• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • boshab
    Pepsin skrev 2019-11-25 18:07:00 följande:

Okej det SJUKASTE har hänt!!!! Har precis PLUSSAT!! Jag är GRAVID!!!!! Helt galet. Efter 15 månaders försök, i princip utdömda efter vår utredning och ivf planerad i januari. Så fruktansvärt glad och chockad på samma gång.

Skulle egentligen vänta några dagar till med att testa men eftersom jag fick så starka känslor idag att jag var gravid och att jag hade nidblödning i måndags och ingen mens i fredags tog jag ett billigt test. Nu får jag verkligen hoppas att det blir kvar... <3 ska ringa reproduktionscentrum imorgon och boka tidigt ultraljud i vecka 7. Vecka 5 nu.

Stort lycka till till er andra! Jag hänger kvar i tråden för tycker den är så bra och peppig! <3

Wow!!! Stort grattis och vad kul med ett så efterlängtat plus! Måste vara svårt att smälta :D Ger oss bara mer hopp att det händer när det händer :)
  • KajsaMia

Okej det SJUKASTE har hänt!!!! Har precis PLUSSAT!! Jag är GRAVID!!!!! Helt galet. Efter 15 månaders försök, i princip utdömda efter vår utredning och ivf planerad i januari. Så fruktansvärt glad och chockad på samma gång.

Skulle egentligen vänta några dagar till med att testa men eftersom jag fick så starka känslor idag att jag var gravid och att jag hade nidblödning i måndags och ingen mens i fredags tog jag ett billigt test. Nu får jag verkligen hoppas att det blir kvar... <3 ska ringa reproduktionscentrum imorgon och boka tidigt ultraljud i vecka 7. Vecka 5 nu.

Stort lycka till till er andra! Jag hänger kvar i tråden för tycker den är så bra och peppig! <3

GRATTIS! Jag blir så oerhört glad för er! Hjärta Skål (alkoholfritt förstås!)
  • Sirest01

Wow! Stort grattis till er! Vilken lycka! Hoppas eran tur smittar av sig :D
  • soltroll

GRATTIS!!!<3

Blev så rörd att jag fick gåshud!! Så kul att läsa!

Härligt för er att få ringa och ändra till ultraljud istället! Njuut nu!!:)))
  • Pepsin

Tack så mycket! <3 det känns verkligen HELT overkligt och som världens lyckoträff. Enda min man gjort som skillnad efter hans dåliga spermaprov var folsyra och zink varje dag samt inte druckit proteinpulver! Han ska ändå ta om sitt spermaprov som planerat i december så kan återkomma hur det går med det. Om zink mm verkar ha hjälpt.

Massor av lycka till till er andra <3 Ni/vi är riktiga kämpar!! Kram

• KajsaMia

Hej hej hur står det till med er? 

Min sambo gjorde spermaprov som han så länge vägrade göra och resultatet var inte såpass dåligt han förväntade sig det skulle vara (men ändå inte så glädjande men vi skyller på åldern...). Även om han blev lite depp så har vi nått ett litet genombrott i det hela tror jag, Imorgon skall jag på blodprov och kanske efter det så blir det dags att vi ordnar ansökan till utredningen. Det hoppas jag i alla fall!! Vi är båda trötta med allt detta tror jag... 

Men tillslut så blev jag jätteglad igen för jag läste Pepsins besked en gång till!! Återkom gärna med resultatet på spermaprov, jag är nyfiken!:)

• Pepsin
    KajsaMia skrev 2019-11-27 17:30:22 följande:

Hej hej hur står det till med er? 

Min sambo gjorde spermaprov som han så länge vägrade göra och resultatet var inte såpass dåligt han förväntade sig det skulle vara (men ändå inte så glädjande men vi skyller på åldern...). Även om han blev lite depp så har vi nått ett litet genombrott i det hela tror jag, Imorgon skall jag på blodprov och kanske efter det så blir det dags att vi ordnar ansökan till utredningen. Det hoppas jag i alla fall!! Vi är båda trötta med allt detta tror jag... 

Men tillslut så blev jag jätteglad igen för jag läste Pepsins besked en gång till!! Återkom gärna med resultatet på spermaprov, jag är nyfiken!:)

Åh skönt att ni gjort spermaprovet! Var det få eller slöa spermier? Tyvärr ska min man inte lämna ett till spermaprov som vi önskade, de ville att vi fokuserar på att vi ju faktiskt är gravida och om det skiter sig då tas ett nytt spermaprov! Lite synd faktiskt för hade varit spännande att se om vi lyckades med 98 miljoner färre spermier än normalt eller om hans ökat :)
  • KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-27 17:40:41 följande:
    Åh skönt att ni gjort spermaprovet! Var det få eller slöa spermier? Tyvärr ska min man inte lämna ett till spermaprov som vi önskade, de ville att vi fokuserar på att vi ju faktiskt är gravida och om det skiter sig då tas ett nytt spermaprov! Lite synd faktiskt för hade varit spännande att se om vi lyckades med 98 miljoner färre spermier än normalt eller om hans ökat :)
    Om vi tolkade det rätt så handlar det om att han har få spermier som dock är motila. Hoppas det blir som en push till honom eftersom säkert ska det inte bli bättre med åldern.
  • Mima93

Stortstort grattis till Pepsin, så underbart för er!!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vart jag ska söka hjälp. Är inte alls van vid sjukvården och känner mig helt lost på vad allt betyder när jag läser 1177... Vi bor i Kalmar län, det jag har läst mig till då är att det är Reproduktionscentrum i Linköping som vi tillhör. Stämmer det? Kan man ringa direkt till dem?

• soltroll
    Mima93 skrev 2019-11-27 22:27:00 följande:

Stortstort grattis till Pepsin, så underbart för er!!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vart jag ska söka hjälp. Är inte alls van vid sjukvården och känner mig helt lost på vad allt betyder när jag läser 1177... Vi bor i Kalmar län, det jag har läst mig till då är att det är Reproduktionscentrum i Linköping som vi tillhör. Stämmer det? Kan man ringa direkt till dem?

Till RMC i Linköping kan du anmäla direkt på 1177. Enkelt och smidigt,Sök bara reproduktionsmedicin centrum i Linköping bara sedan på utredning för ofrivillig barnlöshet för par och sedan anmälan eller nåt sånt stod det:) Vi fick vänta lite mer än en månad innan vi fick svar och en tid, tiden var knappt 3 mån efter anmälan. Eller kanske du kan ringa direkt dit, men det står telefonnummer på 117 i så fall:)
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader