• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-12-06 21:30:38 följande:

Haha gud så obekvämt!! En barnmorska borde verkligen kunna våga använda rätt ord kan man tycka Hahah!

Hahaha, ja jag tänkte det också!:))
  • Sirest01
    soltroll skrev 2019-12-06 22:39:11 följande:

Jag har fått frågan några gånger, men jag brukar bara svåra nåt i stil med "Ja, kanske det" eller "min syster har 6 stycken så det räcker till mig med". Jag är av den sort att folk brukar fatta direkt att det är ingen idé att fråga vidare utan de brukar bli tysta. Förstår inte varför det ska tjatas om sånt, typ som att det är måste i ett förhållande, samma sån som folk tror att det är ett måste att köpa hus.

Familjen däremot vet att vi har börjat utredning så där vet vi att vi inte får jobbiga frågor.

Ofta kommer jag på bra svar efteråt och tänker nästa gång ska jag säga så men så står jag där och blir lite låst. Men det där med syster var bra och jag jobbar ju på förskola och kan kanske säga att det räcker med dem barnen där :p

Jag har två kollegor på jobbet som har frågat vid flera tillfällen och de slutar aldrig. En av dem kom fram en gång och petade mig på magen å frågade om jag är gravid. Jag skulle aldrig göra så mot någon!

Min syster vet, vill typ berätta för mina föräldrar men ändå inte :/
  • KajsaMia
    soltroll skrev 2019-12-06 08:43:59 följande:

Nu har även vi varit på vårt första möte på RMC. Jag blev besviken på bemötandet, kanske var det bara jag som är för känslig men även sambon tyckte att sköterskan uppträdde som att hon satt där på rutin och lyssnade och verkade trött på sitt jobb. 
    Min sambo är ju av den som inte vill prata om den här situationen och jag försökte att få lite råd hur jag kan hantera det, men hon lyssnade inte alls på det utan påpekade bara flera gånger då att jag måste sluta träna så många timmar och jag behöver gå upp i vikt. Jag tränar absolut inte för mycket och jag är Inte för smal!  Det kändes mest som att hon hade fördomar mot oss och undrade vad vi gjorde där. Hade även skyhögt blodtryck, som hon blev helt förskräckt över, vilket kunde bero på att vi hade tränat på förmiddagen, jag var arg och irriterad över en konflikt med en lärare och nervös inför mötet, hur skulle jag kunnat få annat än hög blodtryck då, dessutom när jag bara kände mig dum att sitta där. 
    Men ialf fick jag lämna blodprov och vi har bokat tid för spermaprov, efter det ska jag boka tid för spolning av äggledare, tyvärr kommer det bli typ i mitten av Januari så det blir låång väntan..Nu har jag gnällt av mig lite, igenFlörtSkrattande

Nu vet jag! :D Men du kan gärna berätta lite mer via DM. För alla dem som möts av fördomar av olika slag, särskilt angående vikt: det är viktigast hur ni känner er tror jag. Känner man sig frisk, så behövs det ingen läkare som börjar intala en att man är för tjock/smal/liten/rund/gammal/ung. Om något provresultat inte säger emot... Min kusin har kämpat mot oregelbunden mens i flera år. Läkare höll på med gnäll att hon var för tjock, hon till slut efter 3 år gick ned i vikt och det visade sig att problemen inte låg i vikten!! Det var bara läkare som valde enklaste förklaring möjligt. Och gjorde att kusinen blev ätstörd. Så man behöver oftast inte bry sig om sånt struntprat!! Ge dig inte soltroll :D Viktigast att allt sattes igång!
  • KajsaMia
    Sirest01 skrev 2019-12-06 21:50:24 följande:

Behovet lite råd/tips. Har flera i min omgivning (kollegor, vänner, familj osv) som ofta frågar när ska ni ha barn? Ska ni inte ha barn snart? Förut brukade jag svara att vi inte ska ha barn än, vill jobba ett tag först (nyexad). Men nu vet jag inte vad jag ska svara... Får ni dessa frågor oxå? Vad svarar ni? Jag blir lite stel när någon frågar, brukar skratta bort det.

