Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Emuda skrev 2020-07-19 23:00:42 följande:

Jag läser och tar del av det Ni alla genomgår och önskar så innerligt att det var fina magar som fick bäras fram i sommarsolen, istället för tårar som fälls i samklang med regnet.

Hjärtekramar till alla med önskan om nya chanser och lycka! <3

För egen del finns inget ens att hoppas på och det konstaterandet är både massivt och ihåligt.

Under det år som passerat så har det verkligen känts meningsfullt att både vänta och längta men vartefter jag satt mig in i den fysiska problematiken för min partners del och likaså att var gång mensen kommer få bekräftat att mirakel inte sker, så har jag liksom slocknat.

De senaste två cyklerna har därtill inte indikerat maximal fertilitet så det känns också missmodigt.

Utöver tiotalet olika vitamintillskott började jag även ta rosenrot för att stärka upp kroppen men med intag av rosenrot kortades menscykeln (26-28 dagar) men både fyra och sex dagar, likaså uteblev alltså äl.

Härefter kommer jag inte fortsätta ta rosenrot, kroppen har fungerat i hög grad tidigare och min avsikt var att stärka upp så det hela känns onekligen misslyckat.

Har någon annan icke önskad effekt av rosenrot?

Vi pratade om barnfrågan idag och min partner återkommer till att han tycker det är oansvarigt att låta sig bli pappa vid hans höga ålder, ingen ny åsikt och känsla men att han verkligen vill med hjärtat råder inga tvivel om. 

Vi använder inte skydd så om ett osannolikt mirakel ändå sker och någon hittills sällan utlöst spermie utför sitt uppdrag så finns ändå chansen, den tanken är iaf fortsatt kvar även om känslan har slocknat.

Hur känner Ni andra, ger Ni upp och kommer igen? Befinner Ni Er alltid på samma nivå som mannen eller finns ojämnheter som lyfts fram eller trycks undan?

Hej! Vad ledsamt att höra att ägglossningen inte har fungerat som den ska. För mig fungerade rosenrot väldigt bra, men jag har också hört motsatsen, dvs kvinnor som precis som du beskriver förkortade cykler och ingen äl. Precis som med allt annat fungerar preparat olika på olika personer, så du gör nog rätt som avslutar och låter kroppen hitta sin egen balans.

Jag är just nu inne i en fas av stor uppgivenhet. Vi har bestämt oss för att ge det några försök till, men efter 2 missfall så känner jag inte stort hopp alls. Dels så ska man lyckas bli gravid, bara det en utmaning. Sen ska graviditeten vara livsduglig och stanna kvar också, vilket får betraktas som en ännu större utmaning.

Men samtidigt vet jag att det kommer en dag när hoppet tänds till liv igen och allt känns fullt möjligt. Sorgen efter missfallet är fortfarande tung och känslorna speglas just nu av den förstås.

Min sambo är mycket mer optimistisk än jag och han försöker ständigt ingjuta hopp och öppnar olika dörrar för alternativ (utomlands förstås då åldern sätter stopp för hjälp här i Sverige).

Samtidigt är han noga med att påpeka att barnet inte är allt. Trots att han inte har barn sedan tidigare och gärna vill bli pappa, så uttalar han ofta att det är upp till mig hur länge vi försöker. Särskilt efter missfallet nu, som var oerhört smärtsamt, påminde han mig om att det är min kropp, mina prövningar och min smärta. Vill jag inte mer så respekterar han det. Samtidigt vill jag så oerhört gärna att vi ska få ett barn tillsammans och att han ska få uppleva storheten i att bli förälder. Tror jag kommer kämpa rätt mycket för att det ska bli så. Så länge viljan är större än rädslan och oron, så löser vi det tillsammans.

Hoppas även ni hittar en väg tillsammans. Om jag förstått det rätt så anser han sig vara för gammal för att skaffa barn. Men han vet hur mycket du vill och han kan acceptera det om det sker naturligt, men han är inte villig att ta hjälp av assisterad befruktning för att det ska ske? Vad är skillnaden för honom? Ekonomi kan ju vara en orsak, det är en viss investering, men om viljan ändå finns, så är ju tillvägagångssättet av mindre betydelse tänker jag. Men han kanske resonerar annorlunda?

Jättelångt svar detta. Hoppas du orkade läsa. Kram!
  • gunbran
    Emuda skrev 2020-07-20 15:24:11 följande:

-Långa svar är de allra bästa, hjärtligt tack för Din betydelsefulla återkoppling! <3

Jag berörs över Din närvarande sambo som verkligen gör allting rätt i en situation då fullkomligt stöd och förståelse behövs, likaså frihet och möjlighet att bestämma själv. Mycket kraft i det! 

Tanken och känslan Du beskriver om ett gemensamt barn delar jag verkligen, det är precis så jag också känner så starkt för även om vi båda har barn (han ett barn och även barnbarn men vår gemensamma erfarenhet är att vi inte levt med den andre föräldern och därmed inte levt i familj) sedan tidigare så skulle ett litet kärlekspyre förstärka och knyta samman vi-känslan något oerhört!

Hans resonemang är att naturens gång får råda och vad beträffar assisterad befruktning så skulle det fungera ekonomiskt men är ändock uteslutet, de skulle inte ta emot någon av oss pga för hög ålder och vidare skulle han ännu mindre kunna pressa fram sin del som behövs för befruktningens skull på så sätt. 

Min vilja och önskan är total och fullkomligt trygg, rädsla och oro finns öht inte i vare sig tankar eller känsla, men när det uppenbart är så minimala chanser samt viss ambivalens hos min partner så kommer däremot sorgen och övermannar mig stundtals. 

Även om jag känner mig missmodig för närvarande så finns ändå fortsatt en liten låga inom mig så nej, att ge upp vore bara FÖR sorgligt så det låter jag bli med! :)

Rosenrot ska jag däremot låta bli med fortsättningsvis och hoppas att kroppen återgår och blir nöjd härefter. Tack för Din information vilken har varit svår att ens Googla mig till, har endast tagit del av alla många fördelar och positiva effekter.

-Sköt om Dig Du rara, varm kram! 

Jag tänker nog att OM vi nu inte ska kunna få barn tillsammans så vill jag ha yttersta bevis på att det faktiskt inte går. Vill ge upp först med vetskapen om att vi försökt allt vi kunnat och orkat.

Jag tror att när man kommer till den insikten så går det lättare att släppa och gå vidare, men där är jag inte just nu, även om missmodet tär här också för närvarande.
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-07-21 00:18:47 följande:

Så kände vi sist med, innan vi till slut fick vår gemensamma älskade pojke <3 så känner exakt igen dina tankar. Denna gången är helt annat för oss, kan klara att se framtiden oavsett om det blir med eller utan en till. Men sist var den önskan så galet stark och oron att hans barnlängtan skulle vinna över vår kärlek i längden om det inte gick oroade mig något hemskt...nu finns inte den oron kvar ju vilket gör det lättare för oss.

Och, för några dagar sedan friade han till mig <3 min stora kärlek <3

Åh grattis! Vad härligt med kärlek! :)

Vi planerar bröllop om ett par år vi med. Vi står så starka tillsammans, med eller utan barn.
  • gunbran

Igår var jag på återkontroll hos gyn, 6 dagar efter att missfallet påbörjades. Har blödit väldigt mycket mer den här gången, än när jag fick mf förra året. Mycket mer ont också.

Hursomhelst så såg det "osedvanligt bra ut" enligt gyn. Hon tyckte min kropp gjort ett fantastiskt jobb och det var bara en liten bit slemhinna kvar nu. Märkte det själv sen också, då blödningen avtog rejält igår.

Jag ska inte bry mig om varken äl eller dagar nu, utan fokusera på att låta kroppen vila. Detta mf tog hårt psykiskt på mig också, så jag behöver lite mental återhämtning.

Inväntar nästa mens och kör med rosenrot, äl stickor och hela programmet då. :)

• gunbran
    Nykär15 skrev 2020-07-23 11:10:55 följande:

Vi hoppas kunna ha bröllop nästa sommar/tidig höst <3 vi är med trygga i varandra hur det än blir.Skönt att det gått så bra för dig med, det hjälper i processen tycker jag iaf. Jag tror min kropp tar vila så har inga förhoppningar om att det skulle ta sig direkt, men blir väldigt glad om cykeln blir som vanligt direkt igen.

Skriver ner allt jag känner i min app, bra kunna jämföra och hitta mönster. Tror jag tar ett test på äl+12, är på äl+8 nu, men kan likaväl vara äl+6, hade ju ingen koll med äl-test. Så får se lite, jobbigt se negativa test så väntar nog till närmare mens, men vill samtidigt börja tidigt med progesteron OM man blir gravid. Men tar jag äl+12 så borde jag ju ana nåt även om äl skedde lite senare...

Håller tummarna för att plusset inte dröjer alltför länge! Jag hoppas också att kroppen kommer i fas snabbt. Blir spännande att se om jag öht får äl den här månaden. Känns inte så viktigt, men ett litet kvitto på att kroppen är redo igen.

