• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • Louiseo
    Bellsss skrev 2020-01-28 10:55:05 följande:
    Vi är på försök nr 9, bim 10/2. Jag har konstaterad endometrios och har bokad spolning av äggledarna 5/2, då ska även sambon lämna spermaprov bara för att se så det inte är något där med. As tufft att orka. Jag äter flertal vitaminer och försöker äta antiinflammatoriskt. Dricker inte kaffe eller alkohol men orkar snart inte anstränga mig mer.

Tyvärr är det minst 1 år av försök som gäller om du inte har någon känd diagnos sedan tidigare som försvårar/försämrar fertiliteten.

Håller tummarna för att det tar sig snart för er! <3
    Tack, jag håller tummarna för er med! 

Ja, det känns som att man gör allt man kan. Äter tillskott, rör på sig, dricker ingen alkohol osv osv. Man orkar som sagt inte göra med för samtidigt måste man typ leva livet. Dagarna är ju livet som passerar samtidigt som man längtar. 
  • Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-28 18:16:44 följande:

Jo, vi har testat att inte använda äl-tester men upplevde då att jag snarare blev stressad över om vi faktiskt prickade rätt eller inte. Det är en svår balans. Man märker att man hållit på länge när vänner som inte ens velat ha barn blir gravida. Det tär på en. Man önskar alla det bästa, såklart. Men långt där inne gör det lite ont med .. 

Har du blivit gravid ännu eller är ni under utredning?

Ja jag tycker alla blir gravida till höger och vänster. Och många "hoppsan-graviditeter". Det sticker lite när det går för alla andra :(

Nej vi är under utredning. Påbörjade utredningen 14/1, jag gjorde äggledarspolningen igår. Det var så ironiskt för jag träffade min släkt i förrgår och då försökte min mamma truga med att jag skulle hålla min kusin 8 månader och då skulle det rycka i mina äggstockar. Vi har inte berättat att vi försöker, men ska nog göra det nu snart för jag är så trött på allt tjat och alla osmidiga kommentarer!
  • Louiseo
    Mima93 skrev 2020-01-28 19:36:08 följande:
    Ja jag tycker alla blir gravida till höger och vänster. Och många "hoppsan-graviditeter". Det sticker lite när det går för alla andra :(

Nej vi är under utredning. Påbörjade utredningen 14/1, jag gjorde äggledarspolningen igår. Det var så ironiskt för jag träffade min släkt i förrgår och då försökte min mamma truga med att jag skulle hålla min kusin 8 månader och då skulle det rycka i mina äggstockar. Vi har inte berättat att vi försöker, men ska nog göra det nu snart för jag är så trött på allt tjat och alla osmidiga kommentarer!
    Nää, är din sambo okej med det hade jag nog berättat. Det blir ju värsta tortyren när föräldrar, syskon eller bekanta gör sånna saker. Och de vet ju inte ens hur ont det gör :( Jag har berättat för min familj och några nära vänner. Det jobbiga med att de vet är att de liksom går lite på helspänn varje månad ifall det ska vara månaden man berättar att man plussat .. 

Jag håller tummarna för er <3 
  • Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-28 20:01:57 följande:

Nää, är din sambo okej med det hade jag nog berättat. Det blir ju värsta tortyren när föräldrar, syskon eller bekanta gör sånna saker. Och de vet ju inte ens hur ont det gör :( Jag har berättat för min familj och några nära vänner. Det jobbiga med att de vet är att de liksom går lite på helspänn varje månad ifall det ska vara månaden man berättar att man plussat .. 

Jag håller tummarna för er <3 

Jaa det blir det verkligen! Vi har berättat för min bror o en av sambons syskon med respektive att vi försöker. Tror vi berättar om utredningen efter nästa möte när vi får meta mer vad det beror på och hur vi ska gå vidare :)

Men nu har jag läst att 7/10 kvinnor blir gravida inom 3 månader efter spolning så har fått upp hoppet lite ;)
  • Louiseo
    Mima93 skrev 2020-01-29 09:49:45 följande:
    Jaa det blir det verkligen! Vi har berättat för min bror o en av sambons syskon med respektive att vi försöker. Tror vi berättar om utredningen efter nästa möte när vi får meta mer vad det beror på och hur vi ska gå vidare :)

Men nu har jag läst att 7/10 kvinnor blir gravida inom 3 månader efter spolning så har fått upp hoppet lite ;)
    Det låter ju bra :) 

JAA, hoppas hoppas :D :D <3 

Tycker mina flytningar går mer åt rosa nu .. ursäkta info. Men känns som det är kört för oss denna gång med.
  • Kattmammanuk

Hej allihopa ????

Jag och min man har försökt i 8 månader nu, har inte gjort något speciellt för att bli gravida utom att ha regelbundet sex. Har mer tänkt händer det så händer det, men börjar bli lite otålig nu med så många försök. Nästa månad vill jag börja med ägglossnings test och se om de hjälper. Får min mens den 30e Februari och tänkte börja efter det.

Verkar vara en härlig grupp så ser ifram emot vara del av den ????

• soltroll
    Kattmammanuk skrev 2020-02-25 12:02:25 följande:

Hej allihopa ????

Jag och min man har försökt i 8 månader nu, har inte gjort något speciellt för att bli gravida utom att ha regelbundet sex. Har mer tänkt händer det så händer det, men börjar bli lite otålig nu med så många försök. Nästa månad vill jag börja med ägglossnings test och se om de hjälper. Får min mens den 30e Februari och tänkte börja efter det.

Hej och välkommen hit!

Inte så många som är aktiva här längre. Kanske beror på att vi är många som försökt så länge att känner hopplöshet och försöker hålla oss borta lite härifrån för att försöka slappna av och tänka på annat.

De flesta av oss har slutat använda äl tester och liknande efter så många månader då det stressar mer och istället fått rådet att ha regelbundet sex, varannan till var tredje dag så missar man inget.

Lycka till:))
  • Mima93

Hej allihopa ????

Hej och välkommen in! Det stämmer som soltroll skriver, det är nog många här som tappat hoppet eller startat utredning och bytt grupp till svårt att få barn kategorin. Jag är en av dem som nu är under utredning.

För min del blev det bara jobbigt med ÄL-tester, sex blev jobbigt och påtvingat o jag blev bara mer deppig.

Hoppas det funkar för er, lycka till!
  • KajsaMia

Hej allihopa ????

Hejsan och välkommen hit! Har du köpt tester? Bra att försöka med dem men min inställning var sådär till tester, men liksom bra att kolla några månader i rad om du faktiskt ägglossar ganska regelbundet. 
  • hippogriff

Hej!

Hoppar in här med.

Vi har försökt i 10 månader nu,det blir 11:e försöket om jag räknat rätt.

Fick min senaste mens i lördags 21/3, 3 dagar senare än jag brukar. Nästa äl är beräknad 7/4 o bim 17/4.

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader