostnadsskydd) eller beställa från Billmann i Frankrike. Någon som vet vad som blir billigast? Vad kostar det i Ryssland?

Enligt Facebook gruppen så är det bristvara i Ryssland just nu. Står det inte på fass vad det kostar? Det är dyrt om du inte får det på högkostnadsskyddet.
  • PeeWee44
    Kikki79 skrev 2020-12-03 19:12:40 följande:

Hei! Jeg hadde mitt andre innsett i Århus 21. november, og jeg har testet positivt!!! Er så utrolig glad???? er selvsagt en veldig lang vei frem, men føles så bra å få en positiv test endelig. Det var 12 søskeninnsett og 2. eggdonasjonsforsøk. Har endel symptomer med ømme bryst og mensverking i magen, og det er bra!

Grattis!
  • PeeWee44
    OrangeOrange skrev 2020-12-04 00:56:21 följande:

Tack för era svar om hormonnivåer, Sofia95 och PeeWee44! Jag funderade på om det är så att man behöver be om en högre dos av progesteron och östrogen vid medicinerad cykel inför fryst embryoinsättning, om ens startnivåer är åt det lägre hållet? Men det kanske inte är så det fungerar...?

Är det någon som vet hur progesteronet och östrogenet bör ligga vid start om man istället planerar inför en fryst embryoinsättning i naturlig cykel?

Jag har aldrig gjort i naturlig cykel och vet inte hur hormonnivåerna ska ligga då. Både hos Olga och dr d I Aten är du nedreglerad innan insättning så du har ingen egen hormonproduktion. Dom vet vad dom pysslar med, hos Olga behöver du inte mer hormoner, idag tar man mer än när jag var där och jag hade väldigt bra värden. Hos olga har dom aldrig bett mig ta prover, har gjort det själv för att ha koll.
  • PeeWee44
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-12-04 08:45:04 följande:

Jag ringde till Sturebadets läkarmottagning idag, men sköterskan som jag pratade med sade att man måste komma dit på ett besök innan man kan få recept.

Så är det hos nästan alla läkare, har dom aldrig skrivit ut medicinerna måste dom träffa en, har dom skrivit ut tidigare brukar det gå bra per telefon eller via 1177.se
  • PeeWee44

Gott nytt år! Lycka till ni som kämpar och ni som lyckats under 2020. Ge inte upp hoppet se på oss, det gick tillslut.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020