Nästa vecka ska jag och sambon åka på en liten roadtrip till västkusten, ta några hotelnätter och bara koppla av och njuta tillsammans. Behöver boosta med positiv energi efter flera motgångar nu. Förhoppningsvis gör det underverk med mitt mående!
  • gunbran

Ni som haft missfall/MA, hur lång tid tog det innan ni var helt fria från blödning?

Jag är på dag 10 idag. Dag 8 minskade blödningen och det var endast lite rosa flytningar kvar. Har klarat mig med endast trosskydd. Dag 9 kom det lite mer blod igen, men mest rosaaktig flytning, idag samma sak.

Vet att man kan hålla på att blöda upp till 2 veckor efter mf, att det är normalt, men jag börjar bli otålig. Vill ha tillbaka min kropp, ett normalt sexliv och kunna bada.

Har ni väntat med sex till blodet är helt borta? Det står ju så i infon från gyn, men med kondom borde det väll vara lugnt?

Vill lämna det här traumat bakom mig nu och gå vidare.

• gunbran
    NiMi12 skrev 2020-07-25 17:45:31 följande:

Blir ändå lite spännande imorgon även om du inte räknar med något den här månaden :)

Själv är jag på cd 11 idag och trodde jag skulle få blinkande gubbe som jag brukar få idag. Men nix, tom ring. Sträcket är aningen starkare än igår men fortfarande svagt. Hoppas äl kommer igång snart, det här gör mig lite nervös.

Kände mig rätt nere förra veckan, men nu är jag laddad till tänderna och hoppas så mycket att vi kommer lyckas den här månaden.

Hoppas den blinkande gubben dyker upp snart!! Tar du rosenrot denna månad?
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-07-25 20:04:24 följande:

Jag blödde ca 5 dagar bara denna gången. Jobbar ju på gyn och man säger att allt upp till 3 veckor är ok och att grav.test ska vara negativt efter 4 veckor, annars gör man en ny koll. Har du kollat om ditt hcg gått ur?

Mitt sjönk långsamt...var ju i v 10 men det hade ju stannat tidigare, svårt veta exakt när då hjärtat slog när jag skulle vara 7+5 men fostret var mindre. Så kanske vid 8+ nånting. Jag hade fortfarande svagt positivt när äl kom. Idag hade jag negativt test, men osäker på när äl var så kan vara på äl+8 bara om jag ska gå på flytningarna. Så får se om 2-3 dagar.

Har inte kollat om HCG gått ur, men precis alla symtom är borta nu, så jag gissar att nivån är väldigt låg. Går på det gyn visade och sa i onsdags och hoppas allt är ute snart. Blödde 5 dagar mitt förra mf och fick nästa mens precis 4 veckor efteråt, men den här gången gick jag ju längre, så mer ska ju blöda ut. 10 dagar börjar dock kännas drygt.
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-07-25 22:35:05 följande:

Ja tyvärr spelar det inte alltid någon roll hur långt man gått.

Mina symtom försvann redan en vecka innan jag fick det bekräftat, det som gjorde att jag började ana oråd...men hcg dröjde länge ändå. Det kan även vara ett sätt att följa och se så allt kommer ut. Med mitt MA som strulade fick jag aldrig blanka test, först efter 2:a operationen blev de blanka när den pyttelilla resten försvann. Så hade hormon kvar i 8-9 veckor :/

Vill för egen del även se blanka test för att kunna lita på ett ev nytt streck framöver om man har tur.

Tack för info! Då ska jag testa i slutet av veckan och se hur det ser ut. Med ditt MA som strulade, blödde du under hela tiden då? Bra att veta lite vad man ska hålla koll på. 2 veckor informerade gyn mig om att jag KAN blöda, sen bör mensen komma efter 4-6 veckor och ÄL 2 veckor innan dess.

Jag är fruktansvärt otålig känner jag. Jag vill att min kropp ska vara som vanlig igen och komma in i sin cykel. Frustrerande är ordet!
  • gunbran
    NiMi12 skrev 2020-07-26 13:25:44 följande:

Ja jag har dubbel indikator. Tycker också det borde ge blinkande när det är så starkt. Har dock hört att det är fel på vissa avläsare så jag är glad att jag ändå kollar strecken. Jag räknar med att det är blinkande gubbe idag för jag tror den fasta skulle komma imorgon eller övermorgon. Så nu kör vi för fullt de närmaste dagarna :)

Jag har haft problem med de där testen tidigare, då indikatorn visar en sak och strecken en annan. Tycker det är förvirrande. Jag kör helst med dem som jag bara behöver läsa av streck, känns lättare på något vis.

Håller tummarna för att äl är i krokarna! :)
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?