Att skratta bort är kanske bra. Inte skall man bli arg eller ledsen som jag brukar göra ibland när jag är på sämre humör, eftersom då blir det mer frågor. Som tur är vet de flesta i vilken situation vi befinner oss, men det finns alltid några nyfikna :) Och att stay cool och svara på ett vitsigt sätt är lagom i såna situationer, tycker jag.
  • Mima93

Nu är hjälpen på gång för oss. Vilken lättnad ändå att det nu gått ett år så vi kan få hjälp! Vi började med att ta kontakt med reproduktionsmedicinskt centrum i Linköping men fick svar att vi först måste vända oss till några i vårat län som skickar remiss till dem vid behov. Så idag ringde jag "vårt" ställe. Jag var beredd på flera månaders väntetid men vi fick tid om lite drygt en månad bara. Hon bad dessutom om ursäkt att vi inte kunde få en tid innan jul.

• soltroll
    Mima93 skrev 2019-12-09 15:37:48 följande:

Nu är hjälpen på gång för oss. Vilken lättnad ändå att det nu gått ett år så vi kan få hjälp! Vi började med att ta kontakt med reproduktionsmedicinskt centrum i Linköping men fick svar att vi först måste vända oss till några i vårat län som skickar remiss till dem vid behov. Så idag ringde jag "vårt" ställe. Jag var beredd på flera månaders väntetid men vi fick tid om lite drygt en månad bara. Hon bad dessutom om ursäkt att vi inte kunde få en tid innan jul.

Åh, vad skönt för er att ni fått tid och inte behöver vänta så länge. Avslappnande bara att få tiden så man vet att man SKA få hjälp:)
  • Mima93

Hjälp ni som är så kloka! Min mens är sen... skulle kommit på cd 28 i måndags den 16e. Är alltid sjukt punktlig o kommer på morgonen varje gång. Men denna gången kom inget. Är nu på BIM+3 o mensen lyser fortfarande med sin frånvaro. Har testat negativt med graviditetstest. Vad ska jag tro? Någon som varit med om liknanade? Så typiskt att detta händer precis när vi sökt hjälp...

• Pepsin
    Mima93 skrev 2019-12-19 19:19:31 följande:

Hjälp ni som är så kloka! Min mens är sen... skulle kommit på cd 28 i måndags den 16e. Är alltid sjukt punktlig o kommer på morgonen varje gång. Men denna gången kom inget. Är nu på BIM+3 o mensen lyser fortfarande med sin frånvaro. Har testat negativt med graviditetstest. Vad ska jag tro? Någon som varit med om liknanade? Så typiskt att detta händer precis när vi sökt hjälp...

Usch så drygt... min barnmorska på reproduktionscentrum sa att vänta minst en vecka efter beräknad mens innan man ska testa. :) så försök slappna av och sen testar du igen på måndag. Om det fortfarande är negativt kan du ringa dit du sökt hjälp så tror jag du kan få råd via telefon! Lycka till <3
  • soltroll
    Mima93 skrev 2019-12-19 19:19:31 följande:

Har tyvärr hänt några gånger för mig med. Bim+5, då var jag säker på att jag var gravid, men inte då, samma dag jag fick hem testet så kom mensen. Vilket har gjort att jag Aldrig testat..den dagen jag blir gravid lär jag vänta till +14 eller nåt..;)

Hoppas såklart att fallet inte är så för dig men inte osannolikt.
  • Mima93
    Pepsin skrev 2019-12-19 20:43:00 följande:

Usch så drygt... min barnmorska på reproduktionscentrum sa att vänta minst en vecka efter beräknad mens innan man ska testa. :) så försök slappna av och sen testar du igen på måndag. Om det fortfarande är negativt kan du ringa dit du sökt hjälp så tror jag du kan få råd via telefon! Lycka till <3

Ja det låter vettigt. Svårt att hålla sig bara... Tack för ditt svar <3
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader