Inlägg från: Anonym (Fjärde barnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fjärde barnet)

BF Juni 2020

norrlänningen89 skrev 2020-02-12 07:54:44 följande:

...

Stackare! Det låter verkligen inge vidare.

Håller verkligen tummarna för att du kan få kejsarsnitt så snart det vore möjligt. Blev du förlöst tidigare förra graviditeten också? Vilken vecka är det tal om då?

Förstår att du har ångest över situationen och ökad ångest när det närmar sig att förlänga sjukskrivning.

Har också uppmärksammat att det inte är så mkt järn i hemofer jämfört med niferex. Men läste nånstans att det är en annan typ som tas upp lättare av kroppen? Jag vet inte om det är sant? Skulle va intressant att testa och se om det ändå ger större effekt trots mindre mängd?

Jag tar niferex. Skulle visst va snällare för magen (kapsel som tas upp längre ner + innehåller väl oxå c-vit). Har oxå provat duroferon. Trots att jag tagit varje dag sjunker det fortfarande. Visst är det väl normalt till viss del, men ändå. Har inte nån större lust att ta 2tabl/dag egentligen.

Här är det heller inge vidare. Drar ut på tiden m sjukintyget. Läkaren är totalt upptagen av att jag jobbar 50% och är föräldrarledig 50%. Tycker egentligen inte det är läkarens ensak. Det är ju en livsstil att jobba mindre, fortsätta skydda sgi:n och få livet att fungera för mig/oss.

Med facit i hand skulle jag kanske fortsatt va sjukskriven redan sedan graviditeten m tredje barnen eftersom jag ej blivit helt återställd ännu.

Jag förstår inte varför läkaren ska lägga så stort fokus på detta.

Läkaren har även upplyst mig om att barnen behöver ha 100% barnomsorg om jag jobbar 50% och sjukskriven 50%. Förstår heller inte varför det framförs då min man arbetar kortare dagar några dagar i veckan för att hämta tidigare + vi har en stående dag m mormor.

Vår yngsta är dessutom en lite lugnare variant som är rätt lättsam, till skillnad från äldsta tex som var en riktig duracell med högt tempo och som en behövde ha ständig uppsikt över.
  • Anonym (Fjärde barnet)

Okej.. 37 fullgångna veckor är ju typ fullgånget, så det borde väl gå att ordna m tanke på omständigheterna. Hoppas du får besked snart!

Så jobbigt det låter när en möter en sådan läkare. Förstår det påverkar dej mkt. Är ju så avgörande de där korta mötena.

Jo jag vet ju reglerna så att säga. Men det läkaren ej tagit reda på är att min man också har kortare arbetsdagar mm. Så jag står inte själv för barnpassningen.

Tanken var att bli sjukskriven från arbetet 50% då det är en helt annan sak att bestämma tempo, aktivitet, vila mm hemmavid.

• Anonym (Fjärde barnet)

Så här står det på Kronans Apotek om hemofer: ... Det som gör Hemofer unikt i jämförelse med andra järnpreparat är innehållet av hemjärn. Kroppen tar lättare upp hemjärn än icke-hemjärn. Hemofer innehåller även vitamin C för bättre upptag av järn..

• Anonym (Fjärde barnet)
    norrlänningen89 skrev 2020-02-13 06:07:09 följande:

Får hoppas att HVC-läkaren är lika förstående som min psykolog och BM.

Hur gick det för dej?
    Anonym (Tomte) skrev 2020-02-11 21:12:55 följande:

Känner mig lite nervös över de biverkningar som järntabletter kan ge.. Magen ska ju tydligen kunna reagera lite olika, hehe..

Hur går det för dej m järntabl.? Klarat dig från biverkningar so far? Vilken vecka är du i nu? Är det första barnet för dej, eller hur var det nu..?

För mig har det löst sig med sjukskrivningen. När jag väl fick riktig kontakt med läkaren igen så var det inga konstigheter. Så återstår det ju att se hur försäkringskassan hanterar det hela... är ju en nervös process det också.
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Anonym (Tomte) skrev 2020-02-20 17:15:52 följande:

Stämmer att det är första barnet :) Så det är en spännande upplevelse, och ibland lite läskigt då jag ju inte har tidigare graviditeter att jämföra med. Man vet ju t.ex. inte riktigt hur fosterrörelser ska kännas eller "hur det ska vara". Nu är jag i vecka 23 och har mer och mer börjat känna något som kanske är rörelser, men jag är inte alls säker.

Järntabletterna har helt klart påverkat magen, dock kunde det väl varit mycket värre.

Så spännande! Förstår det är blandade känslor. Samtidigt kan det ju också vara olika från graviditet till graviditet :)

Har du moderkakan i bak- eller framvägg?

Jag tycker jag har relativt lite rörelser denna gång. Mest på kvällen å lite på em. Men känner dock att det blivit kraftfullare rörelser senaste tiden.

Första barnet minns jag som väldigt mkt rörelser, mkt och ofta. Också varit mycket aktiv utanför magen ;)
  • Anonym (Fjärde barnet)
    norrlänningen89 skrev 2020-02-19 11:51:11 följande:

Gick bra på HVC, hon var ovanligt trevlig. Har läst sjukintyget och hon skrev då inget dumt, knasigt eller så men nu är det istället stressen över vad FK kommer säga. -_- MVC-läkaren på torsdag och hoppas så att hon går med på att bevilja tidigt snitt. :/

Vad bra! Jo, alltid stressande att ha med FK att göra. :(

Skönt det gick bra på HVC iaf! Får nog dock erkänna att jag inte vet vad HVC står för...

Ja, det är ju väldigt stressande innan en fått första ?utlåtandet? från f-kassan.

Jag har ännu inte fått besked men de har sökt mig, så behöver ringa på handläggarens telefontid i veckan. Har inte helt klart för mig heller vad som sker om de ej beviljar ersättning? Sänks min sgi då..?

Sjukskrivningen har dock gjort mig väldigt gott. Jag hade så himla mkt sammandragningar innan å så är det alls inte nu. Inser också att jag hade en väldans ångest som också gett med sig, förutom väntan på besked osv.

Jag känner det är lite svårt att finna en ?vardag? i detta innan jag får klarhet i det hela. Dvs hur lägga upp dagar, rehab mm. Tar mest dag för dag utan några planer.
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Enniie skrev 2020-03-09 15:56:10 följande:

Hej alla gravida!

Hur mår ni, och vilken vecka är ni i nu?

Är så sällan inne här och kikar. Synd att fl inte finns som app.

Håller med! En. App skulle verkligen inte varit dumt!! Stör mig också att det blir knasigt när man skriver. Citationstecken som blir ? tex.

25+6 här idag. Börjar sjunka in nu... Har börjat känna mig rätt gravid sista veckan, lite otymplig nu när magen börjat komma.

Hur mår du själv?
  • Anonym (Fjärde barnet)
    norrlänningen89 skrev 2020-03-09 17:15:12 följande:

HVC är förkortning för hälsovårdscentral. ^_^ det heter ju inte vårdcentral längre.

Är inte mitt första utlåtande från FK, har varit sjukskriven i 4 år i mitten av juni.. :/ sjukintyget blev inskickat till FK den 14/2 och än så länge inget svar. Är så sjukt stressande! Och nekar dom så måste jag tjafsa med dom och överklaga och grejer.. och hur ska man orka med det? :(

Håller verkligen på att vilja ge upp helt och hållet, vet inte hur jag ska klara av 11 veckor till.. :(

Stackare! Håll ut!

Förstår att det är stressande med FK.. Väldigt ångestskapande ju! Hoppas det rullar på för dej så du slipper använda den energi du har till överklagan.

Ahaa det var det du menade med HVC!

Där jag bor säger vi VC eller HC. Lite olika vad det heter beroende på om det är privat eller inte. Dvs privata har kvar vårdcentral å de andra har bytt till hälsocentral! :)
  • Anonym (Fjärde barnet)
    Enniie skrev 2020-03-10 08:11:57 följande:

Samma här. Magen kom som en blixt från en dag till en annan, och helt plötsligt ser man höggravid ut. Jag kliver in i vecka 29 om ett par dagar, så det börjar närma sig med stormsteg.

Jag mår rätt ok. Sover dock knappt något om nätterna, och blodtrycket har väl börjat flagga för havandeskapsförgiftning igen. Ska till mvc strax för koll.

Märkligt hur den bara kan ploppa ut!

Ja då närmar det sig verkligen! Typ kanske 10 veckor kvar då!!

Kändes lite som en milstolpe här å när det blev tvåsiffrigt.

Åh! Får hoppas det inte är någon havandeskapsförgiftning på g. Har du haft det tidigare?

Hur kommer det sig att du knappt sover?

Lycka till idag!
  • Anonym (Fjärde barnet)

Alltid ska det väl vara nåt... Min chef har rapporterat in fel datum till f-kassan.. vet inte om de tänkt betala mig lön första sjukveckan då eller... Hrm... Inte konstig en får ångest när chefen strular till det med jämna mellanrum vad gäller olika saker.

Svar på tråden BF Juni 2020